zaterdag 31 december 2011

De Mooiste Foto('s) van het jaar 2011

Ja,  hoe zal ik is beginnen? Het jaar is eigenlijk zo snel gegaan, maar gelukkig hebben we de foto's nog!! Ook voor mij was het moeilijk om een keuze te maken uit de honderdtal, misschien wel duizendtal foto's die ik gemaakt heb dit jaar. Ik heb een bewuste keuze kunnen maken, welke foto in mijn ogen fototechnisch het mooiste en meest geslaagd is. Hoewel ik ook wel foto's had kunnen kiezen waarbij het natuurmoment eigenlijk mooier was dan de foto, op technisch gebied gezien (compositie, scherpte, kleuren etc.)


Laat ik meteen beginnen met de maand waar we nu nog net inzitten:


December, ik zit meteen al met een dilemma, want ik heb geen foto die ik in de maand December heb gemaakt, omdat ik zoveel last van me rug had/heb. Ik kies daarom voor een foto die ik eind November in de OVP heb gemaakt. Een vogel die al een tijdje op mijn verlanglijstje stond.


December 2011
De Baardman (ISO-640, f/4, 1/640 sec., 300mm) Meer foto's zie blog hier


November, de maand waarbij ik weer meedeed aan de maandopdracht van Birdpix, met als thema: vogel in tegenlicht. Mijn ingezonden foto leverde een 2de plaats op.

November 2011
De Kuifmees (ISO-800, f/4, 1/800 sec., 300mm) Meer foto's zie blog hier




























Oktober, de maand van de Damherten Bronst. Tijdens de bronst heb ik één keer een bezoek gebracht op deze plek tijdens deze bijzondere tijd. Prachtig om dit in levende lijve te mogen zien en horen. Ik had een unieke dag, waarbij ik alles te zien kreeg. Alleen gebeurde dit wel allemaal op 30 September. Ik zie het dan maar als Oktober. De keuze is al moeilijk genoeg om er 1 uit te kiezen.

Oktober 2011
Damhert (ISO-800, f/4.5, 1/250 sec., 300mm) Meer foto's zie blog hier




















September, de maand van de Edelherten Bronst. Nog nooit eerder gezien en gehoord, wel heel veel al over gelezen. Dit jaar eindelijk van gekomen. Ja dat oergeluid van die Edelherten, dat vergeet je niet snel meer. Ook ik heb me gewaagt op de wildbaanweg in de Hoge Veluwe. September was ook de maand van het moment dat ik eindelijk de AWD vos(sen) te zien kreeg, en hoe? Zelfs zwemmend. Unieke fotomomenten dus in September
Daarom een foto van een man Edelhert in de hei, en de AWD vos.

September 2011
Edelhert (ISO-500, f/4.5, 1/500 sec. 300mm) Meer foto's zie blog hier
















Vos (ISO-800, f/5, 1/1250 sec., 300mm) Meer foto's zie blog hier




























Augustus, de maand van mijn 2 weken vakantie in de Veluwe. Schitterende natuurmomenten meegemaakt en vast kunnen leggen. Regelmatig bezoek gebracht aan de OVP. Steeds kwam ik weer met geweldige foto's terug in ons vakantiehuisje. De adrenaline was toch wel het hoogst bij het zien en vastleggen van de IJsvogel, op nog geen 3 meter afstand!!! Vandaar deze foto van de prachtige IJsvogel.

Augustus 2011
De IJsvogel (ISO-800, f/9, 800 sec., 300mm) Meer foto's zie blog hier




















Juli, de maand van de Reeën Bronst. Sowieso één van mijn favoriete zoogdieren om te fotograferen. Wat ik 23 Juli meemaakte, zal ik niet meer snel vergeten. letterlijk bijna aangevallen door een Reebok. De foto keuze was dan ook niet zo moeilijk voor de maand Juli. Alleen welke ga je kiezen van de vele foto's die ik gemaakt heb van dit unieke moment? Deze is het geworden.

Juli 2011
Reebok (ISO-640, f/7.1, 1/2500 sec., 300mm) Meer foto's zie blog hier



Juni, 1 dag voor de maand Juni bracht ik weer eens een bezoek aan het natuurgebied "Lentevreugd" in Wassenaar. Zonder verwachtingen daar aangekomen, kom ik een vogel tegen die ook hoog op mijn verlanglijstje stond. paar keer de kans gekregen om hem redelijk te kunnen fotograferen. Daarom erg blij met deze opname.

Juni 2011
Blauwborst (ISO-640, f/7.1, 1/1000 sec., 270mm) Meer foto's zie blog hier



Mei, de lente is in volle gang, en dat is overal duidelijk te zien. Elke week ga ik wel naar een ander natuurgebied. Mijn camera maakt overuren, want er is overal zoveel te zien. Zo heb ik een aantal mooie beelden kunnen maken van voedende Bonte Spechten, maar wat me het meeste is bijgebleven is toch wel het voeden van de jonge Geoorde Futen. Wat was dat prachtig om te zien, alleen fototechnisch wat minder. Zonlicht wat niet meewerkte en teveel bewegend water. Toch wil ik 2 foto's laten zien. 1 die fototechnisch de mooiste is, en 1 van het fotomoment dat de kleine op moeders rug zit.

Mei 2011
Geoorde Fuut (ISO-400, f/7.1, 1/1000 sec., 300mm) Meer foto's zie blog hier
Geoorde Fuut met jong (ISO-640, f/9, 1/640 sec., 300mm) Meer foto's zie blog hier




















April, 9 April naar de AWD geweest. Veel foto's kunnen maken, maar welke er toch wel tussenuit sprongen waren de beelden van het Zwanengevecht. Omdat ik toen nog niet de beschikking had over mijn nieuwe lens, was het onder donkere omstandigheden toch wel moeilijker om geslaagde foto's te maken. Eigenlijk is dit dus zo'n foto waarbij het moment mooier en indrukwekkender was dan de foto.

April 2011
Knobbelzwaan (ISO-800, f/7.1, 1/1600 sec., 145mm) meer foto's zie blog hier




























Maart, wederom speelt de Knobbelzwaan hier de hoofdrol. Alles zat duidelijk mee deze ochtend. Ochtendmist, rijp, zacht zonlicht, stilstaand water, laag standpunt. Kortom deze foto is het geworden.

Maart 2011
Knobbelzwaan (ISO-500, f/8, 1/1600 sec., 270mm) Meer foto's zie blog hier




























Februari, half februari zijn we een lang weekend weggeweest ergens  in de Veluwe. Daar kwam dit zoogdiertje regelmatig langs ons vakantiehuisje.

Februari 2011
Eekhoorn (ISO-800, f/7.1, 1/200 sec., 270mm) 




























Januari, alweer bijna een jaar geleden dat ik deze foto heb genomen. Niet echt een bijzonder goede maand om foto's te maken van bv. vogels, tenzij er natuurlijk sneeuw ligt. De sneeuw was inmiddels alweer verdwenen van wat er in December allemaal gevallen was. Ik moest dan ook goed mijn computer doorspitten naar een foto die ik in Januari gemaakt had. Deze foto heb ik 2 Januari 2011 gemaakt in Landgoed Te Werve in Rijswijk.

Januari 2011
Blauwe Reiger (ISO-500, f/11, 1/800 sec., 300mm)





















Ja als je mij wéér zou vragen om je mooiste foto('s) van 2011 te laten zien, dan zullen er vast wel weer andere foto's bij staan. Wat is het toch moeilijk kiezen. Vooral omdat je soms in 1 maand zoveel mooie foto's hebt gemaakt van soms wel bijzonder mooie natuurmomenten. Daarom ben ik stiekem wel blij dat ik bezig ben met mijn eigen website. Dan kan ik ze mooi in één oogopslag aan jullie laten zien. Mijn doelstelling was om mijn site  aan het eind van dit jaar klaar te hebben, maar dat gaat helaas niet meer lukken. Toch denk ik wel dat die in Januari klaar zal zijn. In het nieuwe jaar zal de lay out van dit blog daar ook op aangepast gaan worden. Zodra die online gaat zal ik jullie uiteraard op de hoogte stellen door middel van mijn weblog.


Ik wil iedereen nog een héél goed uiteinde wensen, en dat 2012 een nóg mooier foto-jaar wordt dan dat het al was in 2011. 

Met vriendelijke groet,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...