maandag 18 april 2011

[AWD] Zwanengevecht & Aalscholverkolonie

Het was alweer een tijdje geleden dat ik naar de AWD ben geweest. Om precies te zijn: Zondagmorgen 23 Januari 2011, tijdens de Bloggerswandeling. Ik had er daarom enorm veel zin in, nu alles weer langzaam tot bloei komt, en er behoorlijk wat vogels te zien en te horen zijn. 


Ik kom rond 07.00uur aan bij Panneland. Het zou een mooie zonnige dag worden, maar de zon had nog geen schijn van kans. Behoorlijk bewolkt nog loop ik richting vogelkijkhut. Ik was wel nieuwsgierig wat daar te zien zal zijn in de maand April. Nou bar weinig dus, op een enkele Grote Canadese Gans en 2 Wilde Eenden na. Dan maar naar de schuilhut, in de hoop eindelijk is een vos tegen te komen. 
Ik loop langs het Zwarteveld Kanaal, en kom dan een groepje jonge hindes tegen.

















Ze kijken achterom...


















en gaan er als een speer vandoor!!!

Ik ga de berg op, om ze dan zo weer tegen te komen.
Ik zie ze niet meer, maar zie wel andere groep hindes aan de overkant staan.

















Ik zie 2 Hindes kijken naar de overkant van het Kanaal.....ze moedigen dit jonge damhertje aan om te springen.


















Zo'n foto wil ik ook graag eens maken, van zo'n springende damhert.


















Helaas ze bedenkt zich en keert weer om.


Als ik verder loop richting schuilhut kom ik een Knobbelzwanenpaar tegen. Ik weet niet wat het is, maar als ik zwanen zie dan wordt mijn camera er naartoe gezogen, met de bedoeling maak asjeblieft een paar plaatjes.


















Deze zwom heel relax en rustig in het water, je kan als je goed kijkt zien dat hij zijn ogen dicht heeft.

















En dan ineens oog in oog met een Knobbelzwaan.



Éénmaal aangekomen bij de schuilhut, zie ik dat er al 2 mensen aan het wachten zijn, in de hoop dat de vossen komen. Ik wil geen tijd verliezen, omdat er veel meer moois te zien is in de AWD dan alleen maar vossen. 
Ik loop via het Middenveld richting het Renbaanveld, want ik wil toch ook een keer die Aalscholverkolonie van dichtbij bekijken. Ik neem geen binnenweggetje, omdat ik dat niet meer wist van laatste keer met Peter en Janny. Ik kies dus braaf het verharde wandel/fietspad. Ja ik kom halverwege weer een Zwanenpaar tegen, ja dan stop je automatisch even. Terwijl ik me camera op dat Zwanenpaar richt, vliegt er links van mij een andere Knobbelzwaan laag over. Die ziet ook dat Zwanenpaar, en vliegt er op af.  Wat er dan gebeurt wil ik graag met jullie delen. Ik laat de complete reeks zien. Vanaf het moment dat hij aan komt vliegen tot aan ze ruziëend wegvliegen.



Ja dit was bijzonder gaaf om te zien, het ging er echt heftig aan toe. Je ziet zelfs dat hij hem achterna zit in vlucht. Terwijl vrouw Knobbelzwaan verlaten achterbleef, zette ik mijn wandel voort naar Renbaanveld. 
Ik zie aan de Aalscholvers, die boven mij vliegen dat ik in de buurt ben.

















De zon kwam ook zo nu en dan achter de wolken tevoorschijn.
























Nu weet ik wat Peter en Janny bedoelen met: Je moet hier zeker is terug gaan in April als de Aaalscholvers hard bezig zijn om te nestelen. Hier kan je echt uren genieten. Vanaf de bergen heb je heel mooi uitzicht op de hele Aalscholverkolonie en de 3 eilandjes die daar liggen. 

Terwijl ik heerlijk geniet van het uitzicht vanaf de bergen vliegen er ook continu Grauwe Ganzen over, die kan je dan mooi meepakken, omdat jij je al vrij hoog bevind, kan je ze bijna op ooghoogte vastleggen.



















Ik bevind me inmiddels alweer ruim 4uur in het prachtige AWD, en begin beetje pijn in me rechterbeen te krijgen. Ik ga dan richting uitgang lopen, en maak nog even gebruik van het prachtige uitzicht wat ik tegenkom.


HDR opname


Deze Brilduiker kom ik nog tegen bij het Nieuw Kanaal



















Net als dit Krakeenden paar




















Als je naar de AWD gaat, dan weet je gewoon dat je met mooie en soms zeldzame foto's thuiskom. Ik heb me dan ook weer heerlijk vermaakt deze ochtend in de AWD. Het is jammer dat ik er niet vlakbij woon, anders was ik hier zeker 1x in de week te vinden.


Tot slot wil ik nog even zeggen dat het filmpje van de zingende Roodborst die hier te zien is, uit wordt gezonden morgen dinsdag 19 April bij Vroege Vogels om 19.25uur op NED2, onder de rubriek Wat ruist.

Groeten,

Remco












Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...