donderdag 28 februari 2013

Wilde Zwanen in de spotlight

Sommige weten misschien wel dat ik graag Zwanen fotografeer. De meest voorkomende Zwaan is natuurlijk de Knobbelzwaan (Cygnus olor). Waar ik al behoorlijk veel opnames van heb in mijn collectie. De iets minder voorkomende zwaan is de Zwarte Zwaan (Cygnus atratus). Die heb ik een aantal jaren geleden voor mijn lens gekregen in een polder (zie hier). Dan heb je natuurlijk nog de zwanen die hier alleen komen om te overwinteren en dat zijn de Kleine- en Wilde Zwanen. De Kleine Zwanen heb ik in de winter van 2011 kunnen vastleggen hier in de buurt. De enige zwanensoort die nog ontbreekt en dus op mijn wenslijst staat, is de Wilde Zwaan (met uitzondering van de zéér zeldzame Fluitzwaan). Ik heb dus deze winter mijn ogen duidelijk gericht op de WIlde Zwanen. Gelukkig verbleven er een aantal van deze zwanen dichtbij in de buurt. 
Zo kon ik begin februari een mooie Wilde Zwanen familie vastleggen in Delft. Bestaande uit 2 volwassene en 3 juvenielen. Ik had een mooie zonnige dag uitgekozen om deze zwanenfamilie vast te leggen. Eerlijk gezegd zie ik zwanen liever in het water dan op het vaste (grasland). Aangezien het toch watervogels zijn.

Gelukkig als ik aankom op de plek, verblijft heel de familie rustend op het water. IK maak me klein en probeer ongestoord dichterbij te komen. Ik kan dan al mijn eerste paar opnames maken.

Wilde Zwaan (Whooper Swan, Cygnus cygnus)





















Leuk om te zien dat sommige wakker worden en dan hun snavel wijdt opendoen, zoals deze juveniel.






















Ik zet trouwens meestal als ik zwanen fotografeer mijn lichtmeting op spotmeting plus 1-stop onderbelichten, wat ik dus ook bij deze foto's zo heb ingesteld om hun witte verenkleed zo goed mogelijk te belichten. Uiteraard wordt de omgeving dan wat donkerder.

Ook 1 van de volwassen Wilde Zwaan moest even gapen.





















In deze foto vind ik de blauwe lucht die weerspiegeld in het water wel mooi over komen.






















Even nog rekken en strekken.






















In deze foto doet Spotmeting goed zijn werk. :-)






















Omdat deze zwanen niet zo'n enorme gebogen hals hebben als de Knobbels, krijg je dan ook niet zo'n mooi hartje te zien als ze recht tegenover elkaar zwemmen. Toch vind ik het effect wel de moeite waard om te laten zien.






















En zo heb ik na alle tevredenheid een heerlijke serie kunnen schieten van deze Wilde Zwanen familie, die ik daarna niet meer ben tegengekomen. Hoewel, er zijn een paar weken later opnieuw Wilde Zwanen waargenomen, ditmaal 5 volwassenen en 3 juvenielen. Of het dezelfde 3 juvenielen zijn als die ik hierboven heb laten zien weet ik niet. Deze Wilde Zwanen bevinden zich namelijk op een weiland tussen een aantal Knobbelzwanen. Leuk om toch ook wat beelden te laten zien van deze Wilde Zwanen op het (gras)land.






















Hier 3 volwassen Wilde Zwanen met daar tussen in een greppel een Knobbelzwaan.





















Zo'n greppel geeft een leuk effect, want zo zie ik ook 2 Wilde Zwanen grazen in een greppel. Het is dan een kwestie van wachten totdat ze weer boven de greppel uit kijken en dan het liefst dezelfde kant op. Dit levert dan zo'n foto op.






















De afstand naar deze Wilde Zwanen toe is eigenlijk net iets te groot om wat mooiere/boeiende beelden te maken. Ik hoop dan ook dat er eentje even zijn vleugels wilt uitslaan. Uiteindelijk luistert er 1 Wilde Zwaan en kan ik mooi een serie schieten.






















En zo heb ik dan ook de Wilde Zwanen kunnen vastleggen op het droge. Nu het weer wat warmer begint te worden (gelukkig), zal het niet lang meer duren totdat ze weer naar het noorden vertrekken. Ik heb in ieder geval de beelden kunnen maken die ik wilde (zwanen) maken. :-)

Natuurlijk kan je de hele serie terugkijken op mijn site of voor het gemak bij galleries/recente foto's.

Iedereen alvast hartelijk dank voor je bezoek en eventuele reactie!



Gr,

Remco


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...