zaterdag 16 februari 2013

Vogels in hevige sneeuwbui!!

Nu het afgelopen donderdag voor het laatst gesneeuwd heeft, kan ik hier mooi mijn laatste blog laten zien waarin met name sneeuw de hoofdrol speelt. Zo ben ik zaterdag 26 januari 's morgens eerst naar de Roerdomp plek gegaan, in de hoop wat betere foto's te maken dan die te zien zijn in mijn vorige blog. Helaas na een klein uurtje geen Roerdomp gezien. Ik stap in mijn auto op weg naar huis. Ik zie dat het onderweg gaat sneeuwen. Als ik op de klok kijk zie ik dat ik nog wel even naar het Landgoed natuurgebied kan gaan, het is tenslotte toch vlakbij huis. Een relatief klein natuurgebied waar ik vaak te vinden ben. Ik ken het gebied dan ook op mijn duimpje. Er spoken al meteen beelden door mijn hoofd van Blauwe Reigers in een hevige sneeuwbui. Aangezien daar elk jaar aantallen Blauwe Reigers broeden, weet ik dat mijn kansen groot zijn om die vast te leggen.

Aangekomen in het Landgoed, merk ik dat het toch wel heftig sneeuwt met een goede stevige wind. Ik neem voor het gemak een keer mijn rugzak weer mee. Als ik bij de plas aankom wordt mijn beeld wat ik in mijn hoofd heb werkelijkheid. Ik zie namelijk 3 Blauwe reigers op de dichtgevroren plas staan midden in de sneeuw. Ik maak meteen mijn eerste paar foto's uit de hand.



Blauwe Reiger (Grey Heron, Ardea cinerea)





















Ook staat er ééntje eenzaam en alleen in deze witte wereld.























Terwijl ik deze foto's maak, zie ik door mijn zoeker dat de batterij leeg raakt. Pff wat een geluk dat ik mijn rugzak bij me heb met daarin een volle backup batterij. Ik loop naar het aangelegen Paviljoen om daar onder een afdakje mijn batterij te verwisselen. Daarna loop ik verder rondom de plas. Ik zie in de verte 2 Ooievaars op het ijs staan in de sneeuw. Via het besneeuwde wandelpad probeer ik dichterbij te komen. Het wordt me ook duidelijk dat er nog een klein stukje open water is in de plas. De vele watervogels bevinden zich in het niet bevroren water gedeelte. De Reigers bevinden zich vlakbij het wak en de Ooievaars op nog ruimere afstand daarvan. Als ik dichtbij het wak kom, lopen de Ooievaars verder van mij vandaan. Ik besluit voor het wak aan de kant, plat op mijn buik te liggen, met mijn camera rustend op een rijstzak. Het sneeuwt nog heftig. Mijn camera staat gericht op de Ooievaars en Reigers in plaats van de vele Kuifeenden recht voor me in het wak. De Ooievaars zien geen gevaar meer en komen dichterbij. Maar omdat er al een paar reigers vlak voor me op het ijs bij het wak staan, komen er nog meer aanvliegen, precies mijn kant op. Ik richt meteen mijn camera op de vliegende Reigers.  Ik krijg ze zomaar vol in mijn beeld, wat een prachtig gezicht is op nog geen 10 meter! Ik durf niet eens te kijken of de foto's gelukt zijn, want dit moment moet ik uitermate goed benutten. Hier wat beelden van dat vliegmoment van de reiger(s).





































































Even de sneeuw van zich afschudden...























Hier een Blauwe Reiger die voorlangs de Ooievaars loopt.























om naar het wak te gaan om wat te drinken. Helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt, omdat het te snel ging. Maar......gelukkig de Ooievaars bewegen zich op het ijs en die besluiten ook te gaan drinken....wat een geweldig moment!!! Natuurlijk heb ik mijn camera daar wel op gericht. Zie hier het resultaat.


Ooievaar (White Stork, Ciconia ciconia)

Wat super gaaf om dit te zien. 

De Ooievaars hebben duidelijk ook last van de sneeuw, want regelmatig schudden ze hun verenpak vanwege de sneeuw. Wat voor mij dan weer leuke plaatjes oplevert.


Daarna besluiten de Ooievaars zich weer te mengen tussen de Blauwe Reigers, een soort van winterse bijeenkomst.





Als ik dan naar mijn camera en lens kijk zie ik dat die zeiknat zijn geworden door de sneeuw. Even een beetje droog vegen met mijn handschoen in de hoop dat alles nog blijft werken. Als ik ik dan op wil gaan staan, staat er achter mij een kleurrijke Fazant Haan. Ik maak meteen uit de hand wat foto's, maar ik merk dat de Fazant te dichtbij staat. Ook mooi voor wat portretfoto's.


Fazant (Pheasant, Phasianus colchicus)





















Als ik deze Fazant vanuit een buik standpunt maak, merk ik dat hij niet weggaat. Om een witte egale achtergrond te krijgen leg ik deze mooie Fazant vast met een hoger standpunt, zodat je een mooie witte achtergrond krijg.






















Maar ik wil deze Fazant eigenlijk helemaal op de foto hebben in de sneeuw. Ik loop dus van hem vandaan, ik draai me om en ga meteen plat op mijn buik in de sneeuw liggen voor een mooi laag standpunt. Ik weet niet wat ik meemaak....de Fazant komt op mij af rennen, waarbij foto's maken mislukt. Ik sta weer op en neger de Fazant. Ik loop een stuk van hem vandaan en ga weer plat op mijn buik liggen. Nu ben ik goed gefocust.....en jawel hij komt weer op mij af rennen. Wat een moment wéér!!!





Geweldige ervaring weer zeg. Ik voel me als een klein kind in de sneeuw, waarbij ik me makkelijk laat vallen in de sneeuw om zo een mooi laag standpunt te krijgen in mijn foto's.

Na dit moment besluit ik om weer terug naar de uitgang te gaan, maar ik kom langs de Ooievaars, die op dit moment wat dichterbij staan op het ijs. Nog even paar shot maken van dit unieke moment.


En na deze foto-shoot loop ik met een zeiknatte broek (die half van mijn kont afzakt) richting mijn auto.

Onderweg nog een paar vreugdedansjes :-) Ik heb echt de hele dag met een big smile gelopen deze zaterdag. Ik wist gewoon dat ik een geheugenkaartje vol had met prachtige beelden. Ik durfde ook mijn foto's niet op de computer te zetten, omdat ik bang was dat ze toch mislukt waren.  Gelukkig, ze zijn echt allemaal gelukt, waardoor ik echt een hele berg foto's weg heb moeten laten, omdat anders dit blog nog langer zou worden. Wil je net als mij nog langer genieten van deze geweldige besneeuwde ochtend/middag? Check dan even nog veel méér van zulke opnames bij Galleries/Recente foto's.

Omdat dit echt mijn laatste sneeuwblog met sneeuw in de hoofdrol zal zijn laat ik ook maar meteen een foto zien die ik woensdag 6 februari heb gemaakt in de AWD, omdat er kans was dat er 's morgens sneeuw zou liggen. Dat klopte dus ook en ben toen na 1,5 jaar weer naar de AWD gegaan. Gelukkig de vossen gezien en kunnen vastleggen in de sneeuw onder andere. Deze jongere vos was aan het rollebolle in de sneeuw, waarbij ik op dat moment deze foto maakte.


Vos (Fox, Vulpes vulpes)




Nog meer foto's van de AWD vossen in de sneeuw zijn hier te zien.

Nu komt er toch nog een einde aan dit lange blog. Mijn mooiste blog van 2013 tot nu toe. Gelukkig zegt dat niks, want vorig jaar in februari zei ik dat ook over dat blog van de Baardmannen in de sneeuw en die overtrof ik ook naar mijn idee ;-)

3 sneeuwblogs achter elkaar, de sneeuw is nu toch echt wel zo goed als verdwenen en zal voorlopig niet meer terugkeren...daarom zeg ik: ik ben klaar voor de lente!!

In mijn volgende blog komt de enige zwanensoort voor die ik nog niet eerder voor mijn lens heb gekregen.


Groeten,

Remco


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...