donderdag 19 januari 2012

De eerste bijzondere vogelsoort van 2012...de Koereiger...of toch niet?

Ik dacht het nieuwe jaar 2012 goed te beginnen. Zo ben ik begin januari weer halve dagen aan het werk geweest. Omdat het weer redelijk goed ging met me rug, ging ik vol goede moed weer aan de slag. Aangezien ik in Oosterhout werk, heb ik toch ook even op waarneming.nl gekeken of er niet een bijzondere vogelsoort waargenomen was rondom Oosterhout. Ja toevallig was er in die periode een Koereiger regelmatig gespot in de polders van Oosterhout. Zo heb ik op een middag na me werk de locatie uitgezocht, waar de Koereiger zich ongeveer moest bevinden. 
Als ik éénmaal dichtbij de plek kom, zie ik al behoorlijk ver in het weiland iets wits. Dat moet wel die Koereiger zijn. De afstand was eigenlijk veel te groot, maar ja, als het een Koereiger is dan heb ik hem in ieder geval op de foto. Het zou dan ook mijn allereerste foto en bijzondere vogelsoort van 2012 worden. Ik heb mijn auto inmiddels al langs de kant gezet, en wacht een geruime tijd in de hoop dat die wat dichterbij komt. Af en toe komt die wel iets dichterbij, maar de afstand is dusdanig groot dat het geen topfoto gaat worden. Als ik dan naar mijn gevoel lang genoeg daar heb gestaan, besluit ik om naar huis te rijden. Ja daar zit je dan in je auto, die half in de modder staat langs de weg. Hij wilde niet starten!!!!!...ik kijk meteen of mijn autolichten nog aanstonden!!! pffffff...ik had alles aangelaten...radio, navigatiesysteem op de oplader, en dus ook mijn lichten. Dat is dus iets teveel voor een auto accu. Uiteindelijk met hulp langs de weg, toch weer aan de praat gekregen. Dit is dus een goede les voor volgende keer geweest. Als je vanuit je mobiele schuilhut gaat fotograferen....kijk altijd eerst of je lichten uit zijn. ;-)
Gelukkig had ik nog de foto's van de Koereiger, dat verzachtte mijn frustratie een beetje. 'S avonds dan eindelijk eens de foto's bekijken op mijn computer. Ik merk dat ik dan redelijk moet inzoomen om de reiger goed te bekijken. Omdat ik er zo zeker van was dat het die Koereiger moest zijn, heb ik verder niet meer nagedacht over het feit dat het misschien wel een zilverreiger zou kunnen zijn. Naarmate ik bezig was met nabewerking ging ik toch wat twijfelen. Toch maar even die foto's van waarneming.nl bekeken waarop ook deze Koereiger te zien was. NEEEEEE HÈÈÈÈÈÈ`!!!??? Die Koereiger heeft een veel kleinere hals als mijn Koereiger foto's!!!Jahoor ik kwam er niet onderuit. Ik heb gewoon zolang bij een Grote Zilverreiger gestaan. Een reigersoort die hier in Nederland steeds vaker te zien is. Niks bijzondere vogelsoort, niks Koereiger, wel Grote Zilverreiger, wel lege accu.  ;-( Ik ben meteen gestopt met de bewerking en heb al mijn foto's (+/- 35) meteen verwijderd. Hij is daarna trouwens ook niet meer op waarneming.nl gesignaleerd.


Zo ben ik ook een keer in de middag richting huis even de polder Schieveen ingereden, omdat ik elke keer als ik langs de A13 rijd bij Rotterdam Airport, zie ik een grote groep Zwanen zitten. Ik dacht dat het Wilde of Kleine Zwanen waren, maar ik laat me niet meer verrassen, en al snel zie ik dat het gaat om een groep Knobbelzwanen. Ook zie ik langs de waterkant een Grote Zilverreiger staan. De afstand was nu niet zo groot, en die fout maak ik nu niet meer tussen een Koereiger en Zilverreiger.















Het waaide die dag ook enorm, en ik zie een aantal Hazen dekking zoeken achter wat graspalmpjes. Terwijl ik de openvlaktes aan het observeren ben vanuit de auto, zie ik ineens 2 Hazen die aan het rammelen zijn. Dus met hun voorpoten in de lucht tegen elkaar aan. Zeg maar het lepelen onder de Hinden. Gaaf om te zien!!! Ik rij er meteen heen om het vast te leggen, maar helaas ze scheiden zich al van elkaar. Alleen deze foto kon ik er nog van maken.
Je zou denken als je deze foto ziet dat ze het weer zouden gaan doen, maar helaas.....geen actie foto. Ze gaan weer bewegenloos in het gras zitten.
De volgende foto heb ik in het weekend 's morgens genomen. Terwijl ik een Grote Zilverreiger aan het fotograferen was vanuit de mobiele schuilhut, kwam deze Haas op me af rennen.
Die ochtend in het weekend ben ik daarna nog even naar mijn plekkie gegaan in Rijswijk. Ik was daar alweer een tijdje niet geweest. Ik werd meteen welkom geheten door een Scandinavische Roodborst, die totaal niet schuw was. Eigenlijk kon ik hem van alle kanten vastleggen. Een mooi fotomodelletje dus.


Toen ik bezig was met mijn rondje rondom het landgoed, hoorde en zag ik dat een Boomkruiper actief bezig was om wat lekkers tussen de boomschors te vinden.



Eindelijk tevreden foto's kunnen maken van deze Boomkruiper, maar wat was het lastig, want ze zitten echt geen seconde stil. Dan kan je maar beter zo'n wilde grote Boomkruiper tegenkomen. ;-)
Als laatste vloog deze Buizerd nog over de grote plas.








Het nieuwe jaar begon redelijk goed (op de Koereiger na). Het ging weer beter met me rug en heb een paar mooie plaatjes kunnen maken van de Hazen, Roodborst en Boomkruiper. Maar na bijna anderhalve week halve dagen te hebben gewerkt, gaat het toch weer minder goed met mijn rug. Weer naar de huisarts geweest, en die beweert dat ik geen (lichte) hernia heb, omdat de pijn daarvoor niet sterk genoeg is. Ik heb inmiddels ook röntgenfoto's laten maken, en daarop was te zien dat ik een bochting in mijn onder rugwervels heb(scoliose). De huisarts heeft me uiteindelijk doorgestuurd naar een osteopaat, waarbij ik nu onder behandeling ben. Die heeft me weer verteld dat mijn bindweefsel aan de linkerkant moet herstellen, en heeft me daarbij speciale oefeningen ook meegegeven. Ik moet nog steeds erg rustig aandoen, zodat het bindweefsel goed kan herstellen.
Nu wil ik toch nog dit (inmiddels lange) blog afsluiten met goed nieuws. Afgelopen zaterdag kregen wij de nieuwe brochure binnen van Landal Greenparks, met daarbij een brief: Hartelijk gefeliciteerd!! Geachte prijswinnaar. Ik heb vorig jaar één foto ingestuurd van onze vakantie, die gemaakt is op één van hun parken, daarmee heb ik de 2de t/m 5e prijs behaald. De prijs die ik heb gewonnen is: een weekend of midweekverblijf naar keuze op één van hun bungalowparken! zie hier.








Wil je nog meer foto's zien van de Haas, Grote Zilverreiger, Roodborst, en Boomkruiper, dan die ik hier heb laten zien? Kijk dan op mijn nieuwe site onder Recente foto's, of anders hier aan de zijkant van dit blog rechtsboven.


Iedereen héél hartelijk dank voor jullie reactie/compliment in mijn gastenboek.


Groeten,


Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...