donderdag 26 januari 2012

Geen Pechvogel maar een Pestvogel

Begin van het nieuwe jaar heb ik voor mezelf in mijn hoofd een lijstje gemaakt met vogels die ik graag dit jaar wil vastleggen met mijn camera. Ik ga dat lijstje dan hier ook niet opnoemen. Ik kan jullie wel verklappen dat deze vogel op het lijstje stond. De Pestvogel (Bombycilla garrulus). Eind 2010 en begin 2011 was er bijna een invasie aan Pestvogels ons land binnengetrokken, door hoofdzakelijk de vroege kou en de enorme sneeuwval. Eind vorig jaar was dat dus wel anders. Totaal geen vrieskou, en helemaal al geen sneeuw. Begin dit jaar doken er toch een aantal op in Nederland. Onder andere dichtbij mij in de buurt. Ik greep meteen mijn kans, en ging op een mooie dag richting die plek. Ik had ze nog nooit eerder gezien met beide ogen, dus de verassing was des te groter. Ik had het geluid dat ze maken al opgezocht op internet, mocht ik ze niet meteen zien.


Eénmaal aangekomen bij het bezoekerscentrum, was het al meteen duidelijk waar ze moesten zitten. Na een aantal kleine meters te hebben gelopen zag ik al 2 andere fotografen staan, met hun camera op statief. Ik meng me tussen de 2 fotografen en zie er al meteen ééntje zitten op een tak.























Nu zie ik eindelijk met beide ogen hoe prachtig deze vogels wel niet zijn. Pestvogels zijn dol op bessendragende struiken. Je kunt aan deze foto niet echt zien dat ze zich bevinden in zulke struiken. Maar de bomen waarin ze zich bevinden op dat moment zit vol met bessen van de maretak (mistletoe, mistel, vogellijm). Die als bosjes in de bomen hangen, wat je hier goed kan zien.












Gelukkig kwamen ze af en toe ook dichterbij.







En soms probeerde 1 Pestvogel ze eigen te verstoppen.

En sommige lieten zich vrij uit fotograferen.

Maar de meeste hadden toch wel behoefte aan zo'n vogellijm besje.
1 Pestvogel deed er best wel veel moeite voor om juist de moeilijkste bes te pakken.


En een slimmere Pestvogel ging gewoon voor de Maretak bos zitten, en pakte de eerste de beste bes met zijn snavel.

En dan als laatste deze vlucht opname van een Pestvogel. Ik wilde hem in eerste instantie hier niet plaatsen, omdat hij de verkeerde kant op vlucht. Omdat het zulke mooie en bijzondere vogels zijn plaats ik hem toch.

Ik heb uiteraard nog veel meer foto's gemaakt van deze Pestvogels. Als je nog niet genoeg hebt van deze foto's, dan kan je de andere foto's bekijken op mijn website onder "Recente foto's". Ik heb mijn blog eindelijk dusdanig aangepast zodat de pagina's op mijn site ook hier op dit blog werken. Je kan dus ook bovenaan dit blog op Gallery klikken, je wordt dan automatisch doorgestuurd naar mijn gallery op mijn site.

Ik kan in ieder geval zeggen dat ik de Pestvogels gezien en gefotografeerd heb, dat was wel anders met de Koereiger, zie vorige blog. Ik kan nu dan ook met een trots gevoel de vogelsoort "Pestvogel" uit mijn lijstje schrappen. ;-)
Op naar de volgende soort!

Iedereen hartelijk dank voor jullie reacties op mijn vorige blog:

De eerste bijzondere vogelsoort van 2012...de Koereiger...of toch niet?



Groeten,


Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...