maandag 13 juni 2011

Grote Bonte Spechten voeren jonge, en vechtende Nijlganzen..

Normaal gesproken ga ik bijna elk weekend wel een keer naar het stukje natuur vlakbij huis "Landgoed Te Werve", maar omdat overal zoveel moois te zien is in deze periode, kwam er niet veel van. Toch aantal weken geleden een gaatje gevonden om daar weer eens heen te gaan. Ik begin met mijn vaste route, en als ik dan voorbij de vogelkijkhut loop, hoor ik een behoorlijk tetterend geluid. Dat moeten jonge zijn, dacht ik. Als ik dichterbij het geluid komt, merk ik dat het uit de holte komt van een boomstam. Ik ga even op een bankje zitten, iets verderop, om het te observeren. Als snel zie ik dat het gaat om de Grote Bonte Specht, die hangend net onder de holte haar vastklemt.
Maar ik zie ook dat het licht niet bepaald gunstig is naar de hol toe. Ik probeer toch met me rug in de zon, naast een boom te gaan staan. In de hoop dat de ouders het ver genoeg vinden, en gewoon rustig hun jonge kunnen voederen. Na wachten, en wachten, komt na een paar minuten vader specht aanvliegen, meteen naar het nest.

Ditmaal kwam moeder Specht haar jong voeren..


Aangezien ik me ISO behoorlijk op moest schroeven (iso800) om wat scherpere foto's te halen, zijn er ook behoorlijk wat foto's onscherp geworden. Ik besluit dan ook om terug te keren onder wat betere lichtomstandigheden.
Ik kon op 1 van de andere dagen dan ook het voedseloverdracht wat beter vastleggen.





















Omdat het zo snel gaat, en met een toch nog te lange sluitertijd krijg ik het geheel niet altijd helemaal scherp, maar wil ze toch aan jullie laten zien..































Hier ligt de scherpte letterlijk precies op het voedseloverdracht..






































Op een andere dag wilde ik graag wat foto's maken van de jonge spechten, die steeds vaker met hun koppie buiten het nest schreeuwde voor iets lekkers..
























Terwijl ik de jonge van nog geen 1 meter  afstand onderaan de stam aan het vastleggen ben..






























en dus ingezoomd op de jonge, komt geheel onverwacht moeder specht naar haar jonge...






























Ik denk doordat ik groene kleding aan had, en half tussen de struiken stond, ze mij niet had gezien van een afstand. Me lens stond natuurlijk helemaal ingezoomd op dat jonge koppie van de specht, daardoor kreeg ik moeder specht er niet meteen helemaal op. 
Door wat uitzoomen had ik toch nog een mooi foto eruit weten te halen.


Toen ik de eerste dag op het observatie bankje zat, zag ik niet alleen dat de jonge spechten gevoerd werden, maar hoorde ik ook enorme klappen en een hoop lawaai. Ik keek naar links en zag in de verte 2 Nijlganzen mannen die aan het vechten waren in het water, terwijl vrouw Nijlgans luidkeels aan het schreeuwen was. Ik rende er naar toe en begon meteen foto's te maken. Het ging er echt hard aan toe. Ze beten elkaar in de nek, en sloegen hard met hun vleugels. Dat in toezien van een Meerkoet, die op dat moment ook op die plek in het water zwom met haar kroost.


Ook heb ik geprobeerd dit gevecht te filmen. Zie de filmpjes die ik op youtube heb gezet.
Zet hem wel even in 720p HD kwaliteit




Om toch nog rustig en vredig dit blog af te sluiten, heb ik nog 2 opnames van Fazant Haan en Fazant Hen in het groen.
Fazant Haan

Fazant hen


Ik wil iedereen weer bedanken voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:

Blauwborst, Kneu, Wilde Vos etc. waarnemingen in "Lentevreugd" Wassenaar.


In mijn volgende blog zullen opnames te zien zijn van Watervogels met jonge.

Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...