donderdag 9 juni 2011

Blauwborst, Kneu, Wilde Vos etc. waarnemingen in "Lentevreugd" Wassenaar

Aantal weken geleden wilde ik naar de Warmond Polders Poelgeest. Vroeg me bed uit en me TomTom ingesteld op een vage straat dichtbij de polders. Eénmaal aangekomen op een industrieterrein zie ik daarachter polders liggen, maar ik had totaal geen inzicht om daar naartoe te rijden, en omdat het ook nog eens bewolkt was, had ik de moed al snel opgegeven. Ik ben toen maar naar Wassenaar gegaan. Ik dacht....even weer een bezoek brengen aan Lentevreugd. Het was tenslotte alweer ergens eind maart dat ik daar voor het laatst geweest was....zie blog.


Met volle moed daar aangekomen, en met nul verwachtingen loop ik het gebied in rond 08.00uur. 
De enorme droogte was hier ook duidelijk zichtbaar.





Deze plas is normaal gesproken helemaal vol met regenwater.


Als ik verder loop langs de kant van deze opgedroogde plas, zie ik mijn eerste vogeltje hier door mijn lens.



















Niet wetend nog om welke vogel het gaat, zie ik hem daarna van voren in deze struik belanden.























Een BLAUWBORST!!!!!...ik had deze vogel nog nooit eerder gezien, maar wel hoog op mijn verlanglijstje staan. Wat een waarneming dacht ik meteen. Er vanuit gaan dat ik deze Blauwborst hier niet meer tegen zou komen. Hij vliegt daarna rechts de struiken uit. Ik kijk goed waar die heenvliegt, maar verdwijnt al snel uit me ogen. 


Toch loop ik die kant op waar de Blauwborst ook heen vloog, en zie dan recht voor me een wilde Vos in het hoge gras staan. Ik ga meteen in het gras zitten, en richt me camera op de wilde Vos. Na paar seconden zag die me zitten en ging er meteen vandoor. Hij was schijnbaar aan het jagen op ganzen of hazen, want hij bleef wel steeds de andere kant op kijken. Helaas de vos was voor mijn lens weer veel te ver, en dus ook allemaal redelijk onscherp geworden. Toch wil ik deze waarneming met jullie delen, en heb alle foto's in 1 foto gemaakt....een soort van volg de vos foto (alleen dan anders).





























Terwijl de vos verder het achter gebied in rent, rent er een Haas paar meter voor me het hoge gras uit. Was dat misschien de prooi van de Vos waar die naar aan het jagen was?
Omdat ik al in een korte tijd zoveel gezien had (Blauwborst, Wilde Vos, Haas), was ik al snel vergeten dat ik eigenlijk naar de Warmond Polders Poelgeest wilde.
Heb daarom al géén moment spijt gehad dat ik naar Lentevreugd bent gereden uiteindelijk.

Automatisch zoek je in dit stukje natuurgebied naar de Konikpaarden en naar de Schotse 

Hooglanders, omdat je weet dat die hier vrij rondlopen.
Ik zie van een afstand al de Konikpaarden grazen, en loop er naartoe. Als ik dichterbij kom zie ik Konikveulens!!!
Er waren totaal 4 Konikveulens. Hier allemaal in 1 foto.








Uiteraard probeer je dan wat mooie foto's te maken, lettend op een goede compositie.


Ook waren er nog een paar Schotse Hooglander kalfjes, zoals deze..
Wat me ook opviel was dat er constant een Blauwe Reiger in de buurt van één van de Konikveulens liep, wat je later te zien krijg in een foto....hier had ik hem in vlucht genomen.

Nu komt het mooiste van deze ochtend. Toen ik éénmaal genoeg foto's had genomen van de Konikpaarden/veulens en nog een paar van de Schotse Hooglanders, besloot ik via de (water)kant van de opgedroogde plas terug te lopen richting uitgang. In de hoop de Blauwborst nog een keer te zien, en beter te kunnen vastleggen dan die vanaf het begin. Me ogen zijn gefocust op de rietkragen, en zie dan ineens op een rietstengel een Blauwborst zitten!!!! Op redelijke afstand, met voedsel in zijn bek.....hebbus!!
Hij duikt onder hem ergens naar beneden, en vliegt vervolgens na een aantal seconden weer weg. Ik ging me meteen een beetje camoufleren door middel van half in het gras te liggen vlakbij het water (met me groene kleding), in de hoop dat die terug zal keren. Ik begon het geluid van de Blauwborst te herkennen, en zag hem iets verder voor mij foerageren op de grond vlakbij het plasje water, wat er nog over was. Op zoek naar rupsen. Heel stil blijf ik half liggend in het gras liggen met me camera gereed op de plek waar die zojuist zat. En dan opeens....komt die wederom met een rups in zijn bek op die stengel zitten. Ja dan hoor je de sluiter wel een aantal keren achter elkaar af gaan. Kijken op mijn display van me camera of ze gelukt zijn. Ja een big smile natuurlijk....mijn eerste Blauwborst foto's en dan ook nog eens met voedsel. Kijk zelf maar.
Daarna nog eventjes blijven zitten, maar na een kwartier hield ik het wel voor gezien.
En ging richting me auto.

Nu ik de plek gevonden had, waar waarschijnlijk het nest was van de Blauwborst, ben ik een paar dagen daarna nog een aantal keren wezen kijken, en zitten wachten, en wachten...maar neee, wel gezien en gehoord maar niet meer zo op de foto kunnen krijgen als hierboven. Toch heb ik die dagen erna...met redelijk zonnig weer wel een paar andere foto's kunnen maken van onder andere deze Grote Canadese Ganzen, die overvlogen terwijl ik op het Blauwborst plekje zat.

En hier de foto van de Blauwe Reiger die constant bij dit Konikveulentje bleef..

Kneu in de toppen van een struik..

En in dezelfde struik zag ik ook deze, ik denk jonge Grasmus.

Dit waren mijn waarnemingen van een aantal dagen in het natuurgebied "Lentevreugd", Wassenaar.
Mijn excuses als deze blog weer te lang is geworden. Eerlijk gezegd heb ik veel te weinig tijd om zo'n blog als deze op te splitsen in delen. Nu kunnen jullie gewoon in één keer alles zien + dat ik nog veel meer aan jullie wil laten zien, maar dat in een volgend nieuw blog.
Nieuwsgierig?
                                                           *hint*
Iedereen hartelijk dank voor al jullie spontane reacties op mijn vorige blog:

Geoorde Futen..

Groeten,
Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...