donderdag 19 mei 2011

weekend in de Hoge Veluwe..

Begin Mei waren we uitgenodigd voor een weekend verblijf in de Veluwe. Natuurlijk gaat dan mijn camera spullen mee, om graag wat mooie kiekjes te maken.
Toevallig was het dat weekend enorm mooi en zonnig weer met een temperatuur van boven de 24 graden. Ik besluit om zaterdagochtend weer naar die mooie vogelplek te gaan, in de hoop de Kuifmees, Goudvink, en Appelvink vast te leggen. Helaas de Appelvink niet gezien maar wel gehoord. Zoals je ziet aan de eerste foto, had ik het geluk dat de Kuifmees er heel mooi voor ging zitten. Hoewel het middel in de bossen ligt is het er vrij donker, en heb je beperkt licht, en moet je al snel je ISO omhoog schroeven naar 800.




















De Boomklever komt sowieso altijd wel even langs, maar blijven lastig om te fotograferen, ze zitten namelijk nooit stil. Heb gekozen voor deze foto, omdat ik zijn/haar pose wel fraai vind..



Ook het kleinste vogeltje van Nederland het "Goudhaantje" liet zich weer zien.


















Hij kwam voor een lekker verkoeld badje, maar omdat ik al foto's in deze blog hebt laten zien van een badderende Goudhaan, kies ik voor de droge Goudhaan.

















Het was duidelijk minder druk met vogels als de laatste keer in April. Het legseizoen is echt duidelijk begonnen.
Als verassing kwam dan wel deze rode rakker langs, en die poseerde heel mooi, en bleef daarom ook een lange tijd zitten.




















En dan onverwachts en heel snel kwam dan eindelijk de Goudvink. Het mannetje te herkennen aan zijn zwarte kap, kwam duidelijk om water drinken, maar als ze dan ook maar iets horen, zoals de sluiter van je camera dan zijn ze alweer weg. Ik kon dan ook niet echt een mooie foto maken, hoewel ik met de onderstaande foto toch best tevreden ben (sluitertijd 1/50sec).

















Ik was al ruimschoots tevreden met de opnames van de Kuifmees en de Eekhoorn, en het moment dat ik zo'n mooie kleurrijke vogel als de "Goudvink" gezien heb, en dan ook nog is herkenbaar in beeld heb gebracht gaf me al een blij gevoel.

De pimpelmees kwam ook nog even op de stok zitten, die ook door het warme weer een badje wilde nemen.


















Hier zie je hem kijken van...dat water is best wel smerig om in te badderen.

Als ik dan me geluk al niet op kon, kwam de Kuifmees nog een keer op bezoek, en het licht was nu ook beter.



















Dat waren de vogel en eekhoorn opnames in de Veluwe.
Zondag heb ik een bezoek gebracht aan het Wildpark "Het Aardhuis" in Apeldoorn.
Ik had er al het één en ander over gelezen en gehoord, en omdat ik nu toch in de buurt was, was dit het moment er er naartoe te gaan. Helaas gaat het pas om 10.00uur open, en op een zonnige dag als toen, scheen de zon al behoorlijk, en moet ik dus rekening houden met hard licht.
Dit is het Aardhuis waar je ook je kaartje moet kopen.

















Links onder het dak waren de Huiszwaluwen al druk bezig met nestelen en ruzie maken.
Als ik het wildpark in loop zie ik links al groepje Hindes staan, en rechts zie ik dan deze man wegrennen..


















Verder in het park liepen er ook Wilde Zwijnen, en ik had gelezen dat er kort daarvoor jonge Zwijntjes waren geboren. Door de schaduwen van de bomen en de beperkte zon was het vrij lastig om wat redelijk foto's te maken. Toch wil ik jullie deze graag laten zien.




















Eigenlijk was er die dag niet veel te zien, omdat het waarschijnlijk te warm was, en veel dieren de schaduw opzochten, ben daarom eigenlijk niet lang gebleven. Hoewel er ook Roofvogelshows worden gehouden op dat park kom ik er zeker nog eens terug, alleen dan wel als er ook een Roofvogelshow is.
Deze foto maakte ik als laatste op dat park.

















Dit zijn eigenlijk 2 blogs in 1, maar omdat ik naar mijn idee niet zoveel foto's had van het Aardhuis, en omdat ik nog steeds niet zoveel tijd heb, heb ik er maar 1 blog van gemaakt.

In mijn volgende nieuwe blog zal ik mijn waarnemingen laten zien vanuit het prachtige natuurgebied de Groene Jonker (Geoorde Futen met jonge, Purperreiger, Lepelaar, Zwarte Stern, Steltkluut, Knobbelzwaan enz.)

Wil iedereen nog hartelijk bedanken voor zijn/haar felicitatie naar aanleiding van mijn publicatie foto in het tijdschrift "Landschap"

Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...