dinsdag 15 maart 2011

Uit volle (Rood)borst...!!!

De laatste paar dagen was het prachtig zonnig weer, en dan beginnen mijn handen langzaamaan te jeuken. Dan wil ik genieten van het weer, en natuurlijk foto's maken. Zo gezegd zo gedaan. De afgelopen tijd daarom redelijk vaak op pad geweest hier in de buurt. Behoorlijk wat opnames gemaakt. Ik probeer de mooiste in deze blog te plaatsen. Ik waarschuw jullie alvast....hij wordt/is vrij lang, maar ik hoop doordat jullie zo genieten van de vele opnames, dat jullie dat al snel vergeten zijn :).

















Begin maar meteen met dit mooie moment. Het was half in de ochtend, en ik hoorde luidkeels een vogel zingen. Na goed luisteren hoorde ik dat het een Roodborstje moest zijn. Ik ga op het geluid af en zie dan deze Zangvogel uit volle (rood)borst zijn best doen. Ik kon hem mooi dicht naderen, terwijl die vrolijk doorzong. Ik kon hem dus mooi van alle kanten fotograferen omdat die takjes vrij zat.


















Er kwam even later een oudere man voorbij, en die zei me nog...zo die blijft mooi zitten!!! Ik heb denk ik wel een kwartier staan te genieten van dit zangspel. Ik heb zelfs me videofunctie gebruikt op me camera.

Hier hoor je hem nog mooi zingen..(tip wel even op 720 HD kwaliteit zetten)


We blijven even bij het Roodborstje, want een andere dag kwam ik weer een Roodborst tegen die aan het foerageren was. Ik dook meteen op de grond, om zo een zo laag mogelijk standpunt te creëren.

















Hij vond een stukje brood op het pad, en ik maakte daar uiteindelijk deze mooie opname van. Persoonlijk een beetje mazzel gehad denk ik, dat die er net helemaal opstaat.


















En voorlopig even de laatste opname van de Roodborst. Ik heb nog zoveel aan jullie te laten zien.


















Ook de Fazanten kom ik regelmatig tegen op mijn vast stekkie, waarbij de Fazant hen (
♀) een stuk schuwer zijn dan de hanen. Toch heb ik ze allebei kunnen vastleggen. Eerst de hen, want vrouwen gaan voor hé.
















Ik wachtte eventjes totdat ze met haar koppie in de zon stond.


Nu de Fazant haan, die duidelijk mooier is, en kleurrijker.

















Doordat de zon mooi op zijn gekleurde verenkleed scheen kwamen ze nog mooi over.



















Het grappige aan de laatste Fazant haan opname is, terwijl ik deze vastleg, komt er zo een  Witte Duif me lens in lopen.

















Die wordt schijnbaar gevoerd door mensen, en dacht dat ik voer bij me had....helaas maar je staat wel op de foto.



Ik heb nog 2 momenten die ik met jullie graag wil delen, als het nog past in deze blog.
Omdat ik regelmatig kom in het gebied hier in de buurt, kijk ik altijd overal goed rond, om misschien nog iets bijzonders te zien. Ik heb van verschillende mensen in dat gebied gehoord dat er altijd ook een Bosuil heeft gezeten. Laat ik die nou net 1 van die dagen gespot hebben. Zo goed gecamoufleerd dat je hem bijna niet ziet, en niet-fotografen er zo voorbij lopen.....kijk maar...












Wat is dat een bijzonder gaaf moment om die in de vrije natuur tegen te komen, en vast te leggen.









Hij genoot duidelijk van het late zonnetje.


En dan het laatste moment.
Ik weet dat er in dit gebied ook regelmatig ijsvogels te zien zijn, heb ze dan ook aantal keren waargenomen, maar eigenlijk nooit de kans gehad om ze redelijk (dichtbij) vast te leggen. Als je echt hele mooie opnames van ijsvogels wilt hebben moet je al gauw aantal uren in een schuiltentje of onder camouflagenet gaan zitten, maar eerlijk gezegd ben ik daar niet zo van. Toch heb je die mooie beelden van de ijsvogel in je hoofd zitten, die je graag zelf wilt maken....zoals Rene Smit laat zien in zijn laatste blog. 
Zo ben ik vorige week aan de slag gegaan. Ik ben plat op mijn buik gaan liggen vlakbij het stekkie van de ijsvogel, me camera op een Gorillapod geschroefd, camera-instellingen aangepast, en net toen ik daar allemaal mee klaar was, vlogen een ijsvogel ♀ en   op de tak. Terwijl de ijsvogel vrouw meteen weer wegvliegt blijft de man even op de stok zitten. Ik beweeg langzaam met me hand, met daarin de remote richting me camera, en druk dan zoveel mogelijk op die ontspanknop op de remote. De ijsvogel hoort het geklik en vliegt meteen weg. Ik kijk op me cameradisplay en zie dat die er toch opstaat.......meteen big smile op me gezicht, en trots gevoel....i've got him.
Eigenlijk durf ik hem niet meer te laten zien, na het bekijken van Rene Smit zijn ijsvogel opnames, maar ik doe het toch...

















Ja de achtergrond is niet zoals ik graag gewild had, maar ik vind de ijsvogel er wel goed en scherp opstaan, en daar gaat het mij op dit moment om.....ik heb nog genoeg kansen.



Verder wil ik jullie hieronder nog een aantal opnames laten zien van verschillende vogels die ik ook in die paar dagen heb vastgelegd.
Buizerd












Heggenmus
Staartmees
Staartmees
Boomklever
Halsbandparkiet
Blauwe Reiger
Blauwe Reiger
Blauwe Reiger
Heggenmus
Blauwe Reiger
Boomkruiper



Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog  "Vogels in de Hoge Veluwe".
Ik ga eind Maart weer richting de Hoge Veluwe, om weer mooie opnames proberen te maken van verschillende bos- en zangvogels.

Groeten,

Remco

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...