dinsdag 22 maart 2011

Lentevreugd of Wintervreugd?!

Afgelopen zondagmorgen weer een keer naar het natuurgebied "Lentevreugd" geweest in Wassenaar. De weervoorspellingen waren erg hoopvol, vorst aan de grond, mistig en redelijk wat zon. Dat zijn natuurlijk de ultieme weersverwachtingen voor een natuurfotograaf.
De wekker gaat om 06.15uur en ik rij rond half 7 richting Wassenaar.

Onderweg zie ik inderdaad wat mist plekken, en rijp op de grasvelden.

Ik kom rond 7 uur aan op de parkeerplaats, en ik zie al 2 auto's staan. Ik loop het gebied in, en dit is me uitzicht op dat moment.

















Laag hangende mist en gerijpte gras, en de zon die nog op moet komen.

































Als ik verder het gebied in loop, zie ik in de redelijk dichte mist 2 mensen staan.

Als ik dichterbij kom, dan zie ik wat deze mensen aan het doen zijn....
Genieten van dit mooie moment en vastleggen door middel van een camera op een statief in dit natuurgebied.
De zon begint dan door te breken, en ik houd mijn camera in de aanslag. Het eerste wat ik meteen dacht was.....dit levert mooie sfeervolle plaatjes op....oordeel zelf maar.




Eigenlijk hoop ik een aantal Schotse Hooglander kalfjes te zien, maar door de mist zijn die niet zomaar in 1 oogopslag te zien op dit moment.
Ik besluit verder het gebied in te lopen.
Normaal gesproken staan ze hier ook dikwijls, dit keer dus niet.
Hier heb ik een HDR opname van gemaakt, voor de juiste belichting.
Ik zie ze nog steeds niet, dus ik besluit richting de plas te lopen. Nadat ik daar bijna aankom, zie ik in de verte 2 Zwanen daar rustig dobberen...ik hoopte dat het Wilde Zwanen waren, omdat ik die nog nooit eerder heb gefotografeerd.
Als ik éénmaal dichterbij kom, en inzoom met me telelens zie ik dat het jonge Knobbelzwanen zijn. Omdat het nog zo mistig is, en het water er behoorlijk stil bij ligt, bedacht ik me geen minuut..en ging meteen plat op me buik op de koude grond liggen.
Heb me rugzak gebruikt als rijstzak, en toen meteen dit sfeervolle moment vastgelegd.

Terwijl ik deze opnames maak, vliegt er een aantal minuten een Kievit boven me, en vliegt af en toe heel laag boven dit water, het gaat zo snel dat ik helaas er geen foto van heb kunnen maken, maar ik geniet al zoveel van dit moment. Ik besluit daarom nog maar lekker even te blijven liggen op die koude grond.
Hier zie je ongeveer hoe de plas er uitziet op dat moment..
Nu met zijn 2en..
Helaas dobberen ze wel steeds verder van me vandaan..
Langzaamaan trok de mist geleidelijk een al beetje weg..
Ik heb nog veel meer foto's gemaakt van deze Zwanen, maar ik hou het even hierbij. Ik moet tenslotte ook nog de Schotse Hooglanders laten zien.
Hier nog een opname van rijp en mist in tegenlicht..
Naarmate de mist al redelijk is opgelost, vervolg ik mijn zoektocht naar de Schotse Hooglanders.
Ik kom dan een klein groepje tegen...
Als ik dan met een boogje er omheen loop kom ik de rest van de kudde tegen.
Ik zoek meteen of er een kalfje bij zit.........en..
Ja 1tje van een aantal weken denk ik.
Even een goed standpunt en compositie kiezen..


Dat kalfje zal wel gedacht hebben....wat is dat onder mijn poten...lijkt wel ijs!!!.....in de lente??
Als ik de andere kant op kijk, zie ik nog een kalfje, deze is alleen al iets ouder..

Een mooi moeder/kind moment. Ze likt haar kind schoon, en zo aan het kalf zijn/haar kop te zien geniet ze er behoorlijk van.
Dan loop ik terug richting uitgang, en kom ik nog deze Rietgors tegen.
Het is inmiddels iets voor 10 uur, en ga dan richting de Kooltuinweg naar huis toe. Maar omdat ik op die weg langs weilanden rij, kom je altijd wel wat vogels tegen, zo ook deze Scholekster die aan het foerageren is.

Ja sorry. Ik heb jullie deze keer niet gewaarschuwd dat de blog te lang is geworden, maar ik hoop dat als je dit leest, dat het niet eens is opgevallen.

Ik moet zeggen....qua weer was dit één van me mooiste foto momenten, die ik gelukkig goed benut heb. Het vroege opstaan is zeer zeker beloond.

Iedereen hartelijk dank voor jullie reactie op mijn vorige blog: 

Uit volle (Rood)borst...!!!"


Aankomend weekend ga ik weer een lang weekend naar de Hoge Veluwe, ik hoop daar ook weer heel wat moois te kunnen vastleggen.

Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...