dinsdag 13 november 2012

De zoektocht gaat verder.....

De zoektocht naar mooie natuurmomenten gaat verder.........en mijn nieuwe blogs gaan gelukkig ook verder!! Na 2 maanden eindelijk weer een nieuw blog. Ik moet daardoor wel terug in de tijd, want ik heb de afgelopen tijd niet alleen maar binnen gezeten. Gelukkig kreeg ik zo nu en dan de kans om op pad te gaan met mijn camera. Zo ben ik 2 weken in augustus er tussenuit geweest voor wat meer ontspanning en rust vlakbij de Veluwe. Even mijn hoofd legen en nergens meer aan denken waar ik me druk om moet maken. Uiteraard ging de camera uitrusting als eerste mee. Ik had al van tevoren in mijn gedachten dat ik van daaruit naar de OVP zou gaan, maar nadat ik er achterkwam dat het dan alsnog ruim 1 uur rijden is, heb ik er maar van af gezien. Ik heb wat rondgekeken in de buurt van Zwolle op het net om te kijken of daar eventueel aantrekkelijke plekjes te zien zijn. Zo ben ik er via een facebook vriend achtergekomen dat er verschillende vogelkijkhutten staan in de buurt van Zwolle.

Via waarneming.nl gekeken wat er zoal gezien is rondom die vogelkijkhutten. Ik besluit zonder enige verwachting naar de eerste kijkhut te gaan. Eénmaal aangekomen valt me al meteen op dat er een slik ontstaan is door de enorme droogte van een paar dagen ervoor (30C). De eerste vogels die ik zie zijn: aantal Grote Zilverreigers, Watersnippen, Groenpootruiters en Witgatjes. Wat ben ik blij dat hier Watersnippen zitten. Die vind ik zo mooi qua doortekening en schutkleur, en ik heb ze nog niet eerder kunnen fotograferen. Helaas heb ik af en toe wel moeite met het hoge riet wat er voor de hut groeit, maar gelukkig hebben andere vogelaars/fotografen een stukje weggehaald. De Snippen komen erg dichtbij de hut, wat het voor mij niet makkelijker maakt om van bovenaf foto's te maken.


Watersnip (Snipe, Gallinago gallinago)


























Uiteindelijk lukt het me om een paar opnames te maken tussen het riet door.






















































Ik krijg zelfs even te zien dat 1 Watersnip zich even uitrekt. Normaal gesproken blijven ze zo een half uur stilstaan op 1 plek zonder beweging.






























Maar het zijn niet alleen Watersnippen die ik voor de hut te zien krijg. Ik hou ook de aantallen Grote Zilverreigers in de gaten, alleen zaten die nog aan de overkant van het water en net iets te ver voor het bereik van mijn 420mm lens. De Groenpootruiters komen wel al dichterbij de hut foerageren. Ook die had ik nog nooit voor mijn lens gekregen.


Groenpootruiter (Greenshank, Tringa nebularia)

























Ik heb zoals gewoonlijk wéér een prachtige ochtend uitgekozen, want begin van de ochtend onstond er mist die langzaam aan door de zon verdween, waardoor ik prachtig licht krijg. Als er dan ook nog eens geen zuchtje wind staat, dan levert dat nog mooier opnames op. Waarbij je de spiegeling in het water als kado krijg. :-)




























Er is zoveel te zien rondom- en boven de hut dat ik snel mijn camera in de lucht focus om deze overvliegende Lepelaar vast te leggen.
Een geslaagde shitfoto.


Lepelaar (Spoonbill, Platalea leucorodia)


























De Witgatjes komen ook voorzichtig dichterbij de hut foerageren.


Witgat (Green Sandpiper, Tringa ochropus)



























En uit het niets duikt er ineens een Fitis pal voor me neus op een rietstengel. Mooier kun je ze niet krijgen lijkt mij.


Fitis (Willow Warbler, Phylloscopus trochilus)


























Dan gaat mijn aandacht uit naar een roofvogel die aan de overkant in een boomtop zit. Ik hoor al vrij snel door een medefotograaf dat het een Buizerd is. Ik weet niet wat dat is met roofvogels bij mij. Ik krijg ze letterlijk nooit fraai op de foto van een redelijke afstand. Ik moet het altijd maar doen met een roofvogel in landschap. Toch vind ik deze wel geslaagd en gaat het nu meer om het totaal plaatje i.p.v. de Buizerd alleen.


Buizerd (Buzzard, Buteo buteo)


























Gelukkig heb ik met een Grote Zilverreiger minder moeite, want die komt wel gelukkig vlak voor de hut zitten. Wat zijn ze mooi wit van dichtbij....de jachttechniek spreekt me altijd zo bijzonder aan van de reigers. Ja zoals ik al eerder zei....alles werkte heel goed mee voor een geslaagde foto.


Grote Zilverreiger (Great White Heron, Egretta alba)






















































Verder zie ik nog regelmatig een paartje ijsvogels laag over het water scheren vlak voor de hut. Eén keer lijkt het er zelfs op alsof een IJsvogel de hut in komt vliegen zo dichtbij. Wel bijzonder gaaf om te zien. Het is trouwens mijn eerste IJsvogel waarneming van dit jaar. Helaas heb ik er geen foto's van kunnen maken. Maar een IJsvogel zien op zich na zoveel maanden is ook al genieten.


Ik hoop mijn kansen te vergroten om een IJsvogel te kunnen fotograferen in een andere vogelkijkhut ook vlakbij Zwolle. Daar is namelijk een paar dagen ervoor een aantal keren een IJsvogel gefotografeerd op een tak vlak voor de hut. Ik heb daarom een dag uitgekozen waarbij het droog zou blijven. Ik kom als eerste aan 's morgensvroeg in de 2de vogelkijkhut. Het looppad daar naartoe word ik al goed wakker gehouden door het IJsvogel geluid. Dat belooft al véél goeds. Als ik me ruim 1 uur in de hut bevind zie ik nog steeds geen IJsvogel door mijn kijker, wel hoor ik ze regelmatig, maar laten zien ho maar.
Er komen nog 2 fotografen de hut binnen en een half uur later zie ik de eerste IJsvogel door mijn kijker. Behoorlijk ver zit hij op een takje van een struik in half tegenlicht. De afstand is ruim 150m. Foto? Vergeet het maar. Ik geniet lekker van het moment door mijn kijker als er plots nog een IJsvogel bij komt. Waarom nou zover van de hut vandaan? Terwijl er takken zat voor de hut liggen. Ja na 2,5 uur raak ik een beetje gefrustreerd. Nog helemaal geen één foto kunnen maken. Ohja....in de tussentijd maak ik dankbaar gebruik van een Paardenbijter die steeds vlak voor de hut vloog.


Paardenbijter (Aeshna mixta)
























Na ruim 3 uur in de hut te hebben gezeten, hou ik het voor gezien en geef ik het op. Ik loop richting de uitgang op het wandelpad en blijf goed om mij heen kijken.....je weet maar nooit toch? Als ik dan bijna bij mijn auto ben, zie ik rechts van mij in een struik een IJsvogel op een tak zitten in de schaduw!!! Ik heb mijn camera in mijn hand en tijd om hem op mijn monopod te schroeven heb en durf ik niet. Ik maak 2 foto's, maar ik hoor aan mijn sluiter dat de foto's mislukken. :-(
Totdat de IJsvogel zich verplaatst naar een takje die in het water is gevallen op een zonnig stukje. Ik ga achter een boom(pje) staan met mijn lens tegen de boom aan als ondersteuning. Ik maak zoveel mogelijk foto's in de hoop dat er een aantal scherp zijn. gelukkig....er zijn er een paar redelijk gelukt.


IJsvogel (Kingfisher, Alcedo atthis)

























De Ijsvogel blijft gelukkig een paar minuten zitten en vliegt dan naar een verderop gevallen tak vlak boven het water.



Als ik de foto's terugkijk zie ik dat ik een juveniel Ijsvogel gefotografeerd heb. Te zien aan de donkere pootjes en de geblokte borstveertjes.

Zo ben ik uiteindelijk toch nog met een héél blij gevoel huiswaarts gegaan,
en heb ik mijn eerste IJsvogelfoto's van dit jaar kunnen maken. :-)

Meer opnames zijn te zien op mijn vernieuwde voorpagina (homepage).


Jullie begrijpen inmiddels wel dat ik een enorme achterstand heb opgelopen met jullie blogs te bekijken en te reageren, en niet te vergeten de vele blogs die ik allemaal nog moet gaan maken voor het eind van dit jaar.

Nu het stukken beter met me gaat, zal ik ook veel actiever worden op blogger.

Mijn excuses voor sommigen die mijn reactie hebben gemist op jullie nieuwe blogs. Jullie kunnen van mij dan ook niet verwachten dat ik nú al jullie oude blogs ga terugkijken en ga voorzien van mijn reactie. Wel zal ik natuurlijk de blogs bekijken die zo mooi zijn en mij aanspreken dat ik daar wel een reactie MOET plaatsen. ;-)


Alvast bedankt voor jullie begrip en eventuele reactie op dit nieuwe blog.

Ik adviseer jullie wel om mijn blogpagina in de gaten te houden de komende weken, want er komt nog héél wat moois aan!!!!!

Mocht je alvast nieuwsgierig zijn kun je voor de laatste foto updates mijn facebook pagina volgen ('vind ik leuk' knop indrukken).


Groeten,

Remco

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...