zondag 18 november 2012

Vóór de Edelherten Bronst 2012

Elk jaar is het een aantrekkelijk spektakel op de wildbaan tijdens de Edelherten bronst in de Hoge Veluwe. Een massa mensen komen in die periode (September) naar de wildbaan toe om een glimp op te vangen van de deze bronsttijd en zo nodig zoveel mogelijk foto's maken van de Edelherten aldaar. Dit jaar heb ik totaal geen zin om mij tussen die menigte aan te sluiten om dat ene plaatje te maken, waar je altijd op hoopt (gevecht, paring, lepelen).

Ik besluit daarom om eind augustus al naar de Hoge Veluwe te gaan. Ten eerste staat de heide dan nog mooi in bloei en ten tweede scheelt het enorm in de drukte aan fotografen. Vorig jaar heb ik mijn vriendin overgehaald om mee te gaan naar de Edelherten, maar nadat ze van mij te horen krijgt dat ik ruim een uur of langer moet rijden, haakt ze af.  Als ik dan een dag van tevoren van iemand te horen krijg dat ze pas laat gevoerd werden en pas tegen 20:00 uur uit de dekking kwamen, twijfel ik toch wel een beetje om alsnog te gaan.

Ik besluit toch te gaan. Ik kom rond 17:00 uur aan op de wildbaan en zie dat er nog zat plek is op het 2de veld. Ik kies mijn plekje uit en wacht geduldig af. Als de boswachter al om 17:30 uur aankomt met zijn emmertje dan hoop ik maar dat de herten niet lang op zich laten wachten. Gelukkig rond 18:00 uur komen er al een aantal Edelherten uit het bos gelopen.


   
Vorig jaar rond dezelfde periode kreeg ik helaas alleen maar een grote groep Hindes te zien. Ditmaal komen eerst de Edelherten, inclusief 2 Spitsers en plaatshert, uit de dekking.

Niet veel later komen ook de dames aan.



























Voorzichtig verkennen ze het gebied en komen langzaam dichterbij op zoek naar het gestrooide voedsel.





Het plaatshert houd de boel goed in de gaten.




























Een Spitser heb ik eigenlijk nog nooit eerder op de Wildbaan gezien des te blijer word ik als die even mooi gaat poseren.




























Hier samen met nog een iets ouder Edelhert.






























En hier samen met het Plaatshert.




Maar het mooiste van deze vroege avond was toch wel het moment dat een Spitser samen met een Hinde ging vechten (lepelen).

Van een horizontaal formaat foto's verticale uitsnedes gemaakt om het moment mooi op de foto's te laten overkomen.






















































Dit was toch wel het hoogtepunt van deze vroege avond op de wildbaan, Hoge Veluwe.

Tot slot heb ik ook nog ruim anderhalve minuut de filmoptie op mijn camera gebruikt om bij thuiskomst mijn vriendin en jullie toch een beetje te laten meegenieten van mijn bezoek aan de Edelherten. Zet hem wel even op HD kwaliteit voor betere scherpe beelden (tandwieltje rechtsonder).



Wil je nou echt mooie foto's zien van de Edelherten Bronst 2012 dan verwijs ik je graag door naar de schitterende blogs van medebloggers Greet en Ben.

Iedereen hartelijk dank voor zijn/haar bezoek en reactie op mijn vorige blog, De zoektocht gaat verder.....

In mijn volgende blog weer de aandacht naar de vogels. ;-)

Groeten,
Remco


ps. Ik ben druk bezig met een inhaalslag om al jullie mooie blogs te bekijken en een reactie achter te laten. Ik ben al op de helft :-).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...