vrijdag 7 september 2012

Tegen een Blauwtje oplopen...

Vorig jaar ben ik bij toeval tegen één van de mooiste vlinders aangelopen die er rond fladdert in ons land, het "Icarusblauwtje". Dit jaar ging ik doelbewust opzoek naar dit blauwtje. Gelukkig met succes ben ik ze een aantal keren tegen gekomen en kon ik ze op de gevoelige plaat vastleggen. Ik moet er wel bij zeggen dat het best verdomd moeilijk was. Ten eerste ze zijn kleiner dan je denk, je ziet ze daarom minder snel dan de gemiddelde vlinders (Koolwitje, Atalanta, Kleine Vos enz.) Ten tweede ze zitten 9 van de 10 keer laag bij de grond, dus al snel last van storende beplanting in en rondom een foto. Toch ben ik erg tevreden met de foto's die ik uiteindelijk gemaakt heb. Het begon allemaal begin Juli. Ik was naar een gebied gegaan waar ze sowieso moesten zitten. Al gauw wordt ik omringd door Bruine Zandoogjes vlinders die vrolijk rond fladderen, maar daar kom ik niet voor. Ik loop heel het gebied door en met mijn ogen scherp gericht op al de kleinere vlinders, zie ik uiteindelijk een Icarusblauwtje fladderen. Ik volg haar nauwlettend, want voordat je het weet ben je haar alweer kwijt en meot je weer opnieuw beginnen. Ik zie waar ze gaat zitten en houd gepaste afstand met mijn 300mm lens en maak snel aantal opnames. Deze zit mooi tussen het groen van het gras. Als ik later de foto terugkijk zie ik dat ik hier een ♀ Icarusblauwtje vastgelegd heb. Te zien aan de bruin gekleurde vleugels aan de bovenkant.

Icarus blauwtje (Common Blue, Polyommatus icarus)





















Echt veel opnames kan ik er niet van maken want na een minuut vliegt ze alweer weg verder het gebied in en verlies ik haar al uit het oog.

Eind Juli een nieuwe poging gewaagd. Ditmaal in een ander gebied.
'S morgens vroeg op een uitkijkpunt zie ik vlak voor mijn neus een vlinder op een blaadje landen. Als ik dichterbij kom zie ik dat het een Icarusblauwtje is. Omdat het nog redelijk vroeg is en de zon langzaam verder opkomt, valt me meteen op dat dit blauwtje duidelijk bezig is om zichzelf op te warmen om sneller te kunnen vliegen. Voor mij een uitgelezen kans om er een mooie serie van te maken.























Als ik dan verder het gebied in loop zie ik op een gegeven moment weer een blauwtje. Deze bevind zich vrij laag boven de grond. Voor mij al een stuk lastiger om vast te leggen. Na veel pogingen heb ik het toch nog enigszins voor elkaar gekregen.



















































































Ook ging hij een aantal seconden op een graanspriet zitten, waarbij hij ook nog even snel zijn vleugels half spreidde voor me. :-)
























Maar het mooiste en totaal onverwachtse was nog dat hij op het prikkeldraad ging zitten langs een verharde weg. Daarbij ontstond er een mooie egale grijze achtergrond.










































Van dit unieke moment moet ik uitermate gebruik maken. Ik maak dan ook vanuit verschillende standpunten opnames van dit prachtige blauwtje. Vanuit mijn zoeker zie ik dan dat er ook een mier op het prikkeldraad loopt, en die loopt lijnrecht naar het blauwtje toe. Genomen vanuit een iets lager standpunt....vandaar de wat donkere achtergrond van de bossages aan de overkant van de verharde weg.

 Zodra de mier te dichtbij het blauwtje komt vliegt hij weg.




















Wat een super gaaf en voor mij toch wel uniek moment...een Icarusblauwtje op prikkeldraad met ook nog een mier die op hem af komt lopen.

Missie duidelijk geslaagd!!!

Tot slot nog 1 opname die ik zelf wel bijzonder goed gelukt vind. Met name door de dauwdruppel rechtsonder.










































Ik heb natuurlijk nog veel meer opnames gemaakt van dit blauwtje + nog vele andere vlindersoorten die ik dit jaar heb weten vast te leggen. Een compleet overzicht van deze foto's zijn te zien op mijn site onder recente foto's.

Volgend jaar ga ik doelbewust voor het Icarusblauwtje met dauwdruppels!

Mijn volgende nieuwe blog beloofd wederom weer een geslaagde te worden (al zeg ik het zelf). Dan weer een vogelblog met o.a. IJsvogel, Grote Zilverreiger, Groenpootruiter, Watersnip, Witgat, Fitis en Grote Bonte Specht.

Groeten,

Remco



ps. iedereen alvast hartelijk dank voor jullie bezoek en reactie!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...