vrijdag 20 april 2012

Klein vogeltje met een grote bek

Afgelopen tijd heb ik korte bezoekjes gebracht in verschillende gebieden hier in de buurt. Zo ben ik 3 weken geleden 's morgens vroeg naar Lentevreugd in Wassenaar geweest. Ik had daar tenslotte vorig jaar mijn allereerste Blauwborst gezien en vastgelegd. Wie weet zijn ze er nu ook al. Het is behoorlijk koud en ook hangt er lage nevel boven het natuurgebied. Ik maak mijn eerste foto. Ik denk dat je aan deze foto wel kan zien ongeveer hoe koud het is. Gemaakt met 420mm op mijn body. ;-)


















Het is nog vroeg en het lijkt er op dat sommige vogels nog niet echt wakker zijn. Zo kan ik deze Rietgors heel makkelijk benaderen zonder dat hij wegvliegt.

Rietgors (Reed Bunting, Emberiza schoeniclus)


Als ik verder het gebied in loop kom in deze Graspieper tegen in...(hoe kan het ook anders) het gras.
Bewust gekozen voor deze uitsnede om zo de vogel voldoende ruimte te geven in zijn natuurlijke omgeving.
Graspieper (Meadow Pipit, Anthus pratensis)










Als ik éénmaal bij de plas aankom zie ik rustig een Knobbelzwaan koppel in het water dobberen. Ik geniet van de rust en de stilte en maak verschillende opnames van het koppeltje, totdat er opeens 1 opvliegt. Ik richt meteen me camera op de opvliegende Knobbel en toevallig zijn ze nog gelukt ook. Precies helemaal in beeld en dat met een vast brandpunt lens.

Knobbelzwaan (Mute Swan, Cygnus olor)












Kort daarna vliegt de andere zwaan ook op en gaat achter zijn/haar partner aan. Reden voor mij om naar de plek te gaan waar ik vorig jaar de Blauwborsten heb gezien. Het duurt niet lang voordat ik het inmiddels bekende zang geluid hoor van deze mooie zangvogel. Hij laat zich duidelijk alleen maar goed horen in plaats van zien. Toch krijg ik een kans om 2 foto's te maken van deze fraaie zangvogel als die iets naar bovenkomt.

Blauwborst (Bluethroat, Luscinia svecica)
 Na deze opname houd ik het weer voor gezien en loop richting de uitgang, totdat ik ineens iets in de lucht half stil zie hangen. Dat moet een roofvogel zijn. ja hoor de Bruine Kiekendief (vrouw). Nog niet een super foto, maar ben er toch tevreden mee.

Bruine Kiekendief (Marsh Harrier, Circus aeruginosus)























Mijn ander kort bezoek 2 weken geleden was "het Prielenbos" in Zoetermeer. 's morgens op een zonnige dag daar het bos in gelopen en hoorde al meteen het luidkeels gezang van dat kleine bruine vogeltje.


Winterkoning (Wren, Troglodytes troglodytes)





















Ik hoor ook regelmatig de zang van de inmiddels teruggekeerde Fitis. Ik kom eigenlijk hier voor de Dodaars. Die bevinden zich in een klein plasje rondom het bos. Wat ik zie is eigenlijk het merendeel Grauwe Ganzen die een hoop kabaal maken met zijn allen. Omdat ik nog geen Dodaar zie richt ik mijn camera maar (met een beetje tegenzin) op de Grauwe Ganzen. Wie weet kan ik daar ook nog mooie plaatjes van schieten. Omdat er een stuk of 20 zitten zijn er altijd wel een paar die hun vleugels uitschudden, wat dan de volgende plaatjes oplevert.

Grauwe Gans (Greylag Goose, Anser anser)



Wat ook wel mooi om te zien is, is dat sommige aan het baltsen zijn. De koppen gaan omhoog en slaan hun vleugels kort uit. Ik hoop dat je het een beetje kan zien op deze foto.
nadat ik me vermaakt heb met deze Grauwe Ganzen, krijg ik kort een Dodaar te zien. Helaas veel te ver weg en dus ook geen foto. Ik loop daarom naar de uitgang en bedenk me dat ik hier nog maar eens terug moet gaan als de Dodaars jonge hebben.

Tot slot mijn laatste bezoek, héél dicht bij huis "Landgoed Te Werve". Ik heb daar al menig fraaie foto's kunnen maken van verschillende vogels. Ik ken het gebied dan ook op mijn duim. Ik kom er dan ook regelmatig om zo ook me rug wat soepel te houden. 
De eerste vogel die ik daar hoor is wéér dat luide geluid van dat kleine bruine vogeltje.
Gelukkig kan ik tussen de takken door het bewijs vastleggen van dat geluid.

                             Winterkoning (Wren, Troglodytes troglodytes)

Ik doe mijn gebruikelijke rondje in het gebied en hoor nog een vogel herrie maken. Dit keer een veel lelijker geluid. Een Blauwe Reiger zat schreeuwlelijk bovenin een treurwilg om hulp te vragen van andere Blauwe Reigers zo leek het.

                            Blauwe Reiger (Grey Heron, Ardea cinerea)

Als ik dan weer het bosgebied in loop, zie ik in mijn ooghoek een Winterkoning op de grond lopen, zoeken naar voedsel. Als ik hem in de gaten houd, zie ik dat hij onder een stapel takken loopt. Als ik hem dan uit het oog verlies, besluit ik op redelijke en veilige afstand voorbij de takken bos te gaan zitten. Geduldig wacht ik om weer een glimp op te vangen van dat kleine zangertje. Terwijl ik om me heen kijk zie ik kort voor mijn lens een Gaai opduiken, die mij schijnbaar niet in de gaten heeft, want hij blijft een paar minuten zitten. Tussen de takken door kan ik hem nog net vastleggen.

Gaai (Eurasian Jay, Garrulus glandarius)
En dan een paar minuten later hoor ik luidkeels het mooie zang geluid van de Winterkoning, op de top van een gesnoeide tak. Hij blijft net lang genoeg zitten om een paar redelijke foto's te maken.


Daarna besluit hij om iets verder in een struik te gaan zitten, nieuwsgierig kijkt hij me aan.

Sinds de aanschaf van mijn nieuwe 300mm lens vorig jaar heb ik eindelijk deze Winterkoning kunnen vastleggen hoe ik het wilde.

Als ik dan weer bijna bij de uitgang ben, zie ik weer een Gaai, ditmaal hoger in een boom rustig zittend op een tak. Normaal gesproken vliegen ze al meteen weg, maar ook deze gun mij een aantal seconden om te laten zien hoe mooi hij wel niet is met kuif.

Ook deze 2 foto's kon ik maken van een Gaai. Normaal gesproken krijg ik nooit de kans om ze vast te leggen, omdat ze redelijk schuw zijn, en zo kom je er gewoon een paar tegen die jouw wel de kans geven.

Zo te zien is dit blog weer veel te lang geworden, maar zoals je merkt zijn dit foto's die op verschillende plekken gemaakt zijn. Ik had hem daarom nog veel langer kunnen maken. Wil je nog meer foto's zien die ik gemaakt heb tijdens deze bezoekjes van o.a. Winterkoning, Knobbelzwaan en Grauwe Gans, neem dan ook een bezoek aan mijn gallery - recente foto's.

Volgende blog beloofd weer een hele mooie te worden. Wat je daarin allemaal te zien krijg? Tip: foto van de maand April. ;-)

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar reactie en/of bezoek aan mijn vorige blog:
De Blauwborst (Bluethroat, Luscinia svecica), het leverde een record aantal bezoekers op.

Ik loop ook weer gigantisch achter met het reageren op al jullie blogs, maar geloof me ik bekijk ze wel degelijk als jullie nieuwe plaatsen, alleen wil ik graag de tijd nemen om een eerlijke reactie te geven, en dat kost soms wat meer tijd. Ik ga dat dit weekend goed maken.


Groeten,

Remco



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...