donderdag 3 mei 2012

De Zwarte Ruiter (Spotted Redshank, Tringa erythropus)

Half April kreeg ik een unieke kans om een Zwarte Ruiter te fotograferen. Ik had zelf nog nooit een Zwarte Ruiter gezien, ik had dus ook geen idee hoe zo'n vogel er uitzag. Toen ik hem voor het eerst te zien kreeg dacht ik meteen aan een herkenbare Tureluur. Maar al gauw werd mij de verschillen verteld door Tup Näring en Loes Willebrand. Zo heeft een Zwarte Ruiter dus een langere snavel en langere poten. Aangezien deze Zwarte Ruiter nog een winterkleed had, kan je het verschil op grote afstand niet meteen zien. Maar gelukkig was deze Zwarte Ruiter niet onder de indruk van de mens, en zo kon ik hem op vrij korte afstand heel mooi vastleggen. Ik heb tijdens het maken gebruik gemaakt van een laag standpunt, om zo alle aandacht naar deze steltloper toe te trekken. Hij was rustig aan het foerageren in het ondiepe slootje en daardoor kreeg ik een steeds andere gekleurde achtergrond. Ik heb zoveel foto's gemaakt van dit unieke moment, dat ik eigenlijk nog steeds bezig ben om er een aantal te bewerken, maar ik heb er nu al zoveel klaar dat ik niet nog langer wacht om er een blog van te maken (misschien wel 2).


Het voordeel was ook dat het nog eens een prachtige zonnige dag was met vrij weinig wind, waardoor ik ook nog eens als bonus een fraaie spiegeling creeërde.


Hier zomaar een aantal beelden om jullie de indruk te geven hoe fraai deze Steltloper is.


Zwarte Ruiter (Spotted Redshank, Tringa erythropus)























































































Het leek erop dat hij steeds kikkervisjes te pakken had.







Af en toe kwam die wel heel dichtbij.





















Ook heb ik de filmoptie gebruikt op mijn camera om jullie ook op deze manier te laten meegenieten van dit moment.
Zet hem dan wel even op 720 HD kwaliteit (tandwieltje)



Op sommige stukken in het slootje was het dieper en daardoor moest hij half zwemmend verder gaan, wat dan dit plaatje oplevert.


Wat was dit een super gave ontmoeting met deze Zwarte Ruiter. Zo'n kans krijg je niet heel veel als natuurfotograaf. Als je hem dan op deze wijze kan benutten, ja dan weet je gewoon dat je een heerlijke hobbie hebt. Wil je alvast meer opnames zien van deze Zwarte Ruiter klik dan hier.


Er komt vast nog wel een deel 2 blog van deze Zwarte Ruiter, maar op dit moment moet ik zoveel foto's nog uitzoeken van andere natuurmomenten, dat er voorlopig nog geen deel 2 komt. 


Ik loop ook weer behoorlijk achter met reageren op jullie blogs. Ik hoop dat zo snel mogelijk weer in te halen.




Groeten,

Remco








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...