donderdag 5 april 2012

De Blauwborst (Bluethroat, Luscinia svecica)

Vorig jaar had ik met een beetje toeval mijn eerste Blauwborst opname pas eind mei gemaakt in Lentevreugd. Nu ik eind vorig jaar mezelf méér ben gaan verdiepen in de (trek)vogels die ons land rijk is, kom je er ook achter wanneer de eerste vogels vertrekken en aankomen in Nederland. Zo leggen sommige vogels meer dan 4000 km. af om ons land weer te bereiken en zo voor voortplanting te zorgen. Dat maakt vogelfotografie voor mijn gevoel nog interessanter en krijg je steeds meer respect voor vogels. Zo waren de eerste Grutto's al begin maart hier gearriveerd. Niet veel later kwam dus ook weer de kleurrijke Blauwborst ons land binnengevlogen. Ik heb dus goed in de gaten gehouden, waar de eerste Blauwborsten zich gemeld hebben rondom mijn woonplaats.


Ik ga met goede moed op pad naar de plek waar inmiddels al 2 Blauwborsten gezien en gehoord zijn. Horen doe ik ze wel, maar ze laten zich nog niet goed zien. Ze zitten nog behoorlijk laag in het riet. Een goede foto kon ik dus wel vergeten. Gelukkig waren er wel andere vogels zo vriendelijk om mooi op de foto te willen. De Rietgors die nog steeds de zaden uit de lisdodde plukt, bleef rustig zitten tijdens het fraaie ochtendlicht. Nu zowel het mannetje en het vrouwtje kunnen vastleggen.


Rietgors (Reed Bunting, Emberiza schoeniclu) 
 
Vrouwtje                                                                       Mannetje

























De volgende foto vind ik erg leuk geworden dankzij de lange sprieten van de lisdodde waartussen deze Rietgors man zich bevind. Alsof hij naar de radio luistert. ;-)


























Als ik een rondje door het gebied loop zie ik ook een steltloper door een weiland lopen. Een vogel die ik nog niet eerder voor mijn lens heb gekregen.



Wulp (Curlew, Numenius arquata)





















Maar ik kom natuurlijk voor de Blauwborst. Ik heb wel een aantal pogingen gedaan om de Blauwborst vast te leggen met mijn camera, maar dat waren over het algemeen allemaal nèt niet plaatjes. Of te ver weg, of een storende tak/riet voor de Blauwborst. Maar ik geef niet op en ga nog een aantal keren terug om betere plaatjes te schieten. Het voordeel daarvan is ook dat er inmiddels al meerdere Blauwborsten in het gebied waargenomen zijn. Dat bied mij nog meer kansen om de Blauwborst op de gevoelige plaat vast te leggen. Gelukkig werpt het al snel zijn vruchten af en kan ik mijn eerste Blauwborst meteen op een hele mooie plek vastleggen.

Blauwborst (Bluethroat, Luscinia svecica)





















Op de top van een lisdodde en lekker riet/tak vrij. Zo wil ik ze graag hebben. Helaas blijft hij niet lang op de lisdodde zitten, zodat ik niet zijn prachtige zang kan vastleggen, maar ik ben hier uiterst tevreden mee. Mijn eerste Blauwborst van 2012 en meteen een topper! 

Gelukkig heb ik een aantal dagen daarna nog méér kansen gekregen om deze prachtige zangvogel vast te leggen.
Regelmatig waren ze ook hoog in de rietkragen te zien, om zo hun zang nog mooier over te laten komen bij de vrouw Blauwborsten.






























































Wederom ging er één in een lisdodde zitten. Deze keer liet hij zijn zang wel horen.
























Het ochtendlicht was 's morgens vroeg soms erg fraai, als je dan zo'n opname kan maken, dan begint zo'n ochtend natuurlijk al lekker!





















Ook heb ik geprobeerd om een tegenlicht opname te maken van een BB.





















De rest van de Blauwborst opnames kunnen jullie bekijken in mijn gallery bij Recente Foto's.

Ik kwam natuurlijk niet alleen Blauwborsten tegen tijdens mijn bezoekjes. Ik kwam zelfs mijn eerste vlinder tegen, toen ik bezig was om een Roodborsttapuit vast te leggen. De kleurrijke Kleine Vos vlinder koos een héél mooi plekje uit om te gaan zitten.

Kleine Vos (Small Tortoiseshell, Aglais urticae)





















Dat kan je van het volgende plekje niet echt zeggen. ;-)





















Uiteindelijk bleven de Roodborsttapuiten te ver weg zitten, dus een volgende poging zat er al gauw in.
De 2de poging had ik meer succes, en kon ik de man RBT tijdens een zonnige dag fraai vastleggen in de top van een struik.

Roodborsttapuit (Stonechat, Saxicola torquata)













































Maar de meest bijzonder ontmoeting tijdens mijn bezoekjes was toch wel hetgeen wat ik tegenkom op een fietspad richting de RBT. Nu zie ik jullie denken....Ja, wat is dat dan?
Deze amfibie dus:

Kleine Watersalamander (Common Newt, Lissotriton vulgaris)





















De naam watersalamander is misschien wat misleidend, omdat ik het dier op een fietspad tegenkwam, maar in de meeste streken zijn ze alleen tijdens het broedseizoen in het water te vinden  de rest van het jaar op het land. In de Benelux loopt deze zogenaamde waterfase van half maart tot eind juni. Daarna zul je ze hoofdzakelijk alleen weer op het land tegenkomen.
Gelukkig heeft deze Salamander veilig de overkant gehaald, en kon ze opzoek gaan naar een mannetje.

Voor nog veel méér nieuwe foto's verwijs ik jullie door naar de foto gallery. Ook heb ik bij verschillende vogelsoorten de nodige nieuwe foto's toegevoegd.

Graag wil ik Iedereen weer bedankt voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:

Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...