donderdag 30 december 2010

Roerdomp gespot...

Eerste Kerstdag was qua weer prima om er op uit te gaan. Er lag nog genoeg sneeuw, en de zon scheen met een blauwe heldere lucht. Perfect weer om mooie foto's te gaan maken. Ik blijf dichtbij huis omdat het tenslotte Eerste Kerstdag is en ik niet te laat thuis wil zijn.

Ik kies weer voor een paar uurtjes in het landgoed Te Werve van ZHL(Zuid-Hollands Landschap) te Rijswijk. Ik weet inmiddels wat er te zien is, want ik kom er regelmatig, maar tijdens de winter kan je nog weleens zeldzame vogels tegenkomen.



Ik loop richting de vogelkijkhut...

















En zie van daaruit een heleboel Kuifeenden, Meerkoeten en Meeuwen ronddobberen in het meer. Ze zitten eigenlijk allemaal te ver weg voor mijn telelens, en ik kom tenslotte niet voor deze vogels , dus ik besluit voor de vogelkijkhut te lopen richting het riet, om te kijken of daar een Roerdomp zich bevindt. 

Ik zie eigenlijk niks en blijf paar minuten stil staat. Totdat ik ineens wat gefladder in het riet hoor. Ik dacht maar aan 1 ding..... een ROERDOMP!!!! Hij had me schijnbaar gezien en wilde vluchten, maar doordat hij zich tussen het riet bevond, had hij moeite om weg te vliegen. De camera in de aanslag en toch maar proberen vast te leggen ondanks het riet.

















Je moet natuurlijk zo snel handelen, en de adrenaline in bedwang houden, dat de meeste opnames helaas onscherp zijn.



Toch vind ik de onderstaande redelijk gelukt, en ben er daarom blij mee.


















Hij vloog diagonaal over het meer, en alle watervogels die daar aan het ronddobberen waren vlogen ook meteen weg door deze Roerdomp, wat wel een mooi gezicht was om te zien.



Deze Stormmeeuw kwam ook nog redelijk dicht bij me lens.

















Ook maak ik nog even gebruik van deze Treurwilg.


Dan maak ik mijn bekende loopje in dit prachtige gebied, en kom dan al gauw de exotische Halsband Parkieten tegen.
Regelmatig kom ik ook een aantal Fazanten tegen die in dit gebied rondlopen, zowel vrouwtjes als mannetjes.
Ik had al in mijn hoofd zitten, dat ik graag zo'n kleurrijke Fazant (male) in de sneeuw vast wil leggen. Laat ik hem nou net 2de Kerstdag ook tegenkomen.



Als ik dan ook nog eens een wild konijn tegenkom, die mij de gelegenheid geeft om die vast te leggen kan mijn 2 uurtjes helemaal niet meer stuk.


Gelukkig hebben deze dieren hier alle vrijheid, en lagen ze niet bij sommige mensen op het vuur tijdens de kerst.

Deze paalzitter kwam ik ook nog tegen bij het meer.
Ik besluit dan nog wat belichting opnames te maken om ze dan om te toveren tot HDR, het licht werkt duidelijk mee.


Op weg naar de uitgang, hangen er nog gevaarlijk lange ijspegels onder dit pittoreske huisje.


Dit was mijn allerlaatste blog van het jaar 2010

Ik ben momenteel bezig om behoorlijk wat foto's die ik al geruime tijd geleden gemaakt heb hier ook aan jullie te laten zien door middel van nieuwe pagina knoppen, maar omdat ook daar veel tijd in gaat zitten, zal dat in de loop van begin volgend jaar hier op mijn eigen blog site te zien zijn.

Ik ben inmiddels ook op de hoogte over de AWD dag op 23 Januari, wat door Henk (link) geregeld is. Aangezien een vos opname erg hoog op me verlanglijstje staat wil ik ook graag deelnemen aan deze dag, en jullie ook op deze manier beter te leren kennen.

Namens mij wil ik iedereen een fijne jaarwisselling wensen en een gezond, gelukkig en vooral fotorijk 2011!!!




Groeten,

Remco

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...