dinsdag 21 december 2010

Vogels in de sneeuw

Heel Nederland heeft het erover, de enorme sneeuwval die enorme chaos veroorzaakt op de wegen. Terwijl het voor de fotografen, zoals ik...wel weer mooie plaatjes oplevert de enorme hoeveelheid sneeuw. Hoewel de vogels het er natuurlijk erg moeilijk mee hebben. Verheug ik me toch op het weekend. Dan heb ik mooi ff de tijd om wat sneeuwplaatjes te schieten.


Ik begin zaterdagochtend bij mijn vaste stekkie, hier in de buurt bij Rijswijk. Daar ligt op loopafstand het Landgoed Te Werve, van het Zuid-Holland Landschap. Je moet wel lid zijn van het Zuid-Holland Landschap om daar naar binnen te mogen. 
Ik loop naar binnen, terwijl het zachtjes gaat sneeuwen. Alles is wit en ligt onder een dik pak sneeuw. Ik loop richting het grote open meer, om te kijken hoeveel wintergasten daarzitten.
Ik maak dan deze opname.

















Enorm veel Kuifeenden en Grote Canadese Ganzen kom ik tegen. Ik loop verder rondom het meer, waar ik dan stuk of 5 Blauwe Reigers tegenkom, die mooi achter elkaar zitten.

Het begint al wat harder te sneeuwen, en zodra ik iets dichter bij de Reigers kom, vliegen er al een aantal weg. Gelukkig blijft er nog 1 zitten.

















Als je goed kijkt in de vergroting zie je rechts achter de Blauwe Reiger er nog 1 zitten.


















Ik besluit na deze opname me camera spullen in te pakken, omdat het zo heftig gaat sneeuwen, dat mijn camera daar niet blij mee zal zijn.



Als het dan éénmaal wat minder hard sneeuwt, haal ik alles weer tevoorschijn, en geniet ik verder van het prachtige witte landschap. 



















Hier wat HDR opnames..




















Als het dan bij 12.00uur is, en het alweer harder gaat sneeuwen, zoek ik een kleine overdekte fietsenstalling op, om ff alle sneeuw van me af te kloppen, en me camera spullen netjes op te bergen. Terwijl ik bezig ben om me camera van me monopod af te schroeven, krijg ik bezoek in de fietsenstalling. Een Roodborstje komt langzaam aangetipppeld, die schijnbaar ook een schuilplekje aan het zoeken was.

Ik snel op me buik liggen, om dit schattige vogeltje mooi op de gevoelige plaat vast te kunnen leggen. Hij was totaal niet bang, en kwam zelfs naar me toe lopen. Wat is dat een mooie ontmoeting....dacht ik meteen. Nieuwsgierig dat die was zocht die natuurlijk naar wat eten. Helaas had ik een pinda-netje al ergens in het bos gehangen. Ik wil jullie graag mee laten genieten van onze ontmoeting..
































Ik struin dan met een dikke laag sneeuw richting me huis, en kom dan aan als een soort sneeuwpop. Toch ben ik weer blij met wat ik tegen ben gekomen, en vast heb kunnen leggen in het mooie natuurgebied vlakbij huis.



Ik besluit zondag ook nog even te genieten van het mooie witte landschap, en doe een poging om naar de Polder te gaan in Zoeterwoude. Na wat rustig rijden kom ik uiteindelijk aan in de polder. Ik loop een stukje richting Noord AA in Zoetermeer en maak dan deze 2 winterse plaatjes.


















Iets verderop zie ik een aantal Knobbelzwanen ploeteren door het dunne ijs.













Hier van wat dichterbij genomen.

Echte ijsbreker..


























































































Als laatste maak ik nog deze winterse landschap opname.

Ik wil iedereen weer bedanken voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog "Ijzige Zwarte Zwaan"

Namens mij wil ik iedereen hele fijne Kerstdagen toewensen en een fotorijk 2011!!!!!!

Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...