dinsdag 11 januari 2011

Natuurgebied "Lentevreugd" Wassenaar 2011

Afgelopen zondagmorgen weer eens naar het natuurgebied Lentevreugd geweest. Het was alweer een tijdje geleden dat ik daar een wandeling had gemaakt. Ik wilde eigenlijk daarheen toen er nog behoorlijk wat sneeuw, omdat daar genoeg wat Schotse Hooglanders en Konikpaarden rondlopen. 



De sneeuw, en het feit dat ik geen winterbanden onder me auto heb, hield me toch tegen. Toen gekozen om afgelopen zondagmorgen te gaan. Het beloofde een zonnige dag te worden, dus prima wandel en foto weer. Van tevoren waarneming.nl nog in de gaten gehouden, om te kijken wat voor soorten vogels zich bevinden in dat gebied. Onder andere de Grote Zilverreiger, Kleine Zilverreiger, Blauwe Kiekendief en nog paar andere soorten.


Ik kom rond 09.00uur aan bij de ingang. het is lekker rustig, en de zon wil langzaam doorbreken. Via het wandelpad zie ik al gauw in de verte 2 Schotse Hooglanders staan.


















Ze stonden allebei in een goede positie zodat ik mooi met scherptediepte kon spelen.


















Als ik dan wat verder loop kom ik van enige afstand nog meer Schotse Hooglanders (SH) tegen. 




















Ik besluit verder het gebied in te gaan, in de hoop wat vogels tegen te komen.

Ik kijk richting de duinen van Katwijk, en zie dan een groepje Grauwe Ganzen in vlucht.

















Als ik dan stukje doorloop, zie ik meteen waarom deze Grauwe Ganzen op de vlucht sloegen. Ik zie in de verte een Vos wegrennen richting de bosjes. Helaas ging het te snel en was het te ver weg om er een foto van te maken.


Als ik het wandelpad vervolg zie ik de eerste Konikpaarden grazen. En ja hoor de zon kwam langzaam op.


















Geprobeerd een tegenlicht opname te maken met dit als resultaat.


















Daarna wil ik van het licht moment gebruik maken en kies ik ervoor om van de andere kant deze Konik Paarden vast te leggen.


















Een merrie met haar veulen komen langzaam aan mijn kant op.
























Op de achtergrond zie je mooi de duinen van Katwijk aan zee.




















Deze bewegende uitkijkpost was vast ook opzoek naar die vos.


















Ook stroomt er een beek door dit gebied wat van de duinen afkomt en zo naar 1 van de plassen stroomt.


















Als ik éénmaal even bij die plas blijf staan komt er een andere vogelaar/natuurfotograaf 
René van Rossum aan. We raken gezellig aan de praat. Hij komt hier gemiddeld 1 keer per week, en zet al zijn waarnemingen van dit gebied op waarneming.nl Hij weet me duidelijk genoeg te vertellen, wat mij dan weer bijzonder boeit, omdat ik natuurlijk nog niet zo heel lang bezig ben met natuur en vogelfotografie. Hij heeft me dan ook na afloop 2 boekjes gegeven van "de Duinstag". Dat is een vogel en natuurclub in katwijk. Hij doet daar de fotoredactie, vormgeving & opmaak. Hij vertelde me ook heel trots dat hij degene was die de beste foto's had gemaakt van de zeldzame Kuifkoekoek, die eind Maart hier in lentevreugd waargenomen was.


Ik besluit dan weer terug te lopen, en even kijken of ik de vos nog tegen kom.
Helaas de Ganzen vliegen wel weer weg, maar geen vos gezien meer.

















Opvallend is hier de witgekleurde gans.



















Onderweg kom ik nog een verdwaalde jonge SH tegen.



















Nog één keer langs de plas lopen....helaas geen Zilverreiger.


















Maar wel genoeg Schotse Hooglanders...




















gelukkig zijn deze dieren niet schuw, en kan je rustig de tijd nemen met fotograferen.















































Ik vond dit wel een mooie ontmoeting, moeder en dochter..





















Ik bedenk me telkens weer van te voren, dat de blog niet te lang moet worden. Ik merk alleen nu alweer dat die eigenlijk weer langer is geworden als dat ik wilde. Ik wil heel graag zoveel mogelijk aan jullie laten zien, en hoe ik deze zondagmorgen beleeft heb, vandaar dat die langer is geworden. :)


Iedereen weer hartelijk dank voor jullie reacties op mijn vorige blog "Roerdomp gespot" in 2010.


Groeten,


Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...