maandag 31 december 2012

De Mooiste Foto('s) per maand van het topjaar 2012

Als één iemand een topjaar achter de rug heeft qua foto natuurmomenten dan ben ik het wel ;-)
Ik heb dan ook behoorlijk wat strepen  kunnen zetten door verschillende vogelsoorten van mijn wensenlijst. Gelukkig blijft er wel nog genoeg te wensen over.
Het is voor mij dus een behoorlijk pittige klus geworden om uit die top foto-momenten de mooiste/beste te kiezen. 

Ik begin zoals gewoonlijk bij de maand  die nog het meest recent is 
"December",als ik in mijn archief duik zie ik meteen dat er in december foto's gemaakt zijn door mij die ik nog niet eerder in mijn blog heb laten zien. 
Zo ben ik op 13 december naar 's-Gravenzande geweest naar het duingebied "De Banken". Er waren daar een paar dagen eerder 11 Zeehonden gezien. Ik was te nieuwsgierig en ben daarom op 13 december 's morgens daar naartoe gereden. Als ik mijn auto parkeer op de vlakbij gelegen parkeerplaats, zie ik een hele groep Putters wegvliegen vanaf een Klittenstruik. Ik hou dat in mijn achterhoofd als ik het strand oploop. Als ik dichter bij de zee kom zie ik inderdaad een paar zeehondenkoppen boven water komen. Helaas het licht is nog te donker en ook de Zeehonden zitten nog net te ver voor een foto. Ik merk al gauw dat ze behoorlijk schuw zijn en steeds onderwater duiken. Helaas die poging is mislukt. Verder was er weinig te zien op het strand dan de reguliere Meeuwen e.d. Als ik naar mijn auto loop zie ik toch weer de Putters de zaden eten van de klitten. Ik besluit gewoon in mijn auto te blijven zitten met me camera uit het raam op nog geen 4 meter van de klitten. Geduldig wacht ik totdat eindelijk de groep Putters weer arriveren. Een unieke kans om de Putters op korte afstand vast te leggen. Ik heb ze heel het jaar door weleens gezien maar kon er nooit een degelijke foto van maken. Deze zangvogel stond trouwens ook hoog op mijn wensenlijst. :-) Ik heb er een fraaie serie van kunnen maken op deze plek en wil je nu alvast de mooiste laten zien. De hele serie zal te zien zijn in een nieuw blog begin volgend jaar. Hier alvast de mooiste van de maand December


December 2012: 
Putter (Goldfinch, Carduelis carduelis)



























"November", de maand waarbij ik wederom de kans kreeg om een zangvogel vast te leggen die erg hoog op mijn wensenlijst stond. In mijn ogen heb ik hem zo op zijn mooist kunnen vastleggen.


November 2012
Sneeuwgors (Snow Bunting, Plectrophenax nivalis) meer foto's zie blog hier




























"Oktober", Ik zie dat ik in de maand oktober niet zo héél veel foto's heb gemaakt. Helaas voor jullie kom ik dan toch weer op een foto die ik in mijn blog nog nooit eerder heb laten zien. De meeste weten onderhand wel dat ik graag vogels fotografeer, maar er is één categorie vogels die ik nóóit voor mijn lens kan krijgen en dat zijn de roofvogels. Ze zien mij altijd veel eerder en gaan meteen op de vlucht. Maar eind oktober werkte er 1 roofvogel gelukkig een keer mee en bleef weliswaar een aantal minuten zitten. Voor mij eindelijk de kans om deze roofvogel op de gevoelige plaat vast te leggen.

Oktober 2012
Torenvalk (Kestrel Falco tinnunculus)




























"September", de maand waarin ik mijn mooiste vogelfoto van het jaar 2012 heb gemaakt. Goede voorbereiding was daarbij wel een vereiste. Alles klopte gewoon: het licht, sfeer, de bijzondere vogelsoort, compositie....alles viel op 19 september op zijn plaats voor de droomfoto.

September 2012
Bosuil (Tawny Owl, Strix aluco)





"Augustus", de maand waarin ik vakantie had en ook een bezoek bracht aan Westerheide. Het was de 2de afspraak die ik maakte samen met Peter van der Veen om daar naartoe te gaan. Het beloofde een ultieme ochtend te gaan worden waarbij we onze missie opnieuw hadden volbracht. "Een Reebok vol in de paarse bloeiende heide". Maar het mooiste moment maakte ik toch wel in het begin van de hele vroege ochtend. Een teder moment tussen Moeder Reegeit en haar kalf. Dit is dan ook onbetwist mijn aller mooiste foto van 2012!!!

Augustus 2012
Ree (Roe Deer, Capreolus capreolus)






















Toch wil de Reebok in de bloeiende paarse hei ook laten zien, omdat die zo mooi is. Meer foto's van deze ochtend zijn te zien in dit blog hier.




























"Juli", de maand waarin de Reeënbronst begint. Ik keek er erg naar uit, omdat Reeën toch wel 1 van mijn favoriete zoogdieren zijn. Zo sierlijk en in mijn ogen het dier als voorbeeld voor wilde natuur. Omdat ze behoorlijk schuw zijn is het als fotograaf een kunst om ze bijzonder mooi vast te leggen. De bronst periode is daarbij een uitgelezen kans. Die kans benutte ik dus ook. Ik maakte mijn eerste afspraak met Peter van der Veen.  Mijn droombeelden werden werkelijkheid. Ze zijn weliswaar in begin augustus gemaakt, maar de maand juli staat in mijn ogen toch voor de Reeënbronst. 8 Augustus was een ochtend om niet snel te vergeten. Ik had een droomplaat al een tijdje in mijn hoofd. Een Reebok in tegenlicht in de mist.

Juli 2012
Reebok (Roe Deer, Capreolus capreolus)





















Meer foto's van deze fantastische ochtend met daarbij alle ingrediënten van een Reeënbronst zijn te zien in dit blog hier.

Maar om hier niet teveel Reeënfoto's te plaatsen en om toch een foto te kiezen die ik wel in de maand juli heb gemaakt, laat ik jullie graag meegenieten van een ander natuurmoment. De mooiste vlinder die we in ons land hebben.

Icarus blauwtje (Common Blue, Polyommatus icarus)





















24 juli 2012 gemaakt in de Brabantse Biesbosch. De hele serie is hier te zien.




"Juni", ik ben nu pas op de helft van het jaar. Nu ga ik merken dat het bijna een onmogelijke opgave is om voor elke maand maar één foto uit te kiezen die in mijn ogen de mooiste is. Ik heb toch maar gekozen waarbij het moment ook een grote rol speelde. Zo'n topmoment had ik dus weer, op 2 juni deze keer. Genomen in de Groene Jonker. Ik zal het ditmaal kort houden, want we krijgen ook de maand Mei nog....:-) Een prachtige ontmoeting met een Lepelaarfamilie (inclusief 2 juvenielen Lepelaars).

Juni 2012
Lepelaar (Spoonbill, Platalea leucorodia)





















Nieuwsgierig naar de hele serie? Je kan hier op je gemak het blog nog eens lezen en bekijken.




"Mei", ja hoe zal ik is beginnen. Had ik het in de maand Augustus nog over "Droomplaten", de maand Mei was de maand van de DROOMVOGELSOORTEN. Ze stonden niet eens nog op mijn wensenlijst. Laat ik meteen beginnen met de eerste vogelsoort. Het is mijn favoriete vogel van allemaal en helemaal als die zich op zijn mooist laat zien. Ik hou jullie niet langer in spanning.

Mei 2012
Hop (Hoopoe, Upupa epops)





















Uiteraard is het hele verhaal achter deze foto en nog vele andere foto's te zien in mijn daarbij desbetreffende blog hier.

Snel verder met de andere vogelsoort. Ik kreeg van Ben van den Broek een uitnodiging om mee te gaan naar de Woudaap. Woudaap? Ja natuurlijk ga ik mee....graag zelfs!!!
We hebben ruim 3 uur op de plek gestaan met een warme zon in onze rug, maar wat zijn we beloond, helemaal toen we de Woudaap in deze houding zagen.

Woudaap (Little Bittern,  Ixobrychus minutus)





















Ik heb natuurlijk nog véél meer foto's kunnen maken van deze prachtige kleine reigersoort, die zijn dan ook in dit blog te zien.

ps. ik kwam er later pas achter dat Mei ook de maand was dat ik mijn nummer 1 reigersoort kon vastleggen samen met medebloggers Loes en Yvonne. Ondanks dat ik bijzonder blij ben dat ik de Purperreiger vastgelegd heb (in vlucht met name), waren de foto's helaas niet zo perfect of bijzonder om ze hier te laten zien. Mocht je wel benieuwd zijn naar de foto's van deze Purperreiger kan je hier een bezoek brengen.




"April", de maand van de Zwarte Ruiter. Een steltloper waar ik eerlijk gezegd nog nooit eerder had van gehoord, laat staan voor mijn lens heb gekregen. Hij lijkt met zijn winterkleed veel op de Tureluur, maar heeft een langere snavel en langere poten. Als ik mijn blog opnieuw lees, zie ik dat ik geschreven heb dat er nog een deel 2 zou komen. Helaas is dat er nooit meer van gekomen. Als ik dan de aantal foto's bekijk die ik gemaakt heb van de Zwarte Ruiter is me meteen duidelijk waarom ik dat gezegd heb. Om daaruit de beste/mooiste te kiezen valt dan ook niet mee. Ik heb daarom maar gekozen voor 2 foto's die in mijn ogen perfect zijn. Wederom werkte alles wéér eens mee. :-)

April 2012
Zwarte Ruiter (Spotted Redshank, Tringa erythropus)
 Het gehele blog inclusief de foto's van deze Zwarte Ruiter zijn hier te zien.




"Maart", Dankzij Loes Willebrand ben ik dit jaar op plekken gekomen hier in de buurt waar ik zonder haar ontmoet te hebben waarschijnlijk niet zo snel geweest zal zijn. Zo zijn we 15 Maart samen naar een griendplas geweest. Ik was er die ochtend al eerder als zij, waarbij zij net mijn topmoment gemist heeft. Een zangvogel die toch wel tot 1 van de mooiste van Nederland hoort.  Vorig jaar eind november had ik ze voor het eerst gezien in de OVP, maar op deze ochtend gingen ze letterlijk voor mij poseren. Wat dan zo'n foto heeft opgeleverd. Wederom weer erg moeilijk om een keuze te maken tussen een hele hoop foto's uit deze serie. Toch spreekt deze mij het meeste aan door zijn perfectie.

Maart 2012
Baardman (Bearded Tit, Panurus biarmicus)





















Het daarbij horende blog is hier te zien.




"Februari", in deze maand had ik een blog geplaatst die ik begon met: "Ik kan jullie nu al verklappen dat dit mijn mooiste blog is van 2012 tot nu toe". Helaas is dat niet zo geworden, maar dat blog behoort zeker in mijn top 5. Misschien vervelend voor jullie dat ik weer dezelfde vogelsoort laat zien, maar voor mij als natuurfotograaf had ik hier een unieke kans waar menig andere natuurfotografen jaloers op zijn geweest. Het hele verhaal en de foto's zijn hier te zien en te lezen.

Februari 2012
Baardman (Bearded Tit, Panurus biarmicus)




























"Januari", de laatste maand van dit blog en de eerste maand van het jaar 2012. Een maand waarin ik voor het eerst de Scandinavische Pestvogels heb mogen zien en kunnen vastleggen. Het voor het eerst zien van deze prachtige vogels is al bijzonder, als je er dan ook nog redelijke foto's van kan maken dan wordt je helemaal blij. Natuurlijk heb ik in november een veel mooiere serie kunnen maken (die hier te zien is) van deze Pestvogels, maar je eerste ontmoeting met zo'n mooie vogelsoort blijft toch bijzonder. Uit de serie die ik in deze maand heb vastgelegd heb ik gekozen voor de volgende foto tussen de bessen van de maretak.

Januari 2012
Pestvogel (Bohemian Waxwing, Bombycilla garrulus)










































Het hele blog is hier te zien.



En zo is het me uiteindelijk toch gelukt om mijn mooiste foto's te laten zien. Eigenlijk niet helemaal, want ik heb nog zoveel andere mooie foto's die ik 2012 heb mogen maken. Maar ik heb me voor mij doen redelijk in kunnen houden.
Toch heb ik voor mezelf en voor andere liefhebbers mijn aller mooiste foto's uitgekozen, ongeacht welke maand ze zijn gemaakt. Dus mocht je nog niet genoeg hebben aan deze foto's, dan kan je ook nog onder mijn Galleries de "Best of 2012" bekijken in een hele fraaie slideshow. Waarin ook een aantal foto's staan die ik hier op mijn blog nog nooit eerder heb laten zien.

Als ik al deze beelden zo terug kijk kan ik het bijna niet geloven wat ik allemaal voor moois voor mijn lens heb gekregen. Gelukkig wordt dat door jullie héél erg gewaardeerd en laten jullie trouw altijd een leuke reactie achter op al mijn blogs. Dit is nu even het moment om jullie daarvoor hartelijk te danken. Het maakt bloggen daardoor vele malen leuker en behoorlijk verslavend.

Het enige wat ik nu nog wil zeggen is: Iedereen hele fijne jaarwisseling en de allerbeste wensen voor 2013!!!!!
Dat we met zijn allen nog lang kunnen blijven genieten van elkaars blogs en foto's. 


Proost,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...