donderdag 27 december 2012

Bosvogels en meer...

Zo de kerstdagen zijn weer achter de rug. Kan ik nu mooi mijn één na laatste blog met jullie delen.

Zo ben ik eind november uitgenodigd door familie om mee te gaan naar een bungalowpark midden in de bossen voor een lang weekend. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Het bied mij een mooie kans om de bosvogels rondom ons bungalowhuisje op de gevoelige plaat vast te leggen. Goed voorbereidt qua vogelvoer, gaan we op 24 november richting Bungalowpark Miggelenberg te Hoenderloo (Landal Greenparks). Het beloofd niet een zonnig weekend te worden, wat trouwens normaal is de laatste paar weken...zucht, maar ik heb toch goede hoop dat ik een paar mooie platen kan schieten.

Éénmaal aangekomen bij onze bungalow, ga ik meteen aan de slag om een mooie vogel voederplek te maken. Ik pak de tuintafel en leg daar meteen een paar plakken mos op (aan de voorkant). Dan zoek ik rondom ons huisje naar een mooi (bemoste) tak. Ik vind er al meteen ééntje. Een hele mooie. Alsof die al voor mij daar is neergelegd. ;-)
Wat eiken- en Esdoorn bladeren op de tafel, zodat het vogelvoer niet zichtbaar is. En nog een kale tak ter ondersteuning van de bemoste tak. Voer in een plastic drinkbak schaaltje. Nu maar wachten......Het is al over half 4, ik merk dat het al donkerder gaat worden, dus een fatsoenlijke foto zit er nu niet in. Trouwens het duurde eerlijk gezegd behoorlijk lang voordat ik de eerste vogels zag. De Koolmees en de Pimpelmees zijn de eerste vogels die ik zie vanuit ons huisje. Ik wacht lekker de volgende dag af wat er aan vogels allemaal voorbij komt. Ik had jullie graag een foto willen laten zien van mijn opstelling, maar helaas ben ik dat wéér vergeten. Ik kan jullie wel een beetje vertellen hoe ik ze gemaakt heb.

De volgende dag zaterdag 25 november iets over 09:00 uur zie ik vanuit het raam al meerdere vogels die het voer gevonden hebben. Ik word blij als ik ook de eerste Kuifmees zie. Voorzichtig vanaf een naaldboom  kijkt hij eerst de kat uit de boom :-)


Kuifmees (Crested Tit, Parus cristatus)






















Ik heb mijn camouflage jas aangetrokken, camera op éénpootstatief met daarop mijn nieuwe statief balhoofd kop geschroefd en ga ruim 5 meter vanaf de voedertafel zitten. De eerste koolmezen en Boomklevers komen al op het voer af.

Koolmees (Great Tit, Parus major)























Ik vind de alerte houding van deze Koolmees wel grappig.






















De boomklevers komen alleen voor de zonnenpitten, het zijn dan ook maar korte bezoekjes. Gelukkig blijven ze wel 1 seconden even stillen zitten.

Boomklever (Nuthatch, Sitta europaea) 












































Deze foto heb ik de volgende dag gemaakt met mooi ochtendlicht.






















Ook een andere bosvogel komt af en toe voorbij. Deze Glanskop. Moeilijk te zien of het een Glanskop of Matkop is, maar ik heb gelezen dat een Glanskop een klein wit vlekje op zijn snavel heeft.

Glanskop (Marsh Tit, Parus palustris)

























Ook de Zwarte Mees komt constant terug om wat lekkers te halen. Op de foto's is te zien dat hij last heeft van waarschijnlijk een teek.























De Pimpelmees hoort natuurlijk ook in dit rijtje.

Pimpelmees (Blue Tit, Parus caeruleus)






















Maar de mooiste mees blijft toch wel de Kuifmees. Maar dit is wel meteen de moeilijkste mees om te fotograferen. Zit nooit stil en hipt overal naartoe. Als ik de Kuifmees éénmaal op de voederplek zie verschijnen, dan blijf ik gewoon de ontspanknop indrukken. Gelukkig van de vele foto's die ik gemaakt heb van deze fraaie mees zijn er toch een aantal redelijk scherp. Hier een aantal foto's van de..

Kuifmees (Crested Tit, Parus cristatus)












































Totaal onverwachts landt er ook een Groenling op een stekelstruik. De Kuifmees zit geen moment stil, de Groenling daarentegen zit op zijn dooie gemak om zich heen te kijken.

Groenling (Greenfinch, Carduelis chloris)





















Ook wel redelijk onverwacht zie ik recht voor me een klein bruin vogeltje op een boomstam omhoog lopen. Het wordt me meteen duidelijk dat het een Boomkruiper is.

Boomkruiper (Short-toed Tree Creeper, Certhia brachydactyla)






















Gelukkig voor mij kiest de Boomkruiper even later een andere boomstam uit vlakbij mij aan de linkerkant en kan ik er een mooie serie van maken. Je ziet op de linker foto mooi hoe de Boomkruiper aan zijn eten komt.

























Als laatste een vogel die wel het schuwste is om vast te leggen vanaf die plek. Ze durven het niet aan om het voer van de tafel te pikken, omdat ik waarschijnlijk te dicht bij de voedertafel zit. Toch durft er 1 Gaai het aan, waar ik dan dankbaar gebruik van maak. Komend vanaf achter een boomstam.

Gaai (Eurasian Jay, Garrulus glandarius)
































































Nu ik al deze foto's gemaakt heb, hoop ik nog maar op 1 knaagdier. De Eekhoorn. Ik hoop zo dat die ook op de voedertafel gaat zitten met een hazelnoot in zijn bek. Helaas of de Eekhoorn snapt niet waar al dat eten ligt, of hij vertrouwt het toch niet zo. Ik moet het dan maar doen met deze opnames, waar ik toch ook wel blij mee ben achteraf.

Eekhoorn (Red Squirrel, Sciurus vulgaris)
























Ondanks het wat sombere weer en regen af en toe heb ik er toch alles uitgehaald wat er inzat dit weekend. Het was voor mij de eerste keer dat ik gewoon buiten op een stoeltje rustig heb afgewacht totdat de vogels aan mij gewend waren. Zodoende heb ik toch het meeste licht gekregen en een haalbare sluitertijd gehaald. Voorheen maakte ik mijn opnames altijd vanuit het huisje door het glas. Om bosvogels te fotograferen is dit natuurlijk een mooie kans om ze voor je lens te krijgen d.m.v vogelvoer neer te leggen en je eigen setting te maken.

Natuurlijk heb ik nog veel meer foto's gemaakt van deze soorten vogels. Als je er behoefte aan hebt kan je nog langer genieten van zulke beelden bij mijn Galleries/Recente foto's.

Volgend jaar januari ga ik een midweek weg naar wederom een bosrijk gebied in een bungalowhuisje. Als ik het dan niet vergeet zal ik dan wel een foto maken van de opstelling.

Iedereen hartelijk dank voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:



Maandag 30 december voor 00:00 uur zal mijn allerlaaste blog online gaan van mijn mooiste foto's van 2012.

Iedereen alvast een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar 2013!!!


Gr,

Remco



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...