donderdag 14 juni 2012

Vogels in de Rietputten

Mijn vorige blog van de Woudaap kan ik natuurlijk niet meer overtreffen en dat ga ik dus met dit nieuwe blog ook niet proberen ;-). Natuurwandelingen blijf ik natuurlijk ook gewoon doen, mits het niet te ver is vanwege mijn (zwakkere) rug. Zo heb ik zondagochtend 27 Mei gekozen voor een wandeling in de Rietputten. Aangezien ik daar begin van het jaar fantastische platen heb kunnen maken van de schitterende Baardmannetjes in de sneeuw. Stiekem ga ik er toch ook wel heen vanwege de jonge Baardmannetjes die daar een paar dagen eerder zijn gezien door verschillende kennissen. 
Ik kom héél vroeg aan in dit gebied, want dan geniet ik het meest van de natuur. Rust, stilte, onspanning, eerste vogelgeluiden en de zonsopkomst komen dan allemaal samen. als er dan ook nog laaghangende nevel te zien is, dan ben ik helemaal in mijn nopjes. 


Het is rond kwart voor 6 en er hangt een kleine nevel boven de slootjes. Ik loop het gebied in en geniet van de rust en de vogelgeluiden. Ik maak mijn allereerste foto halverwege het gebied. Ik hoor wat gepiep in een braamstruik. Ik hoor nog meer gepiep en zie daar 3 Winterkoninkjes tussen de takken verscholen. Aan het gepiep te horen zijn het nog jonge Winterkoninkjes. Maar omdat een WK relatief gezien al klein is, valt het in deze foto haast niet op.


Winterkoning (Wren, Troglodytes troglodytes)

Het is wel een takkenfoto maar de WK staat er zichtbaar op (mede door de crop).
Als ik bij de plas aankom blijf ik er even een aantal minuten staan, om een beetje te observeren wat ik allemaal zie en hoor. Als ik boven mij kijk zie ik een aantal keren deze 5 Slobeenden rondjes vliegen boven de plas. Let op die 6de wit/blauwe vogel.

Slobeend (Shoveler, Anas clypeata)





















Niet veel later hoor ik achter mij in het riet...het vrolijke PingPing geluid. Dat kan maar 1 ding betekenen: De Jonge Baardmannetjes. Alleen wel in vol tegenlicht. Toch maar geprobeerd om er een mooi sfeer plaatje uit te halen, wat denk ik wel redelijk gelukt is.

Baardman Bearded Tit Panurus biarmicus























Ik tel er op een gegeven moment een stuk of 8,9. Het valt me op dat ze het liefst met z'n allen op 1 rietstengel willen zitten. Ze pikken 1 voor 1 de zaadjes uit de top van de rietstengels. Als ze dan verder het gebied in vliegen, vervolg ik mijn wandeling. 

Als ik nog steeds langs de plas loop zie ik door mijn kijker een Blauwborst foerageren op een droog gelegen stukje grond. Ik zorg voor een lager standpunt en schiet dan deze 2 foto's.

Blauwborst (Bluethroat, Luscinia svecica)

Maar deze Blauwborst is niet de enige vogel die ik daar tegenkom. Ik zie namelijk ook een paar Kleine Plevieren, maar eentje ervan die vliegt constant rondjes laag boven de plas. Ja een hele uitdaging om zo'n kleine snelle vogel in vlucht vast te leggen, maar Wie niet waagt.....wie niet wint.

Kleine Plevier (Little Ringed Plover, Charadrius dubius)
Ik bevind me momenteel nog steeds bij de plas. Dat is toch wel de oase voor de vele vogels. Zo dacht dit Rosse Stekelstaart stel er ook over, samen met 8 jonge.

 Rosse Stekelstaart (Ruddy Duck, Oxyura jamaicensis)
Het is geen top-plaat, maar dat is juist het leuke aan bloggen. De foto's hoeven niet perfect te zijn, soms is een (bijzondere) waarneming al genoeg.

Deze Meerkoet zwemt ook nog even voor mijn lens.

Meerkoet (Coot, Fulica atra)
Ik loop richting de rietkragen achterin het gebied en zie in een struik een Groenling zitten. Helaas niet goed gepositioneerd voor een foto. Maar er zit niet alleen een Groenling, ik zie ook een Kneu stel zitten op een tak, die wel op de foto willen.

Kneu (Linnet, Carduelis cannabina) 
                     man                                                                             vrouw

Als ik dan bijna het gebied heb rondgelopen tussen de roep van verschillende Roerdompen door en het overvliegen van een Bruine Kiekendief, hoor ik weer PingPing, PingPing. Niet veel later zie ik waar ze zich met zijn allen bevinden. Dit keer op een veel gunstigere plek en met zon in mijn rug. Ik kon ze redelijk dicht naderen, zolang je maar voorzichtig loop en ze niet proberen aan te kijken. Ja op dat moment leef ik mij helemaal uit en schiet ik de ene na het andere plaatje. Ik heb er een aantal gekozen voor dit blog, maar om dit blog niet langer te maken, kan je de rest van de foto's op je gemak en in betere kwaliteit op mijn site bekijken bij Gallery - Recente Foto's

Baardman (Bearded Tit, Panurus biarmicus)




















Ook heb ik de filmfunctie weer gebruikt op mijn camera. Wel even op 720p HD zetten.




























En als laatste dit lucky shot?!










































Dit was zo ongeveer mijn wandeling in het mooie natuurgebied "Rietputten".

In mijn volgende blog komt de Groene Jonker aanbod. Wat ik daar allemaal weer gezien en vastgelegd heb is ook niet mis (zie Foto v/d maand).


Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...