zaterdag 30 juni 2012

Vogels in de Groene Jonker..

Ik ben de afgelopen 3 maanden 3x op bezoek geweest in het prachtige natuurgebied De "Groene Jonker". Ik was er vorig jaar voor het eerst geweest. Mede door de verschillende blogs die ik toen gezien heb van andere trouwe bloggers. Zij lieten daarin zoveel moois zien, dat ik eigenlijk meteen over ben gehaald. De Groene Jonker wordt niet voor niks een vogelrijk walhalla gebied genoemd. De 3x dat ik er geweest ben dit jaar waren in April, Mei en Juni....zeg maar gerust elke maand 1x dus. Ik wilde er dit jaar vroeg bij zijn, want ik heb er vorig jaar zo erg genoten van de vogels die ik gezien en vastgelegd heb, en dan met name van de Geoorde Futen met jonge op de ouders rug. Maar tijdens mijn eerste bezoek liep het allemaal even anders. Er was nog niet veel te zien en wat ik te zien kreeg zat allemaal ver weg. Zo ook de eerste Geoorde Fuut die ik tegenkom...de eerste van dit jaar voor mij.


Geoorde Fuut (Black-necked Grebe, Podiceps nigricollis)





















Wel kon ik deze Rietgors (m) redelijk benaderen op het wandelpad, die bezig was om voedsel te zoeken.

Rietgors (Reed Bunting, Emberiza schoeniclus)





















Ook deze blauwborst wilde nog wel eventjes meewerken op deze vroege ochtend.

Blauwborst (Bluethroat, Luscinia svecica)


Maar verder als deze poetsende Knobbelzwaan kreeg ik niet echt veel bijzonders voor mijn lens als dat ik gehoopt had.

Knobbelzwaan (Mute Swan, Cygnus olor)

Mijn 2de bezoek aan dit gebied (ergens in mei) verloopt gelukkig iets beter. Ik neem deze keer Loes Willebrand mee, want die is hier nog nooit eerder geweest. We komen er vroeg aan. Als we het wandelpad helemaal uitlopen naar achteren vliegt er over het water een Visdief....die duidelijk trek heeft in een vis(je). We proberen hem in vlucht vast te leggen. Wat ons uiteindelijk gelukt is. Maar nadat ik veel later nog eens mijn foto's bekijk van de Visdief, kom ik er achter dat deze Stern sterk lijkt op een Witwangstern. Aangezien deze visdief veel donkere vlekken op zijn verenkleed heeft. Maar dankzij Ben van den Broek (een oplettende vogelaar) treft het hier toch om een Visdief te gaan. Zie deze determinatie punten: De donkere snavelpunt die heeft een Witwangstern niet. 
Ook de snavelkleur moet dieprood tegen zwart aan zijn en niet oranje. 
Daarnaast is de staart langer t.o.v. de Witwangstern. Ook de donkere buik is niet echt aanwezig wel is een schaduw te zien. 


Visdief (Common Tern, Sterna hirundo)





















Als we dan verder het gebied in lopen horen we al van verre afstand dit scheerapparaat, de Snor..en wat ging die mooi vrij zitten snorren hoog in een rietstengel.

Snor (Savis Warbler, Locustella luscinioides) 

Ook vliegt deze Scholekster over, die ik mooi meeneem in vlucht.

Scholekster (Oystercatcher, Haematopus ostralegus)

We lopen verder over de wandelpaden richting de Geoorde Futen, want dat is ook tenslotte waarvoor we hier ook komen. Vorig jaar 14 mei heb ik mijn eerste geoorde fuut gezien met jonge hier, maar nu moet je wel heel goed zoeken naar de futen, waarschijnlijk zitten de meeste nog op hun nest. Wel zien we er een stuk of 3 op de grote plas. Voor mij te ver en in tegenlicht, dus ik maak er geen foto's van. Op een gegeven moment komen we Adri de Groot tegen. Voor de meeste natuurliefhebbers wel bekend met zijn Vogeldagboek.nl site.  We raken aan de praat en hebben het over de Geoorde futen met jonge. Helaas nog niks. Hij vertelde mij dat het vorig jaar gigantisch mis is gegaan hier met de jonge Geoorde Futen. Dat de meeste het niet gered hebben i.v.m. te weinig voedsel (vis), en dat de volwassene Geoorde Futen eerder het gebied hebben verlaten als normaal. Toch zijn we blij dat de meeste wel weer hier teruggekeerd zijn om te broeden. Waarschijnlijk hebben ze nu bewust later gebroed als vorig jaar i.v.m  de vistoestand.

Als we klaar zijn bij de Geoorde Futen lopen we een blokje rond het gebied. Als we dan een gekrijs van een Meerkoet horen en we kijken omhoog weten we waarom.

Het is eten en gegeten worden.

Kleine Mantelmeeuw (Lesser Black-backed Gull, Larus fuscus)





















Terwijl we omhoog blijven kijken blijven ook de Gierzwaluwen nog steeds volop in beweging te zijn om de vliegjes uit de lucht te vangen. Voor ons een uitdaging om die snelle rakkers vast proberen te leggen, en met succes!!

Gierzwaluw (Common Swift, Apus apus)





















Na 2,5 uur houden we het voor gezien en rijden we naar huis.

Nu mijn 3de bezoek en tot nu toe laatste en succesvolste bezoek in begin juni.

Ik zag op waarneming.nl dat er al een Geoorde fuut paar jonge had, dus vol goede moed kom ik er 's morgens vroeg aan. De zon komt langzaam op en het is windstil. Ik heb het perfecte plaatje al in mijn hoofd. Er vliegt al behoorlijk veel verschillende vogels over de plassen, zoals deze Bergeenden o.a.

Bergeend (Shelduck, Tadorna tadorna)

Ik vind het wel een leuke foto geworden met rechts onderaan nog een Bergeend die ook graag nog nèt op de foto wil. :-)

Verder vliegen er nog diverse Lepelaars, Blauwe Reigers, Slobeenden over. Het vogelrijk walhalla gebied komt nu mooi tot uitdrukking.
Ik bevind me vlakbij de zitbank in de vorm van een hart "Groene Hartbank" als ik deze Knobbelzwaan in het water zie zwemmen in het stille water.

Knobbelzwaan (Mute Swan, Cygnus olor)

Als die dan voor me zwemt vliegt die spontaan ineens op. Automatisch richt ik meteen me camera erop en houd de sluiter ingedrukt net zolang totdat hij uit mijn zoeker verdwijnt. De camera ratelt maar door. Als ik op mijn display wil kijken naar de opnames, zie ik dat hij paar meter verder alweer landt. Hij heeft schijnbaar geen zin om verder te vliegen, en zwemt vervolgens weer de kant op als waar hij vandaan komt.

Nu missen jullie natuurlijk de opnames van het moment hier tussen...het opstijgen. ja ik ben zelf ook héél nieuwsgierig naar die beelden. Alles zit mee....prachtige ochtendlicht, windstil dus stil water, ik heb hem op spotmeting gezet. Alles staat/stond op scherp. Dat moeten toch prachtige beelden opleveren? Ja dat moet wel. Ik kijk op mijn display naar de foto's die ik gemaakt heb van het opstijgen......wow!!!! en meteen er achteraan...ahhh kutt!!!(zonde) de Spiegeling!!! Zo mooi, zo helder.....maar niet er helemaal op, omdat ik zo nodig een vast brandpunt lens moest hebben, waarmee je in situaties als deze niet kan uitzoomen. Niet getreurd....ben zelf toch wel héél erg blij met de serie.

Ik laat jullie er 2 van zien. De hele serie kan je hier bekijken, wat je zeker moet doen, tenzij je het al zat bent na deze 2.






















nadat ik weer tot rust gekomen ben na deze serie...mijn zoektocht vervolgt naar de Geoorde Futen met jonge.
Ik heb ze uiteindelijk gevonden, maar ze zaten zo ver weg dat het eigenlijk geen zin had om er een foto van te maken. Met een behoorlijke crop kan ik je nog wel een bewijsplaatje laten zien dat ze er zitten.

Geoorde Fuut (Black-necked Grebe, Podiceps nigricollis)





















Tussen het riet door kan ik nog net deze Geoorde Fuut (m) vastleggen, voordat ik het paar gevonden had.





















Je ziet een soort groene waas over de fuut heen, dat is dus het riet waar ik het over heb.

Het heeft geen zin om bij de Geoorde futen lang te blijven staan, omdat ze gewoon goed de dekking opzoeken en op grote afstand lekker hun jonge aan het voeren zijn.

Daarom loop ik via het pad verder. Ik zie 2 Meerkoeten elkaar het leven zuur maken en beginnen te vechten. Als ik in de buurt kom en me camera er opricht, ziet de situatie er zo uit.

Meerkoet (Coot, Fulica atra)





















Hierna helaas geen gevecht meer.

Ik loop door en halverwege stop ik weer even om gewoon lekker te genieten van het uitzicht, het weer en de vogels om mij heen. Ik zie een Witte Kwikstaart aan komen vliegen en die landt op een stuk droog gelegen plasje.

Witte Kwikstaart (White Wagtail, Motacilla alba)























En hier gaat die er weer vandoor.










































En wat er een aantal minuten later voor mijn neus aan komt vliegen? Een Lepelaar...en nog één....en nog twee jonge Lepelaars.
Méér daarover in mijn volgende blog.

Toch nog snel alvast een voorproefje. :-)

Lepelaar (Spoonbill, Platalea leucorodia)





















Wil je nog meer nieuwe foto's zien  tijdens mijn 3x bezoek aan de Groene Jonker, klik dan hier.

Iedereen weer hartelijk dank voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog.


Gr,
Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...