vrijdag 28 oktober 2011

Ochtendstond heeft goud in de mond

Morgenstond heeft goud in de mond
Spreekwoorden: (1914) De morgenstond heeft goud in den mond,
d.w.z. 'vroeg opstaan is profijtelijk'. Nou profijt had ik zeker een paar vroege ochtenden. Zo ben ik op een vroege zaterdagochtend (15 Okt.) voor zonsopgang naar de Biesbosch in Werkendam geweest. Ik wilde weer een paar sfeervolle opnames maken met in mijn hoofd een prachtige zonsopkomst.  Dat laatste gaat niet altijd lukken, omdat elke zonsopkomst weer anders is, maar sfeervol zijn ze zéér zeker. Als ik aankom bij de Biesbosch en mijn loopje gaat doen richting het water, valt al meteen de laag hangende mist boven het water op.
Voordat ik daar aankom maak ik eerst deze foto.

















Éénmaal aangekomen bij de waterkant zag ik mooi de laag hangende mist/nevel boven het water.














Ik blijf hier net zo lang zitten totdat de zon doorkomt, voor een nog mooier en sfeervoller effect.


Ik maak ook gebruik van de watervogels die in het water rond dobberen, zoals deze Fuut en slapende Eenden.
























De zon spiegelt al langzaam in het water, maar is nog niet krachtig genoeg.



















Als ik dan me camera naar links draai, zie ik in de verte een Blauwe Reiger op een tak zitten, en wat Meerkoetjes op de voorgrond zwemmen. De zon wordt al wat krachtiger weerspiegeld in het water, waarbij er een goudachtig kleureneffect ontstaat.








Deze foto heb ik trouwens ingezonden voor de maandopdracht van Birdpix.nl met als thema vogel(s) in de mist. Zo aan de reacties te lezen op die site ben ik wel een kanshebber! Het is nu maar afwachten op de uitslag 31 Oktober.


Ik draai me camera weer terug op dezelfde plek als aan het begin, en wat ik dan te zien krijg was echt bijzonder indrukwekkend mooi. De gouden kleuren van de zon die weerspiegelt in het water met laag hangende mist. Hoe dat er uitzag zie je hieronder.

























Ja het had nog mooier geweest als er net een watervogel dichtbij voorbij zwom, maar helaas. Ik geniet hier ook wel van.


Na deze zonsopkomst heb ik nog wel een aantal andere opnames gemaakt in de Biesbosch van wegvliegende zwanen en een Aalscholver, maar die vind ik niet boeiend genoeg voor dit blog.


In de maand Oktober ben ik ook 's morgens vroeg naar de duinen van Katwijk geweest. Ik had weer zin om Reeën te spotten, en pak meteen de zonsopkomst mee. Beide ochtenden had ik fantastisch oranje ochtendlicht. Kon het dan ook niet laten om dan de Watertoren als hoofdonderwerp te gebruiken.


























































Als ik dan lekker aan het struinen ben in de duinen, en op een klein heuveltje sta, zie ik op nog geen 3 meter voor me een vos op zijn gat met zijn rug mijn kant op zitten. Dat was even slikken, om van zo dichtbij een wilde vos te zien. Ik geniet zo erg van het moment dat ik eigenlijk vergeet foto's te maken. Als ik een poging doe, ziet hij mij en rent er als een speer vandoor. Ik maak echt maar één foto, en ik hoor aan mijn sluiter dat het hem niet gaat worden...te weinig licht!!! Ik kijk op mijn display en zie toch een unieke foto, in mijn ogen. Zoveel snelheid, en je ziet nog mooi een schim van de vos er in.


Ik ben benieuwd wat jullie van deze foto vinden?

Maar ik kwam dus eigenlijk voor de Reeën. Ja als er één dier schuw is, dan is het wel de Ree. Ik zag een Reegeit een end voor me, rustig eten op een duintop. Ik ga meteen laag zitten, en rustig afwachten. Maar deze dame zag mij waarschijnlijk en ging er vandoor. En uit het niets rent er een Reebok achter aan.






Je kunt nog mooi het oranje ochtendlicht zien op deze opname.

De andere keer dat ik in de duinen van Katwijk te vinden was, kwam ik ook weer een aantal Reeën tegen. Zien is 1 en vastleggen met je camera is 2. Dat heb ik geweten, heb er eigenlijk meer gezien (op de vlucht), dan vast kunnen leggen. Maar als ik 's morgens mijn wandeling maak en de zon net opkomt, zie ik toch een Reebok in de bosjes staan, terwijl ik op het wandelpad loop. Op dat moment loop ik op een verhoging, en de Reebok bevind zich net daaronder in de bosjes. Hij slaat op de vlucht, rent de heuvel af en rent naar een andere duintop, om zo op veilige afstand nieuwsgierig te kijken. Voor mij een mooie gelegenheid om wat foto's te schieten. Het licht werkte hier duidelijk ook aan mee.







































Hier zie je hem nog kijken van....hoe ga ik daar doorheen?!
























Toch alle 3 de ochtenden met een tevreden gevoel huiswaarts gegaan. Hier bewijs ik hopelijk maar weer dat je 's morgens vroeg voor en tijdens zonsopkomst het mooiste licht heb, met daarbij het avondlicht uitgesloten.


Wil iedereen weer bedanken voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:

Vroeg in de ochtend(mist)...


Groeten,

Remco




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...