vrijdag 2 september 2011

De ijsvogel (Alcedo atthis)

Mijn vakantie zit er inmiddels alweer bijna op. Na gisteravond te zijn thuisgekomen, heb ik nog een hoop foto's uit te zoeken en eventueel na te bewerken. Wat heb ik ongelofelijk veel foto momenten gehad in mijn vakantie. Omdat ik zoveel nieuwe foto's op mijn computer heb opgeslagen, kan ik er nog 3 nieuwe blogs mee vullen, waarvan dit de eerste is, en meteen wel de mooiste, al zeg ik het zelf. 


Zaterdag 27 Augustus ben ik weer naar de OVP gegaan. Ditmaal voor de Ijsvogel. Ik kom rond 06.30 uur aan bij de bekende hut met de bekende tak. Ik ben niet de enige want ook een man en een jongen bevinden zich net in de donkere hut. De man vertelt mij waarom hij hier al zo vroeg is......hij wilde namelijk het beste plekje hebben om de ijsvogel zo fraai mogelijk vast te leggen. De minuten strijken voorbij en er is nog geen waarneming van de ijsvogel te zien en/of te horen. Wel dobberde er een aantal Slobeenden op de plas.





















Helaas moest ik deze door het hoge riet heen fotograferen, en wachtte dus even totdat zij precies tussen 2 rietstengels in zwom.


Deze Slobeend had kennelijk jeuk aan haar brede snavel.






















Het was inmiddels al 09.00 uur geworden in de hut en nog steeds geen ijsvogel gezien of gehoord. Het verbaasde me eerlijk gezegd dat er verder nog helemaal geen andere fotografen de hut bezochten. Kwart voor 10, nog steeds niks. Ik zeg tegen de andere fotograaf....let op om 10.00 uur komt die eraan. Jahoor iets voor 10.00 uur hoort de jongen die bij de fotograaf hoorde, het geluid van de ijsvogel. En ziet hem aan de overkant naar de hut vliegen. Jaaaaaaaaaa daar zit die mooi op het stokje net voor de hut, nieuwsgierig kijkt hij om zich heen.

Zo wat is dit kicken zeg, om deze prachtige vogel zo dichtbij te mogen zien en te fotograferen. De adrenaline giert door me hele lichaam. Gelukkig trekt de ijsvogel zich niks aan van het geluid van onze sluiters, en blijft geduldig een aantal minuten zitten.
 Hij keekt wel steeds alert naar beneden of hij een lekker hapje zag.
Hier lijkt het net alsof hij moest niezen.
Daarna vliegt die weg, en dan enkele minuten later komt er opnieuw een ijsvogel op de tak zitten. Ditmaal ik denk nog een jonge vrouwtjes ijsvogel.
Ze schrikt van iets, en slaat bijna op de vlucht.
Totdat ze ziet dat er een andere ijsvogel aankomt, en gelukkig blijft zitten.
Wat denk je? ja nog een ijsvogel op de tak. Waarschijnlijk ook een jonge vrouw ijsvogel.
Dit is niet normaal!! zei ik zachtjes tegen de andere fotograaf....wat is dit GAAF!!. Ik tril aan alle kanten van de spanning en adrenaline.
Mijn doel was nu om ze beide scherp op de plaat te krijgen. Dat viel dus niet mee. Helaas is de achterste ijsvogel hier niet scherp, maar wat ben ik ontzettend blij met deze opname.

Toch geprobeerd om mijn diafragma omhoog te gooien (kleine opening), om ze toch beide zo scherp mogelijk te krijgen. De volgende opname is dan de beste die nog gelukt is, gemaakt met diafragma f/11.

Deze foto met diafragma f/9 gemaakt, zo kan je zien dat het nog niet meevalt om ze er beide scherp op te krijgen.

De onderste ijsvogel vliegt inmiddels weg, en de overgebleven ijsvogel kijkt nog even mooi recht in me lens, voordat zij ook wegvliegt.

Na 3,5 uur wachten in de hut zijn we ruimschoots beloond door de ijsvogels. Ik was met één ijsvogel al dik tevreden, maar als er dan 2 op de tak zitten, dat is natuurlijk helemaal súper. Elke keer als ik deze opnames bekijk geniet ik nog na. Wat is dit geweldig mooi om te zien, en helemaal om vast te leggen. Ik zit er zelfs aan te denken om de foto waarbij de ijsvogel weg wilt vliegen op canvas te laten drukken. Zo kan ik nog sneller nagenieten van dit moment. Ja ik word hier erg enthousiast van. Dit maakt natuurfotografie zo mooi, en hier doe je het allemaal voor. Ik moet nog wel wat te wensen overlaten dus mijn volgende missie is: Ijsvogel met vangst ;-).

Ik zei het al aan het begin van deze blog. Zoveel foto's gemaakt van mooie momenten in mijn vakantie, dat ik jullie graag wil  mee laten genieten van die momenten. In mijn volgende blog laat ik jullie waarnemingen zien van een dag Hoge Veluwe (incl. boshut & wildbaan). Hier alvast een voorproefje.
Boshut

 Wildbaan
Iedereen weer hartelijk dank voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:

Havik pakt Tafeleend.....!!!!!!



Groeten,
Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...