zondag 28 augustus 2011

Havik pakt Tafeleend.....!!!!!!

Ja mijn vakantie is nog in volle gang, en de foto's stromen op mijn  computer. Zodra het droog is trek ik er op uit. Zo ook donderdagmiddag 25  Augustus. Het was droog en de zon scheen. Tijd om even snel naar de Lepelaarsplassen te gaan. In de hoop de Zeearend en als bonus de Ijsvogel vast te leggen. Na een uur rijden kom ik rond 14.30 uur aan in de hut. Na een klein kwartiertje barst het los in de hut. Een Havik pakt namelijk een vogel.........ze zeggen eerst een Aalscholver...maar al snel blijkt het te gaan om een eend. Al later blijkt dat het om een Tafeleend te gaan. Misschien is het wel de Tafeleend die ik afgelopen zondagmorgen vastgelegd heb vanuit deze hut.  Ik moest eerst zoeken waar die te zien was, maar als ik hem éénmaal in me lens heb dan schiet ik lekker mee met de rest van de fotografen. Als je in die hut aanwezig was, leek het net een mitrialleur die constant afging. Ondanks de grote afstand was het echt een bijzonder gaaf moment die ik niet had willen missen. Ik laat jullie een impressie zien, hoe het er aan toe ging.
























Ik moest redelijk croppen om het nog een beetje zichtbaar voor jullie te maken.
Hij had de Tafeleend inmiddels ver genoeg verzopen, dat die inmiddels bezig was om hem op het kleine eiland te krijgen.

















Helaas de zon brak op dat moment niet door, wat de foto's niet echt ten goede kwam.












Hij heeft hem inmiddels bijna op het droge gekregen. En gelukkig de zon brak ook weer door de wolken heen.














Het is niet normaal hoe sterk zo'n Havik is, je ziet dat die met één poot de kop van de Tafeleend vasthoud om hem zo op het eiland te trekken.














Ik denk dat deze beelden wel voor zich spreken...wat een moment en wat gaaf!!!!

















Het rare was alleen toen die de Tafeleend éénmaal op het droge had, verliet hij het eilandje, en liet hij de dode Tafeleend alleen achter.


En niet veel later kwam de Ijsvogel ook weer voorbij, precies op de voorste stok voor de hut.

























Ja, ik kan gerust spreken over een goud uurtje, want ik heb om precies te zijn een uur in deze hut gezeten, en dan al met zulke platen thuiskomen. Dat is natuurlijk super. Dat was vandaag wel anders. Vandaag/gister een bezoek gebracht aan de Poelruiter hut in de OVP, waar je de Ijsvogel zomaar van nog geen 3 meter ongestoord kan fotograferen. Het kostte me 3,5 uur om uiteindelijk een ijsvogel te fotograferen. Als verrassing kwam er ook nog een jonge Ijsvogel op de bekende tak zitten. Ja ik heb daar natuurlijk weer hele mooie opnames aan over gehouden, maar dat in een volgend blog.




Groeten,


Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...