zaterdag 9 juli 2011

Opzoek naar Reeën in Berkheide, Katwijk

Jullie verwachten natuurlijk een reeks opnames te zien van Reeën in dit nieuwe blog. Ik hoopte dat graag met jullie te delen, maar...........


Vorige week ben voor het eerst naar Berkheide geweest, opzoek naar de Reeën. Ik had namelijk gehoord en gelezen dat dit dé plek is om sowieso Reeën te spotten. 


Ik kom 's ochtends vroeg aan bij de ingang. Ik word er meteen op gewezen dat je niet van de paden af mag, en dat honden zijn toegestaan. 
Ik begin mijn wandeling over de verharde grind paden en zie al meteen een aantal konijnen voorbij schieten.
 Deze bleef toch nog op voldoende afstand zitten.
























Deze 2 zaten net achter een bergje, ik kon zo mooi een laag standpunt creëren.
Dan zie ik op een heuvel in de struiken 2 Reeën wegrennen....ja die zien mij eerder als ik hun, dus geen tijd om een foto te maken.
Vol goede moed loop ik rustig verder en kom al de eerste wandelaars tegen..






















Ja Schotse Hooglanders lopen er ook in de Berkheide.






















Als ik dan vlakbij een aantal plassen loop zie ik deze Stern boven het water vliegen, opzoek naar visjes.
























Het gebied heeft wat weg van AWD, alleen je mag niet van de paden af, wat ik dan ook wel jammer vind. De kans om dan een Ree bijvoorbeeld te spotten 's morgens vroeg is dan wel kleiner heb ik het idee. Konijnen..... ja die zie ik zat.....van klein tot groot.
























Speciaal voor Loes nog deze landschap opname...gemaakt met de 300mm lens. Mooi uitzicht op Scheveningen.
























Als ik dan op de weg terug ben naar de uitgang, zie ik van een grote afstand deze Reegeit.




















Omdat je niet van de paden af mag, kon ik dus niet dichterbij komen, heb deze opname dan ook redelijk gecropt.


Ik ben inmiddels weer bij de uitgang, maar het is nog veel te vroeg om naar huis te gaan (09.00uur). Dus Remco gaat nog even Lentevreugd in, want dat is 5 minuten van Berkheide vandaan.


Nog even over Berkheide. Het is een mooi stuk natuur in de duinen van Katwijk, maar mijn ervaring is, om echt mooie Reeën foto's te maken moet je echt tegen schemering hier zijn, of in de herfst als alles niet meer zo dicht begroeit is. Ik zal hier dan ook zeker terugkomen rond deze tijd.


Nu Lentevreugd. Ja op één of andere manier trekt dit natuurgebied me heel erg. Mooie openvlakte. alle soorten vogels kan je hier verwachten. Zang/weide/water vogels en natuurlijk de kuddes Schotse Hooglanders en Konikpaarden, en als je geluk heb zie je ook nog een wilde vos.


Al gauw kom ik deze jonge Roodborsttapuit tegen.
























Ook deze Kneu was weer aanwezig.




















Ook had ik de Blauwborsten weer gezien, alleen zaten die allemaal te ver weg om een redelijke foto te maken. Wel maakte ik deze opname.






















In eerste instantie kon ik deze vogel geen naam geven. Ik had mijn vogelgids van Lars Johnsson er al bij gepakt, maar daar kon ik deze vogel ook niet in plaatsen. Ik heb daarom de vogelkenner René van Rossum ingeschakelt via mail, en die vertelde mij dus dat dit de vrouwelijke Blauwborst is, of misschien wel een juveniel Blauwborst. Als die zich had omgedraaid dan was het voor mij ook meteen duidelijk. :-)
De volgende zangvogel had ik nog niet eerder gespot in dit gebied.
























De Groenling, familie onder de Vinken.



























Deze Graspieper kom ik wel regelmatig tegen in Lentevreugd.
En als laatste nog 2 opnames van de Roodborsttapuit


Wil iedereen weer bedanken voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog,

Nationaal Park "De Maasduinen, Limburg


In miin volgende blog laat ik jullie mijn waarnemingen zien vanuit de Biesbosch in Werkendam. Hier alvast een voorproefje..
 
Groeten en fijn weekend iedereen.

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...