donderdag 30 juni 2011

Nationaal Park "De Maasduinen, Limburg

Vorig weekend een lang weekend doorgebracht in een vakantiehuisje in Limburg (America). Ik had er enorm veel zin in, want ik was wel toe aan een relax weekend, na een hele lange en drukke week achter de rug te hebben gehad en natuurlijk het feit dat ik die vrijdagmorgen mijn nieuwe droomlens ging halen, de 300mm F/4 prime lens van Nikon.


Ik maak natuurlijk goed gebruik van de plaats waar we op dat moment ons bevinden (America). Nog geen half uur rijden van Nationaal Park "De Maasduinen" vandaan. Een mooie plek om...en tot rust te komen, en me nieuwe lens te testen.


De hele zaterdag regent het, dus besluit ik om die dag niet op pad te gaan. Dus maak ik maar gebruik van de momenten wat er rondom ons huisje te zien is. Al gauw komt de eerste schuwe Ekster tevoorschijn. Hij gaat mooi op een klein bergje zitten, en ik maak de eerste paar foto's met me nieuwe lens.



















Ik merk meteen de snellere en stillere autofocus. Ik maakte deze met me monopod en zie dat de scherpte al goed te zien is. Naarmate ik op de foto inzoom blijft de scherpte goed zichtbaar.
Na wat pel pinda's gestrooid te hebben komt ook mijn favoriete diertje even langs.







Verder kwam er nog een vink (vrouw), en koolmeesje langs, maar die heb ik inmiddels al zoveel keer op de foto dat ik die bespaart heb.


Zondag beloofd het droger te worden met een aangename temperatuur en wat zon.
Ik zet me wekker om 05.00 uur, maar hij gaat niet af, en ik schrik zelf wakker om 05.50 uur. Ja dan maar iets later weg. Ik doe de gordijnen een stukje open in ons vakantiehuisje en het ziet er nog somber uit. Toch stap ik rond 06.30 uur me auto in..op weg naar De Maasduinen. Ik ga eerst naar Landgoed De Hamert, Onderdeel van Nationaal Park Maasduinen, bestaande uit de typische paraboolduinen, Maasweiden, droge loof- en naaldbossen, heidevelden, vennen, hoogveen, akkers en het snelstromende en meanderende Geldernsch-Nierskanaal met zijn beekbegeleidende vochtige bos. Gelegen ten noorden van Arcen tussen Maas en grens
Ik ben daar namelijk vorig jaar mei geweest voor het eerst, tijdens een vogelexcursie, wat erg interessant en leerzaam was. Ik had dus al veel van het mooie natuurgebied gezien, maar had er nog nooit foto's gemaakt. Ik begin mijn route, eigenlijk dezelfde route als die we tijdens de vogelexcursie gelopen hebben. Die begint bij het snelstromende en meanderende Geldernsch-Nierskanaal met zijn beekbegeleidende vochtige bos.
Ik hoor wat winterkoningen zingen, en zie rechts van mij in het snelstromende beekje een man vissen. Ik maak er mijn eerste foto, maar het is te donker, en de foto is te bewogen. Ik ga richting de heidevelden, en heb daar een prachtig uitzicht. Ik probeer wat landschap foto's te maken, maar ik kan je vertellen dat gaat bijna niet met een vaste 300mm lens.
Van de volgende foto's krijg je een klein beetje een indruk hoe dit natuurgebied eruit ziet.























Ook tijdens die vogelexcursie stonden we op een hoge berg en hadden we prachtig uitzicht over een heel stuk van dit gebied...heide, moeras, vennen, bos alles was te zien vanaf deze berg. Als je op die berg staat en je kijkt naar links zie je echt een prachtig landschap paadje wat in een scherpe bocht naar links omhoog gaat. Helaas met mijn nieuwe lens kon ik het niet goed helemaal in beeld brengen, maar met deze foto kan je het toch nog een beetje zien.




















Terwijl ik deze foto schiet, zie ik onder aan de berg voor mij 2 Reeën op de vlucht slaan. Niet door mij, want mij hadden ze niet gezien bovenaan de berg. De Reeën splitsen zich, en 1 ervan springt met grote sprongen door het gras/heideveld en verdwijnt steeds verder uit mijn zicht.
















Waardoor ze op de vlucht sloegen weet ik nog steeds niet, maar ik had er ieder geval wel eentje op staan.


Het blijft nog steeds bewolkt hoewel de temperatuur wel hoger aanvoelt. Ik kom na ruim 2 uur gelopen te hebben in dit gebied weer bij de uitgang. Het is rond 09.00 uur en wilde nog veel meer zien van De maasduinen, dus rijd ik van plaatsje Wellerlooi naar Well...nog geen 15 minuten van elkaar vandaan. Ik kom aan bij het Reindersmeer.
Reindersmeer ligt bij de sluis in de Bosserheide in Well. Sinds 1999 is het gebied rondom het meer onderdeel van nationaal park De Maasduinen. Vorig jaar mei hier ook geweest, en dat was de eerste ontmoeting met de Groene Kikkers. Deze foto's van de Groene Kikkers heb ik ook daar genomen...toen nog met mijn nikon D60 en 70mm - 300mm lens.
Het eerste wat bij het Reindersmeer opvalt is het kristal helder blauwe water, wat al een heel mooi en apart gezicht is. Maar hoe later het wordt in de ochtend het blijft maar grijs en bewolkt. Ik begin mijn wandelroute en zie de eerste watervogels in het water dobberen. zoals deze 2 Geoorde Futen..




















Ook Grauwe Ganzen genoeg te vinden daar..
























Maar ik kwam hier eigenlijk voor de Groene Kikkers. Ook die heb ik gevonden.



Ik vond de structuur van het water wel apart van deze 2 foto's vandaar deze uitsnedes..























Dit was de grootste Groene Kikker die ik daar gezien had..


























En dan als laatste dit nieuwsgierige Groene Kikker(tje)..























Na ruim half uur tot 3 kwartier bij de kikkers gezeten te hebben, besluit ik naar de uitgang te lopen. Ik kom onderweg nog deze Witte Kwikstaart tegen op een loopbrug.
























Éénmaal weer aangekomen bij ons vakantiehuisje....gaat de zon schijnen. 
Toch heb ik met een voldaan gevoel de zondagmorgen benut, met wat mooie waarnemingen, en enorm genoten van het prachtige Nationaal Park "de Maasduinen".


Als je een keer in Limburg bent...zou ik zeker een keer een bezoek brengen aan dit park.
Ik doe niet aan een slotwoordje....maar wil wel effe zeggen dat ik enorm blij ben met me nieuwe aanwinst, en hoop er dan ook nog mooiere foto's mee te maken. Helaas heb ik momenteel het griepvirus te pakken, dus zit er dit weekend waarschijnlijk niet in om op pad te gaan....hoewel het natuurlijk wel een goed medicijn is.............lekker de natuur in gaan. Ik laat jullie wel verassen met mijn nieuwe blog.....ik zie wel wat er op mijn pad kom.


Een heel fijn weekend en fotoplezier iedereen.


Groeten,


Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...