maandag 18 juli 2011

Lepelaars in de Brabantse Biesbosch

De reden dat ik een bezoek bracht aan de Brabantse Biesbosch was ook met name door de grote hoeveelheid Lepelaars die zich daar bevonden. Ik had van tevoren op waarneming.nl gekeken, en daar stond dus dat er elke dag wel een behoorlijk aantal Lepelaars waargenomen waren. De eerste keer dat ik aankwam bij BB zag ik dan al snel een 30-tal Lepelaars foerageren. Helaas wel met behoorlijk veel tegenlicht moeten fotograferen.




















Het was zo'n gaaf en grappig gezicht als je zo'n grote groep Lepelaars ziet foerageren. Ze gaan soms met ze allen achter of bij elkaar rennend door het ondiepe water. 
De unieke snavel gebruikt de lepelaar dan om onder water met heen en weer maaiende bewegingen prooidieren zoals kleine vissen op te jagen. Opgeschrikte prooien worden vervolgens met een snelle beweging uit het water gehapt. 
Helaas heb ik de video functie op mijn camera niet gebruikt tijdens dit moment.
Op een gegeven moment vliegen er een aantal weg en nu had ik mooi geen last meer van het tegenlicht, omdat ze de andere kant opvlogen.



























Ik hield nog steeds waarneming.nl goed in de gaten om te kijken of ze daar nog steeds gezien waren. Er stonden op één dag zelfs 101 Lepelaars ter plaatse waargenomen.
Er moest dan ook wel héél véél mis gaan om geen Lepelaars meer tegen te komen.
Ik had ze dan ook de andere keer weer snel waargenomen, alleen zaten ze nu op een andere plek. Ook was de Blauwe Reiger op de voorgrond duidelijk aan het jagen.
























Je ziet de Lepelaars hier goed onder water heen en weer maaiende bewegingen maken om prooidieren zoals kleine vissen op te jagen.




















Ik had een mooi uitzicht. Ik maakte deze foto's namelijk vanaf een soort uitkijkpost, en dus op een verhoging, waarbij je mooi uitgestrekt zicht had op verschillende plassen.
De Lepelaars vlogen dan ook regelmatig boven mij, wat jullie zo te zien krijgen, maar ook zag ik deze 3 Lepelaars aan komen vliegen.














Als je goed kijkt zie je hier 2 juveniele Lepelaars. Te herkennen aan de zwarte punten aan het uiteinde van hun vleugels, en natuurlijk hun gele kortere lepelachtige snavel.

 De rechtse juveniel, duidelijk roepend in vlucht om weer aan te sluiten bij haar ouder.



















En zo kwamen ze weer aan bij de rest van de Lepelaars.
























Af en toe vloog er nog weleens één weg vanaf de plek waar ze zich bevonden in het ondiepe water. Ik zag deze dan ook figuurlijk op me afvliegen. Omdat ik hem al van veraf kon zien wegvliegen kon ik me gereed maken voor een mooie vluchtserie. De volgende serie is gemaakt met spotmeting, en met me monopod nog onder me camera meteen de lucht in focussen op deze Lepelaar. Oordeel zelf maar wat je ervan vind. Ik vind ze wel goed gelukt.































Ja ik weet het, deze blog is weer veel te lang geworden, maar als ik deze opnames ook nog eens bij mijn vorige blog moest plaatsen, dan werd het voor mij wel heel erg moeilijk kiezen. Kiezen is niet echt mijn sterkste punt namelijk.


Ik hoop dat jullie net zo kunnen genieten als dat ik doe/deed. Er zullen in de toekomst vast nog weer meer blogs komen vanuit de Brabantse Biesbosch. Misschien heb ik door deze blogs wat medebloggers ervan overtuigd om ook eens een bezoek te brengen aan de prachtige nationaal park.


Iedereen weer hartelijk dank voor al jullie reacties op mijn vorige blog:

Brabantse Biesbosch, Werkendam



Tot de volgende nieuwe blog.


Greetz,
Rem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...