donderdag 14 juli 2011

Brabantse Biesbosch, Werkendam

Elke morgen als ik naar me werk rij, zie ik langs de snelweg richting Oosterhout op een gegeven moment op een verkeersbord De Biesbosch staan. De Dordtse Biesbosch ben ik al paar keer geweest, maar de Brabantse Biesbosch nog nooit. Een aantal weken geleden besluit ik dan om naar de Brabantse Biesbosch te gaan in Werkendam. Ik stel mijn Tomtom in op eindbestemming Bandijk te Werkendam. Je komt dan terecht op een hele lange dijk, waarbij je een prachtig uitzicht hebt over de polders en de moerasgebieden. Ik ben tot nu toe 3 keer naar de Brabantse Biesbosch geweest, en de laatste keer was vorige week zondagmorgen. Hier een aantal waarnemingen wat ik in die 3 keer allemaal voor me lens kreeg.


Ik zette me auto langs de kant op de Bandijk, vlakbij een bruggetje richting de veerpont. Ik zie al meteen vanaf de brug een aantal Kleine Zilverreigers foerageren. Die heb ik nog nooit eerder gezien. Ze zijn dan ook bijna 2 keer zo klein als de gewone Blauwe Reiger.
























Als je goed kijkt zie je dat de achterste Zilverreiger een klein visje te pakken heeft.
























Beide foto's zijn vanaf de mobiele schuilhut genomen, net als deze..


























Ook de Blauwe Reiger kom je hier volop tegen..






















Deze Knobbelzwaan vloog ook over, terwijl ik op de brug stond.




















Als ik weer naar me auto wil lopen hoor ik ineens een geritsel door het riet, aan het begin onderaan de brug. Ik ben nieuwsgierig en zit er met me neus bovenop. Ik weet en zie niet wat het is.. ik denk aan een vogel (Aalscholver,Reiger) ofzo. Maar dan ineens wordt het duidelijk..




















Een Reebok!!!!!!!Hij schrok van mij, en vluchtte door het hoge riet weg. Na 1 of 2 meter kwam die beter tevoorschijn, en kon ik nog net deze foto maken. Daarna verdwijnt die verder weg en zie ik hem niet meer. Toch loop ik over de brug om te kijken of ik hem verderop nog zie..... Ik zie hem aantal meters verderop op een heel mooi en veilig plekje staan. Lens op de brugleuning en schieten. Ik heb er 2 foto's van kunnen maken en dit was de beste..
















Hij wilde duidelijk oversteken via de verharde weg waar ik me bevind, want na een kwartier hoor ik weer geritsel door het riet. Ik doe aantal stappen terug, maar toch ziet die me weer, en gaat weer verder het riet in. Ik besluit dan om weg te gaan richting bezoekerscentrum, om de Reebok de gelegenheid te geven om rustig over te steken.


Ik zet me auto op de parkeerplaats vlakbij bezoekerscentrum. En maak een wandeling in de Brabantse Biesbosch.
Al gauw kom ik dezelfde knobbelzwaan met jonge tegen die ik hier ook liet zien. De jonge zijn duidelijk al weer gegroeid.














Ik heb hier gebruik gemaakt van spotmeting. Het lijkt op deze foto net of het jong op moeders rug zit, maar hij/zij zwemt er pal achter.
























Als ik op een gegeven moment me op een open stuk bevind, slaat er een hele groep weidevogels op de vlucht.
















Iets verderop vliegen er een 2-tal Visdiefjes boven het water. Ik wilde al zo graag een biddende Visdief vastleggen....deze vind ik dan ook aardig gelukt (gemaakt met oude lens nog)..
























Deze vloog vlak boven mijn hoofd..


























Ook zie ik behoorlijk veel Witte Kwikstaarten in dit gebied. Het vastleggen lukt me dan ook niet zo goed van deze kwikkies. 








Dit was duidelijk nog een jonge Witte Kwikstaart...













en deze heb ik vanaf de brug genomen. Je ziet hem kijken van....welke kant moet ik nu op?

Als ik van plan ben om terug te lopen naar me auto maak ik nog deze opnames.





















Ik loop inmiddels weer terug naar me auto langs de Bandijk op een wandelpad in het gras, en zie door de vele opvliegende muggen dan iets kleins en blauws vliegen. Zou dat nou zo'n Icarus Blauwtje zijn, die al lang op mijn verlanglijstje staat. Ja dat is er één. Ik volg het blauwtje totdat die ergens stil zit, en ga dan op me knieën zitten om dan te proberen uit losse hand met me nieuwe lens, dit prachtige vlindertje zo scherp mogelijk vast te leggen. Ik moet wat stoeien met de autofocus, en handmatig wat scherpstellen.....maar het is me toch aardig gelukt....zo uit losse hand.




























Ook kom ik nog deze Distelvlinder tegen, die natuurlijk ook even op de foto moet.
























Daarna ben ik dan uiteindelijk toch bij mijn auto, en ga ik met een voldaan gevoel naar huis.


De Brabantse Biesbosch in Werkendam is toch een plek voor mij geworden waar ik vaker heen zal gaan, want wat ik daar ook gezien heb is de Ijsvogel, Purperreiger, Waterral, Grote Zilverreigers en héél véél Lepelaars. Helaas van de Purperreiger heb ik nog steeds geen goede foto kunnen maken, die ik hier aan jullie wil laten zien. De Ijsvogel was me te snel af, net als de Waterral en de Grote Zilverreigers zaten té ver weg, maar........de Lepelaars, daar heb ik wel een aantal mooie foto's van kunnen maken. Nieuwsgierig?
Ok ééntje dan...




















Iedereen weer erg bedankt voor jullie spontane en leuke reacties op mijn vorige blog:

Opzoek naar Reeën in Berkheide, Katwijk


In mijn volgende nieuwe blog zal dus de Lepelaars in de Brabantse Biesbosch te zien zijn.

Groeten,
Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...