vrijdag 18 februari 2011

Kroondomein Het Loo

Afgelopen weekend, een lang weekend doorgebracht in een vakantiehuisje op de Hoge Veluwe. Aangezien we dicht bij Apeldoorn zaten, kon een wandeling in Kroondomein Het Loo niet ontbreken. Ik besluit zondagmorgen te gaan, want dan geeft die het beste weer op....koud maar wel met redelijk wat zon. 



Ik kom rond 09.00uur aan op de parkeerplaats. Ik zie dat er iemand van buitenaf het hek open komt doen, en weer meteen vertrekt per auto. Ik was er klaar voor en had er erg veel zin in. Bij de ingang een toegangskaartje gekocht, en op het informatiebord gekeken wat de langste wandelroute is. Dat blijkt dus de zwarte route te zijn (9km).

Ik bevind me trouwens op dat moment in Het Paleispark. Hier wat meer informatie over Kroondomein Het Loo:



Kroondomein Het Loo, dat bestaat uit de Koninklijke Houtvesterij en het Paleispark, maakt van oorsprong deel uit van een koninklijk landgoed. Om het imposante zeventiende eeuwse Paleis Het Loo ligt een fraaie tuin die weer wordt omringd door het Paleispark met daarin waardevolle cultuurhistorische elementen. De Koninklijke Houtvesterij bestaat uit uitgestrekte bossen en heidevelden. Het park, de bossen en de heidevelden vormen samen Kroondomein Het Loo.
Kroondomein Het Loo is het grootste aaneengesloten landgoed in Nederland en kenmerkt zich door een rijke cultuurhistorie, grote biologische diversiteit en veel landschapsschoon. Het gebied ademt rust, schoonheid en harmonie in een uitgestrekt en grootschalig landschap.


Ik kies dus voor het Paleispark omdat ik gehoord heb dat er grote stukken gebied van de Houtvesterij gesloten is, in verband met jachtseizoen.


Ik begin mijn wandelroute(zwarte paaltjes).

















De zon schijnt helaas nog niet, hoewel dat zo'n mooi lichteffect geeft door zo'n dichtbegroeid bos. 
Het is heerlijk rustig en ik voel me al meteen één met de natuur, totdat ik de eerste joggers achter me hoor aankomen....zucht.


Als ik wat verder door loop in het bos valt het me op dat het er wat herfstachtig uitziet op sommige plekken.

















Het kleurt wel heel mooi met het vele mos wat hier ook groeit.

Op een gegeven moment kom ik aan bij smalle kleine bruggetjes die over verschillende gelegen dalen liggen.

















Hier kan je mooi zo'n dal zien.

















Ik loop verder richting het park, waarbij ik onderweg weer mooi de Herfstachtige kleuren tegenkom.

















Ook de zon gaat nu schijnen, alleen nu bevind ik me niet in een dichtbegroeid bos.

















Het park ligt er heel mooi en verzorgd bij.

















In het Paleispark staan diverse gebouwen en gebouwtjes. Behalve slot Het Oude Loo zijn er ook bijvoorbeeld ook een bad- en theepaviljoen te vinden. Je vindt ze aan de oever van de Hoge Veldvijver. Het Theepaviljoen met pergola was een geliefd plekje van koningin Wilhelmina. In het Botenhuis werden vroeger roeiboten gestald.

































Hier een HDR opname van het uitzicht van het park op één van de bruggen die over de Hoge Veldvijver is aangelegd.

















Ik word dan naderhand door de zwarte paaltjes het bosrijk gebied weer ingestuurd...

















Wederom loop je mooi langs de Dalen, die je hier veelvuldig tegenkomt.

















Soms moest je ook door hele smalle paden lopen..

















Sommige paden waren oneindig lang, en nog steeds eigenlijk geen wild gezien, wat ik wel hoopte natuurlijk.

















Een teken van wild..
















Ze waren wel in de buurt....















Maar helaas verder dan dit kwam ik niet.
Ik vervolg mijn route, en sla hier links af..

















Een mooi stuk dichtbegroeid bos...

















Ik vind dat je hier een fraai lijnenspel ziet dmv. de bomen.

















Ik voel onderhand aan me benen dat ik al behoorlijk stuk aan het lopen ben, en merk aan de gekleurde paaltjes dat bepaalde wandelroutes samen komen, en dat betekent dus dat ik vlakbij de uitgang ben.

De zon begint dan weer te schijnen, en laat ik nu dan wel net in een dichtbegroeid bos lopen...ja zo'n opname heb ik altijd al willen maken.


















Ik ben dan ook best wel tevreden met het resultaat.

Nadat ik het bos uit loop, zie ik alweer paar meter voor me de parkeerplaats, oftewel het beginpunt. 
Ik zoek me auto op en ga dan weer richting ons vakantiehuisje met een voldaan gevoel.

Ondanks dat ik geen wild heb gezien, was het toch een hele mooie wandeling, met mooie stukjes natuur.
===========================================================================

Even nog over de pagina's die ik heb toegevoegd op mijn weblog zoals: Vogels, Wilde Dieren, Macro's en Landschap.
Het kosste me behoorlijk wat tijd om het zo te krijgen zoals ik het wilde, en ben daarom tevreden over het eindresultaat.
Ik zal dan ook regelmatig deze pagina's updaten en voorzien van nieuwe foto's, die ik dan bovenaan de oudere foto's zal plaatsen.
Vooral de pagina's van de Eekhoorn en de Vogels zal ik binnenkort updaten!!

In mijn volgende nieuwe blog zal ik een aantal vogels en eekhoorn opnames laten zien, die ik gefotografeerd heb in de Hoge Veluwe.

Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...