woensdag 1 september 2010

De Huismus

Tijdens mijn vakantie zijn we 2 weken naar de mooie provincie Drenthe gegaan. We verbleven daar in een luxe ruim vakantiehuisje. Aangezien de omgeving daar het merendeel bestond uit water en grasvelden, was ik benieuwd wat voor vogels ik daar kon verwachten. Toen we éénmaal alles uitgepakt hadden, en alles op zijn plaats hadden gezet, gingen we meteen in onze grote achtertuin zitten. Lekker genieten van het uitzicht en het mooie weer. Al gauw zag ik wat langs vliegen, kleine grijs/bruine vogeltjes. Dat moeten musjes zijn, dacht ik meteen. Na wat stukjes brood gooien kwamen er steeds meer onze kant op.
Wat had ik die kleine grappige vogeltjes lang niet meer gezien, omdat ze bij ons in de drukke stad, nog maar zelden te zien en te horen zijn. Als ze éénmaal weten dat er voedsel ligt, roepen ze snel andere huismusjes erbij, om dan met zijn allen te kunnen genieten van het voedsel. Als je ze steeds langer en beter observeer, kom je dus al snel achter bepaalde kenmerken. Zo ook met het benaderen van het voedsel, zodra er één huismus lekker aan het eten is, volgt meteen de rest. En zodra ze ook maar iets horen, vliegen ze meteen met zijn allen de beschutte heg/bosje in.


Tussen de aantallen Huismussen, zaten ook nog een aantal jonge Huismussen, die nog niet hun volledig gekleurde verenkleed hadden.


Hieronder nog een aantal andere opnames die ik gemaakt heb van deze toch wel bijzondere leuke vogeltjes.










Mijn volgende Blog zal gaan over het natuurgebied Bargerveen, wat ik ook tijdens mijn vakantie bezocht heb.

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog "Ochtend Trip in AWD"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...