dinsdag 28 februari 2012

Opzoek naar een Roerdomp(er)

Allereerst wil ik iedereen bedanken die een reactie heeft achtergelaten op mijn vorige blog: Baardman/vrouw in de sneeuw. Het heeft me een record aantal reacties en bezoekers opgeleverd, en de nodige veren in mijn kont. ;-)


Nu mijn volgende blog. Opzoek naar de Roerdomp. Een schuwe vogel met zijn enorme beschutte verenkleed zie je hem nauwelijks, maar in de winter duikt die dan toch steeds vaker op. Ik zie dan ook dat een roerdomp zich regelmatig heeft laten zien rondom de vogelplas Starrevaart in Leidschendam. Lekker dichtbij huis, dus een bezoek aan de vogelplas zat er al snel in. De eerste keer goed gezocht tussen de rietkragen naar deze bijzondere reigersoort. Langs de plas en vanuit de vogelkijkhut, maar helaas geen enkele waarneming omtrent deze Roerdomp. Wel krijg ik een kans om een aantal Brilduikers vast te leggen vanuit de vogelkijkhut. Duidelijk een paartje Brilduikers....zie hier de mooie getekende man Brilduiker.


 En hier de vrouw Brilduiker.












Net voordat ze een duik nam drukte ik af..












Ik heb ze ook beide op 1 foto gekregen. Brilduiker m/v (Goldeneye Bucephala clangula)










Niet alleen Brilduikers zwommen rondom de hut, ook deze man "Tafeleend" (Pochard, Aythya ferina)..
















en nog zo'n mooie man de "Slobeend" (Shoveler, Anas clypeata).








Maar eigenlijk kwam ik niet voor deze eenden. Ik kwam voor de Roerdomp!!! Uiteindelijk niet gezien en gehoord. Na 1,5 uur in de hut hebben gezeten ga ik huiswaarts. Ik kijk 's avonds nog even op waarneming.nl....jullie raden het al. 2 mensen hebben de Roerdomp gespot inclusief foto's!
Nogmaals in de herkansing dan maar. ik kom rond half 10 aan bij de Vogelplas, en zie een reigersoort bij het riet staan. Ik loop voorzichtig dichterbij. Het enige wat ik kan doen is er een foto van maken.
















Inderdaad een Reigersoort, maar niet de reiger die ik zoek. Ik hoor af en toe wat gekraak in het riet en besluit toch maar even aan de kant geduldig te wachten. Als de Roerdomp zich dan laat zien levert mij dat mooie plaatjes op. Wachten, wachten...kijken door mijn verrekijker, en denk hem te zien, maar als je lang genoeg door je kijker kijkt naar het riet, zie je bijna door de kleuren en vormen overal wel een Roerdomp in. Ik vind het te lang duren en draai me om. Ik zie zomaar een biddende Torenvalk achter me in de lucht zweven. Ik concentreer me op de biddende Torenvalk, want dat is zo mooi om te zien. Helaas het weer werkte echt zwaar tegen. Bewolk grijs, dus ISO omhoog en +0,7 overbelichten. Dat wordt moeilijk om daaruit nog mooie foto's te halen. Ik heb toch me best gedaan om er alles uit te halen. ben toch wel tevreden met deze foto's...het prachtige moment is in ieder geval goed te zien.














Hier kan je een beetje een indruk krijgen wat voor weer het was. Wat had deze mooi geweest tijdens een zonnige dag met een blauwe lucht als achtergrond.
Van de onderstaande foto's heb ik geprobeerd er een beetje kleur in te krijgen.


































Uiteindelijk vlieg die verder weg, en ik loop nog even naar de vogelkijkhut. De eerste bijzondere vogel die ik te zien krijg vanuit de hut is een Kluut.


















Op het vogeleilandje tussen de vele Scholeksters en Kieviten. Ook waren er al een aantal Grutto's gearriveerd vanuit Afrika. Ja de lente is duidelijk in aantocht. Ook dobberde er 2 Rosse Stekelstaart eenden voor de hut. Af en toe de oogjes open en weer dicht.















Ook vanuit de hut geen enkele Roerdomp kunnen zien...helaas. Voor mij dus een (roer)domper, maar gelukkig ging ik niet met een leeg kaartje naar huis.


Omdat ik nog steeds genoeg moet bewegen ga ik regelmatig bij mij in de buurt naar het Landgoed te Werve. Daar zag ik toen er nog genoeg ijs lag 2 Ooievaars op staan. Ik waagde me ook op het ijs en kon deze foto maken.












Nadat ze één voor één wegvlogen kon ik er ook nog een fraaie serie van wegschieten.














Een paar weken geleden heb ik ook de onderstaande foto daar gemaakt, die ik toen op twitter en facebook plaatste. Ik vind het wel een mooie setting met die rode takken. Ik vroeg dan ook op twitter hoe zo'n struik heet met die rode takken. Ik kreeg al snel een antwoordt van Coby (natuurkieker) dat het een Kornoelje struik is.










Helaas in dit blog geen foto's van Roerdomp die ik in mijn hoofd had, vandaar maar een plaatje opgezocht van een getekende Roerdomp.


Wil je nog meer foto's zien die ik hier nog niet getoond heb, hou dan mijn site www.rvdaalenfotografie.nl in de gaten!!!


Tot de volgende blog. ;-)


Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...