maandag 19 september 2011

Vos(sen) van de AWD......Eindelijk, en HOE?!

Zoveel jaloersmakende vossenblogs van medebloggers te hebben bekeken al die keren, kan ik jullie nu ook eindelijk laten genieten van mijn vossen foto's, want.......ik heb eindelijk de bekende AWD vossen gezien en vastgelegd!!!! Het begon allemaal op een vroege zondagochtend, 4 September om precies te zijn. Ik had weer zin om met Henk en Herman lekker 's morgens vroeg een rondje te doen in de AWD. Na eerst wat Damherten gezien te hebben, besloten we het achter gebied in te gaan. Het was behoorlijk bewolkt nog, maar het was droog tenminste. We besluiten een bakkie te doen achter de schuilhut. Ik hoor Henk of Herman zeggen....ja daar is de vos!!! Ja hun reageren normaal daarop, maar ik werd eventjes heel blij en gek te gelijk..........HEY DE VOS!!!!!!....zachtjes in mezelf zeg ik....hèhè eindelijk. Het blijkt een jonge vos te zijn die dit jaar geboren is. Ze komt recht op ons afrennen. Ik wist niet wat ik zag. Ik heb wel vossen gezien, maar dat waren wilde. Die renden meteen weg zodra ze me zagen. Ze loopt direct op Herman af, die rustig zijn bakkie koffie drinkt, terwijl ik al me eerst vossen plaatjes schiet. Dit is echt bijzonder, bizar en uniek tegelijk. Ze bleef wel contant bij ons staan en hoopte dat we wat eetbaars gaven, maar toen ze éénmaal doorhad dat er bij ons niks te halen viel, ging ze gewoon haar eigen weg, en toont dan ook natuurlijk gedrag, wat ik graag wil vastleggen. Ja op zo'n moment blijf ik de ontspanknop indrukken...wat is dit gaaf!!! Henk heeft een leuke foto van mij gemaakt, samen met de vos....ja daar is die dan!!!!!!










Nog bedankt voor het maken van deze foto Henk. ;)

Uiteraard blijven we de vos volgen, en worden er achter elkaar foto's gemaakt, waarvan onder andere deze..













ook even een portret opname.
















Ik hoef hier niet bang te wezen dat die er vandoor gaat, ze kijkt rustig om haar heen, en ze stoort zich totaal niet aan ons.























Ze gaat er zelfs bij liggen.





















Als ze naar de overkant loopt, blijft ze wel achterom kijken, of we echt niks te eten geven.  Nee je moet zelf maar voor je eten zorgen, pak maar een konijn of een mol roepen we.
Als Herman en Henk dan al weer vooruit lopen om de wandeling voort te zetten, loop ik er achteraan en kijk nog één keer achterom om afscheid te nemen van de vos...ik zie dan dat de vos weer achter ons aanloopt. En op dat moment zie ik ook aan de overkant van het kanaal nog een vos uit de struiken komen. Het zusje van de andere jonge vos. Ja Henk en Herman lopen dan toch ook weer terug, om te kijken wat er gaat gebeuren. Ik maak weer de nodige foto's. Beide vossen bevinden zich aan de waterkant van het kanaal. We zien duidelijk dat ze naar elkaar toe willen....maar er zit water tussen. We blijven op een afstand kijken hoe dit afloopt, en hopen op wat moois. Na wat pogingen van beide vossen om het te proberen gebeurt het dan toch. Wat er gebeurt zie je in mijn volgende blog, want anders wordt het helemaal zo'n lange blog. Hier nog wel een aantal opnames met wat beter licht. De andere vos was hier inmiddels alweer weg, maar deze bleef toch nog redelijk lang in ons zicht, waarbij ze ook het verboden gebied in ging opzoek naar wat te eten.
Ook zij geniet even van het uitzicht.




























En als laatste nog een portret.
Wat een fantastische zondagochtend was dit. Eindelijk heb ik dan ook de vossen foto's kunnen maken, die ik al zo lang wilde maken. Maar dat ik ook nog te zien kreeg dat één van de vossen naar de ander toezwom, en de begroeting daarna, dat was helemaal onbeschrijfelijk. Na de +/- 200 foto's die ik genomen had, wilde ik maar één ding.... zo snel mogelijk naar huis om de foto's te bekijken op me computer!!! Stiekem had ik niet verwacht dat ik de vossen tegen zou komen, aangezien ze meestal in de middag tevoorschijn komen op die plek. Dat bewijst wel weer, dat je gewoon zonder verwachtingen op pad moet gaan, dan kom je meestal de mooiste momenten vanzelf tegen.

Dit was dus deel 1 van de vossen opnames die ik gemaakt heb. Ik beloof dat ik deel 2 sneller laat zien dan dit blog, dat eigenlijk al lang te lang duurde voordat ik deze plaatste. 

In Deel 2 kan je dus opnames zien van de drinkende, zwemmende, en spelende vos.
Hier alvast 1 opname.

Iedereen weer hartelijk dank voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:

Waarnemingen in Landgoed 't Loo









Groeten,
Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...