maandag 25 juli 2011

Zoektocht naar Reeën...nu met succes verzekerd!!!

Begon ik laatst me blog Opzoek naar Reeën in Berkheide, Katwijk nog met: Jullie verwachten natuurlijk een reeks opnames te zien van Reeën in dit nieuwe blog. Ik hoopte dat graag met jullie te delen, maar........... Die maar kan ik nu gerust weglaten want, ik heb nu zoveel foto's van Reeën dat ik jullie ga vermaken met 2 blogs vol met Reeën foto's o.a.




Woensdag 20 juli, ik heb afgesproken met Peter Duijndam. Hij woont ongeveer 10 minuten van het duingebied Berkheide vandaan. Hij kent dan ook de juiste plekjes in dit gebied om met succes verzekerd Reeën te spotten. Ik had er zin in, een avondwandeling in de Katwijkse duinen, met als afsluiter een mooie zonsondergang. We beginnen onze wandeling. Al gauw zie ik iets in de dekking gaan. Dat moest een Reekalf zijn, want die had hij al eerder op die plek gespot. Helaas geen foto kunnen maken maar ik vervolg Peter zijn route. Als ik achter me kijk zie ik mooi de Watertoren in het volle avondlicht staan. Toch proberen om hem er helemaal op te krijgen met mijn 300mm lens. 




















Als we op een duintop geklommen zijn ziet Peter op een behoorlijk aantal meters een slapende vos op een andere duin. Zodra ik er een foto van wil maken ziet die ons..
















En gaat er langzaam vandoor. Naarmate het iets donkerder begint te worden, zien we op verschillende plekken Reeën op de vlucht slaan. peter heeft er duidelijk ogen voor, want hij ziet ze steeds eerder als ik. Als we dan op de weg terug zijn ziet hij een Reebok liggen op een duintop. We proberen langzaam dichterbij te komen, in de hoop dat hij nieuwsgierig blijft staan.....ja hij bleef nog heel eventjes stil staan op de top ook.




















Voordat hij van plan is om er echt vandoor te gaan kijkt die nog even nieuwsgierig door de struiken door.






















We zoeken een mooi plekje uit op 1 van de vele duintoppen, in de hoop wat te kunnen gaan zien of de Reeënbronst nu echt begonnen is. We hebben een prachtig uitzicht over de Katwijkse duinen, terwijl de zon langzaam aan ondergaat.














Staat mijn monitor nou scheef of loopt de zee gewoon schuin af?



















Terwijl we van dit schitterende uitzicht genieten zien we rechts van ons 2 Reeën langszaam een aantal meters voor ons rustig voorbij lopen. Ik was zo gefocust met me camera op deze Reebok.














Dat ik deze Reegeit niet eens in de gaten had. Ik ben het ook niet gewend om zoveel Reeën te zien in 1 avond.






















Na deze opname begint het echt te donker te worden, en is een scherpe foto niet meer haalbaar, door de te lange sluitertijd. We zien dan nog wel een Reegeit vlak naast ons op het wandelpad rustig eten maar die foto ging rechtstreeks de prullenbak in.
Het was echt een bijzonder mooie, gezellige en spannende avond. Wat heb ik veel Reeën gezien inclusief Reekalf, en ook nog een wilde vos. Mede dankzij Peter, want die wist natuurlijk ongeveer waar de meeste Reeën zich bevinden. Wil Peter daarom erg bedanken voor deze geslaagde avond. Neem ook gerust een kijkje op zijn fraaie blog. Hij komt namelijk ook regelmatig in de AWD, en maakt geregeld schitterende foto's van de vossen o.a.


Voor de mensen die deze blog nu te lang vinden, kunnen nu wegklikken of deze voorzien van een reactie. Andere bloggers die hiervan genieten en nog meer willen zien....


Zaterdagochtend 23 juli. De weersvoorspellingen waren het weekend niet goed (herfstachtig weer). Toch wilde ik hier graag 's ochtendsvroeg heen om een Reekalf bv. te fotograferen. Eigenlijk neem ik dezelfde route als die ik met Peter heb gelopen. Gelukkig maar want ik zie meteen al een Reegeit op een duin staan.


















Het zonnetje scheen en het was droog, dus dat gaf me al een goed gevoel.

In de lucht vlogen ook constant 2 Buizerds rond, één ervan kon ik nog redelijk vastleggen.




















Terwijl deze Buizerd niet meer dichterbij kwam, zette ik nog paar stappen naar voren en zie dan wat wegspringen in het hoge gras de struiken in...............een REEKALFFFFFF!! Ik richt me lens snel op het kalf en druk 3x achter elkaar af. Op 2 foto's zie ik op mijn display alleen maar gras en struik, maar op 1 foto...............yessssssss hebbes!!


















Stiekem had ik voordat ik deze foto nam al een bijzonder gaaf, en best wel angstaanjagend moment meegemaakt en vastgelegd. Maar daarover straks meer.


Als ik weer op de weg terug ben, zie ik nog op behoorlijke afstand op een duin, een hele mooie Reegeit  haar maag vullen met gras en blaadjes.

Ik ga meteen op de grond zitten en observeer deze Reegeit. Zodra ze door de struiken loopt probeer ik snel dichterbij te komen en met succes....wat ziet deze Reegeit er prachtig uit, al zeg ik het zelf.












Onderweg naar de uitgang kom ik nog deze Heivlinder tegen, die ik nog niet eerder heb vastgelegd.














Ik ben weer terug bij mijn auto, en ik stap met een hele grote big smile me auto in.
Halverwege mijn wandeling zag ik namelijk ver voor me op een breed pad die bezaaid was met gras een Reegeit en Reebok.
















De Reeën Bronst is duidelijk al aan de gang. Ik besluit dan zelf de dekking in te gaan, in de hoop dat ik wat moois voor me lens te zien krijg.
Wat ik te zien kreeg laat ik in mijn volgende blog zien. Hier alvast een cliffhanger.












Iedereen hartelijk dank voor de vele reacties die ik gekregen heb op mijn laatste blog:

Lepelaars in de Brabantse Biesbosch


Groeten,
Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...