zaterdag 28 mei 2011

Natuurgebied "Groene Jonker".

Ook ik ben overgehaald door medebloggers Ben, René, Henk en Greet. Na het zien van hun blogs over het natuurgebied Groene Jonker. Prachtige foto's lieten ze zien van o.a., Geoorde Futen, Steltkluut, Grutto, Poelruiter e.v.a. Reden genoeg om daar ook eens een bezoek aan te brengen.
Ik ben uiteindelijk 2 keer geweest in dit vogelrijke Walhalla gebied. Wat heb ik veel verschillende mooie vogels gezien, en kunnen vastleggen.
Hier volgen wat opnames van de eerste keer dat ik dit natuurgebied bezoek.
Na bijna een uur zoeken eindelijk gevonden. 

Ik kom rond 08.00uur aan op een zaterdagochtend. Zwaarbewolkt volg ik het wandel pad, en zie al gauw wilde eenden met kuikens.










Al gauw trekt de lucht iets bij, en wordt het wat lichter.














Er vliegt een Lepelaar over, met wat kroos aan zijn poten.
Ik kijk echt me ogen uit met de hoeveel verschillende vogels die ik te zien krijg.
Ook deze foeragerende Kievit leg ik vast.
























Iets verderop kom ik dan de Steltkluut tegen, helaas niet van dichtbij, maar ben er toch tevreden mee, en gelukkig de zon gaat ook nog schijnen. 







































Ook een hele kudde schapen kom je tegen in dit gebied, en zoals je kunt zien kunnen die gaan en staan/liggen waar ze willen.






















Ik wil graag ook nog wat foto's laten zien van de 2de dag dat ik hier geweest ben, maar de onderstaande foto's zijn nog even van de 1ste dag.





















Éen van de mooiste vogel uit de familie van de Sterns, de Zwarte Stern.


























Rietzanger
Rietzanger
























Bergeend


En wat was ik blij dat ik ook deze foeragerende Lepelaar kon vastleggen



En op de terugweg van de eerste dag kwam ik deze vogeltjes sluiper tegen in het gras, of het een huiskat of een wilde kat was weet ik niet, hij was schijnbaar wel opzoek naar de kleine eendjes.




















Ok de 2de dag dat ik dit schitterende gebied bezocht, beloofde al prachtig te worden. Zaterdagochtend 21 Mei 05.00uur de wekker gaat. De weg ernaar toe was behoorlijk mistig. Halverwege de heenweg brak de zon door de enorme dichte mist, wat was dat een prachtig gezicht....helaas geen foto's van gemaakt. :(
Ik kom rond 07.00uur aan bij Groene Jonker. Staan al 5 auto's op de parkeerplaats. De mist was al redelijk opengetrokken door de zon. Ik begin mijn wandeling, en zie 2 Bergeenden wegvliegen.




















Hier een fotograve druk bezig om een mooie foto te maken van het prachtige licht en de halve mist die er nog hangt..(niet wetend nog dat het Loes is).:p


































Ik vervolg mijn wandeling en stuit dan op deze....ik denk Karekiet vogel.


Dan kom ik aan bij de grote plas, en zie een Geoorde Fuut haar jong voeden met kleine visjes. Hoewel het van behoorlijke afstand is, probeer ik dat moment toch vast te leggen....helaas voor jullie, ik zal een aparte blog maken met al mijn Geoorde Futen met jong opnames erin, deze blog is tenslotte al langer als dat ik hoopte.

Ik loop een rondje en kom dan de fotograve tegen met STATIEF!!...Hey die fotograve ken ik....dat is Loes!!! Ik maak kennis met haar en raken gezellig aan de praat (rond 07.00uur). Ze stelt voor om samen deze ochtend door te brengen in deze vogelrijke walhalla. We horen en zien van alles...Rietzanger, Karekiet, de Snor nog eventjes...maar we lopen gezellig verder...richting de Geoorde Futen met jong.
























Helaas deze gewone Fuut had nog geen jonge op haar rug.

Dan zie ik Loes gericht met haar lens naar een paar takjes loeren, terwijl ik een stukje vooruit loopt....ze ziet een Fitis zitten met zijn/haar bek vol insecten.


























Verder komen we nog een Purperreiger in vlucht tegen...helaas redelijk gecropt.






















En een Lepelaar.
























En uiteraard weer een Wilde Eend met jonge.






















Iets verderop in het water zwommen ook genoeg Knobbelzwanen, waarvan er ééntje op de vlucht sloeg.




















We lopen weer richting onze uitgang en lopen nog even langs de Fitis.


























Het was echt een schitterende ochtend geworden in de Groene Jonker, zeker een gebied waar ik vaker zal komen. Uiteraard het mooiste was de ontmoeting met de Geoorde Futen met jonge op d'r rug, en de gezellige ontmoeting met medeblogger Loes.

In het volgende blog zal dus alleen maar opnames te zien zijn van de prachtige Futensoort '" De Geoorde Fuut"

Hier alvast een voorproefje:
























Iedereen hartelijk dank voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...