zaterdag 12 januari 2013

In de Put(ters)

ik ben op 13 december naar 's-Gravenzande geweest naar het duingebied "De Banken". Er waren daar een paar dagen eerder 11 Zeehonden gezien en ik was daar nog nooit eerder geweest. Ik was te nieuwsgierig naar de Zeehonden en ben daarom op 13 december 's morgens daar naartoe gereden. Als ik mijn auto parkeer op een vlakbij gelegen parkeerplaats, zie ik een hele groep Putters wegvliegen vanaf een Klittenstruik. Ik hou dat in mijn achterhoofd als ik het strand oploop. Als ik dichter bij de zee kom zie ik inderdaad een paar zeehondenkoppen boven water komen. Helaas het licht is nog te donker en ook de Zeehonden zitten nog net te ver voor een foto. Ik merk al gauw dat ze behoorlijk schuw zijn en steeds onderwater duiken. Helaas die poging is mislukt. Verder was er weinig te zien op het strand dan de reguliere Meeuwen e.d. Als ik naar mijn auto loop zie ik toch weer de Putters de zaden eten van de klitten. Ik besluit gewoon in mijn auto te blijven zitten met me camera uit het raam op nog geen 4 meter van de klitten. Geduldig wacht ik totdat eindelijk de groep Putters weer arriveren. Een unieke kans om de Putters op korte afstand vast te leggen. Deze zangvogel stond trouwens ook hoog op mijn wensenlijst. :-) Ik heb er een fraaie serie van kunnen maken op deze plek.

Eerst zitten ze met zijn allen op de bollen van de klitten...

Putter (Goldfinch, Carduelis carduelis)





















Gelukkig gaan er een enkele op de toppen van de takjes zitten, zodat ik een mooi egale achtergrond krijg.























Dat is bij de volgende takkenfoto wel anders...











































Ze blijven wel alert, want zodra er een andere auto of een vrouw langs loopt gaan ze er met zijn allen meteen vandoor.























Gelukkig komt er op dat moment niemand aan en vertrouwen ze het erop en duiken naar beneden, om daar verder te gaan met het eten van de zaden die van de klitten zijn afgevallen. 






















Dit is waarschijnlijk nog een jonge Putter die dit jaar geboren is...te zien aan zijn nog niet volgroeide rode vlek op de kop. Tussen de takjes en bladeren door kan ik deze opname nog net maken zodra die stilstaat.






















Maar volgens mij houd 1 Putter de uitkijk, want die blijft méér bovenin de struik zitten, waardoor ik natuurlijk wel mooi de kans krijg om die fraai en van dichtbij op de kiek te zetten.



Want je weet als 1 Putter er vandoor gaat, gaat de hele groep meteen ook op de vlucht. Dat gebeurt een kwartier later dus ook, als een vrouw met haar hond terug komt lopen naar haar auto. Zo heb ik eindelijk toch deze mooie kleurrijke Putter kunnen vastleggen en kan ik die weer mooi toevoegen aan mijn vogelcollectie.

Natuurlijk heb ik nog veel meer beelden gemaakt van deze Distelvink. Die zijn terug te zien op mijn home pagina of onder galleries/recente foto's.

Iedereen weer erg bedankt voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:

In mijn volgende nieuwe blog laat ik jullie graag verrassen met wat komen gaat! ;-)


Groeten,

Remco

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...