maandag 3 december 2012

The Beauty Of Nature!!!

Omdat het bijna Sinterklaas is wil ik graag één van mijn mooiste fotoblog van 2012 met jullie delen. Ik laat jullie graag meegenieten met de prachtige natuurmomenten die ik heb beleefd eind augustus.....oftewel The Beauty Of Nature!!!!

Herinneren jullie dat blog nog van 16 augustus over de Reeënbronst waarbij alles op zijn plaats viel tijdens mijn trip naar Hilversum met Peter van der Veen? Nee....? Dat was eigenlijk al mijn mooiste blog van dit jaar (inclusief de droomplaat van de Reebok in de mist in tegenlicht)...zie hier. Kan het dan nog mooier? Wat mij betreft wel, want na die trip half augustus had ik nog maar 1 doel voor ogen. Een Reebok vol in de bloeiende paarse heide.

Een vervolg afspraak met Peter van der Veen was daardoor al snel gemaakt. Zodra de heide in volle bloei zou staan, zouden we wederom die plek gaan bezoeken. Ditmaal als missie: Een Mooie Reebok omringd in de bloeiende paarse heide.

Begin September is het zover. Volgens Peter ligt de Westerheide er op dit moment prachtig bij met de heide op zijn hoogtepunt. We spreken af om 05:30 - 05:45 uur. Ja dat betekent voor mij om 04:00 uur uit bed, maar ik heb dat er graag voor over moet je maar denken :-)

Als ik rond 05:30 uur aankom, krijg ik al een whatsappie van Peter....waar ik blijf? Hij loopt al rustig op de paden die op dit moment omringd zijn door paarse pracht. Als ik me bij hem voeg zie ik met beide ogen hoe schitterend mooi het is. Wat een paarse vlakte!!! We voelen ons op dit moment 1 met de natuur, de rust, de stilte, de prachtige omgeving en de vroegte. Zelfs de zon is nog niet eens op. Als we het gebied in lopen ziet Peter al van een grote afstand een paar Reegeiten grazen. Precies op de plek waar de hei echt het mooist in volle bloei staat. We proberen heel voorzichtig via het wandelpad dichterbij te komen. Zodra ze met hun kop naar beneden aan het grazen zijn, nemen wij weer steeds stapjes naar voren (gehurkt). Als we dichterbij komen zien we ook dat er een reekalf bij zit. Ik stel mijn camera instellingen zo goed mogelijk af (ISO-1600, f/5,6, 1/80 sec., -1-stap, 420mm). Half verscholen tussen de hei maak ik mijn eerste paar foto's. Als ik op mijn display kijk van mijn camera kan ik het bijna niet geloven....zo mooi.


Ree (Roe Deer, Capreolus capreolus)






















Wat een schitterend moment heb ik hier al meteen te pakken tussen moeder en kind.
Dan kijkt moeder Reegeit mij aan van.....wat doe jij nou weer zo vroeg hier?






















Het Reekalfje wordt ook nieuwsgierig en kijkt ook op.






















Deze foto en de eerste foto heb ik 3 maanden geleden ge-upload op World's best photo site 500px, waarop verschikkelijk mooie foto's voorbij komen. Daar kan je ook elke foto "liken" en in je favorieten zetten. Deze foto en de eerste foto is dan ook gekozen door de makers van deze populaire fotosite en hebben de eervolle Editor's Choice Award gekregen. Daardoor stroomde mijn hele mailbox vol met mailtjes van mensen die deze foto's leuk vinden en in hun favorieten hebben gezet (Like, Favourites) zie hier en hier. Af en toe krijg ik nog steeds mailtjes van 500xp die op deze foto gevoted hebben. De site werkt zo'n beetje in hetzelfde concept als dat zoom.nl pas ingevoerd heeft op hun vernieuwde site.

Gelukkig accepteren de Reeën ons een aantal minuten op deze vroege ochtend en kan ik zomaar nog een foto maken van de andere Reegeit.


Het wordt al iets lichter, want bovenste foto is gemaakt met een sluitertijd van  1/100 sec. i.p.v. 1/80sec. Als ze langzaam het gebied verder in lopen verder van de wandelpaden af besluiten wij ook om verder te lopen en de Reeën met rust te laten.

Als de zon dan héél kort opkomt en het alweer snel bewolkt wordt, struinen we rustig het gebied af opzoek naar Reeën. We zien een Reebok in het bosgebied staan, maar een fatsoenlijke foto er van maken gaat niet lukken. We vervolgen onze weg en zien in de verte een Reegeit grote sprongen maken.


Niet veel later vinden we haar terug. Waarschijnlijk rustend onder een boom.






















Na deze foto vervolgen we onze wandeling opzoek naar een mooie Reebok om onze missie te volbrengen.

Na een lange tijd niks gezien te hebben, vinden we een Reeënfamilie. Reebok, Reegeit en kalf. Waarschijnlijk dezelfde Reeën als die we eerder tijdens de bronst hebben kunnen vastleggen. Dat is namelijk ook 1 van de mooiste Reebok die er in dit gebied rondloopt.

Bovenaan een heuvel bevindt zich nog de Reebok, terwijl Moeder Reegeit en kalf zich alweer in een ander stuk verplaatsen.






















Bij de volgende foto heb ik de uitsnede zo gemaakt dat je niet de lucht ziet.






















Terwijl de Reebok zijn partner goed in de gaten houdt, houdt hij ons ook goed in de gaten.






















Hier een fotograaf in actie.






















Als de Reebok dan besluit om achter zijn vrouwtje aan te gaan, bevindt hij  zich in een prachtig stukje vol bloeiende hei. Dit is onze kans om een Reebok in bloeiende heide vast te leggen en maken de nodige foto's van dit moment.

Een dikke Yessssssssssssssssssssss......als ik op mijn display kijk.

Hier het resultaat!

Reebok (Roe Deer, Capreolus capreolus)























Mission completed!!!

Na deze opnames besluiten we langzaam naar de uitgang te lopen, terwijl de Reebok nog even gedag wilt zeggen tegen ons achter een heuvel.






















Hij loopt rustig de dekking in.























En wij lopen rustig naar de uitgang, terwijl deze oudere Reebok ook nog even nieuwsgierig over de bloeiende hei heenkijkt, wie daar lopen.






















Als we weer bij het mooiste stukje aankomen aan het begin van het gebied, wil ik toch nog wel even een paar mooie plaatjes schieten van de bloeiende heide in landschap. Peter haalt zijn groothoeklens (16-35mm) uit zijn tas, en nadat hij klaar is met wat landschapfoto's te maken, vraag ik hem of ik ook even die lens mag gebruiken voor een paar plaatjes.

Hier de making of...

























en hier het resultaat.























Meteen even de bracketing functie weer gebruikt om 3 opnames te maken met verschillende belichting instellingen -2-stap, 0-stap, en +2-stap. Samengeperst tot deze HDR-opname.























En zo is het alweer over 09:15 uur en hebben we de ruim 3 uurtjes uitermate goed benut en is onze missie geslaagd (wederom). Weer een ochtend om niet meer snel te vergeten.

Zo komt er toch nog een einde aan één van mijn mooiste fotoblog van dit jaar.

Uiteraard zijn nog veel méér foto's te bewonderen van deze ochtend op mijn site onder Recente foto's. ;-)

Ik wil iedereen weer hartelijk danken voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:



In mijn volgende blog zijn de Pestvogels aan de beurt.


Groeten,

Remco

ps. Mensen die Sinterklaas nog gaan vieren, hele fijne sinterklaas(avond) gewenst!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...