donderdag 16 augustus 2012

Reeënbronst met een goud randje

De meeste van jullie verwachten hier natuurlijk een vlinderblog, helaas ik moet jullie teleurstellen! Maar ik heb er een héél mooi blog voor in de plaats. Herinnerde jullie nog dat blog van de Reebok die nieuwsgierig op mij af kwam rennen tijdens de Reeënbronst vorig jaar? Zie hier voor het geheugensteuntje. Ik wilde dit jaar graag meer zien van deze mooiste Reeën periode oftewel de Reeënbronst. 



De bronst-, paar- of voortplantingstijd van reeën valt midden in de zomer.
Bronstige geiten scheiden geurstoffen af en maken geluid (fiepen) waardoor de bokken worden aangetrokken. Nadat de bok een bronstige geit heeft gevonden begint de bok de geit te drijven. De geit vlucht waarbij de bok volgt met laaggedragen kop. Af en toe stopt de geit, kijkt achterom en nodigt de bok als het ware uit om te volgen. Dan vlucht zij opnieuw, gevolgd door de bok. Er wordt tijdens die achtervolging steeds in cirkels of achtvorm gelopen. Vaak over hetzelfde spoor, waardoor kringen in het gewas onstaan. Dit gaat door totdat de geit de bok niet meer kan weerstaan en laat paren. Dit paren noemen we beslaan. Het beslaan, de eigenlijke paring, duurt maar heel kort, maar kan wel meerdere malen herhaald worden. Daarna verlaat de bok de geit en gaat op zoek naar een andere bronstige geit. De geit voegt zich dan weer bij haar kalveren.

Zo besloot ik vorige week om met Peter van de Veen mee te gaan. 'S morgensvroeg naar de Westerheide om sporen op te vangen van deze bronst, en proberen vast te leggen met de camera. Rond 06:00 uur komen we er aan. Er hangt nog enige mist boven de enorme open heidevlakte. We hebben het meteen over de ultieme plaat, die we beiden in ons hoofd al hebben zitten. namelijk een Reebok in tegenlicht tijdens laaghangende mist. We komen aan op een plek waar Peter al eerder verschillende Reeën heeft gezien. Het duurt dan ook niet lang voordat we de eerste Reebok te zien krijgen. We lopen naar een positie zodat we ons ultieme plaatje kunnen maken. Maar ja de Reebok werkt natuurlijk niet mee, en verdwijnt verder van ons vandaan. Als we dan een stuk verder de heide in lopen op de paden, zien we nog een Reebok, maar ook die is eigenlijk te ver weg + niet in tegenlicht. Als we dan weer een stukje teruglopen met de opkomende zon in ons gezicht, komt de andere Reebok weer teruggelopen.....en kunnen we alsnog onze plaatjes maken die we al een tijdje in ons hoofd hebben zitten..............






















Yesssssssssss!!! Hij loopt gelukkig op zijn gemak, zodat we er een hele mooie serie van kunnen maken....hier loopt hij zelfs even op een open stuk.





















En hier mooi half gekaderd....





















En hier een sfeervol spiekplaatje....oooo wat ben ik blij en trots dat je dan eindelijke zulke opnames kunt maken, waarbij alles op zijn plaats valt.





















De ochtend was nog maar net begonnen. Als je dan al zo'n serie kunt maken, dan had ik het niet erg gevonden om alweer naar huis te gaan. Gelukkig doen we dat niet.......en geloof het of niet...het wordt nog mooier deze ochtend. Als ik een Reebok in de verte aan het observeren ben, ziet Peter aan de andere kant, half in de dekking 2 Reegeiten lopen. Ik laat Peter lekker zijn gang gaan, terwijl ik aan de andere kant de Reebok in de gaten houd. Eigenlijk staat deze Reebok gewoon rustig voor zich uit te kijken en gebeurt er verder niet veel. Totdat ik de kant op kijk, waar peter zich bevind. Ik zie daar ineens een andere Reebok achter een Reegeit aan rennen. Ik loop ook voorzichtig Peter zijn kant uit, terwijl ik de Reebok en de Reegeiten in de gaten hou. Ja deze plek is goud waard, want hier is de bronst duidelijk aan de gang.













De Reegeiten gaan in de heide liggen, terwijl deze bronstige Reebok zijn territorium in de gaten houdt.





















maar zodra een Reegeit opstaat en zich langzaam verplaatst, is deze hitsige bok er als de kippen bij en loopt achter haar aan.






























































Later zie ik dat deze Reegeit al een kalf heeft, en op den duur hobbelt de Reekalf achter de Reebok aan...zie hier 3 op een rij.





















Peter en ik voelen het aan dat het niet lang meer duurt voordat deze Reebok achterop de  Reegeit springt. Ja hoor...voor onze neus...de eerste paring die we te zien krijgen van de 3 totaal!





























































Vorig jaar in de Biesbosch mijn allereerste Reeënparing gezien, maar dat was in een weiland op dik 200m afstand. Hier staan we met onze neus er bovenop op nog geen 20 meter!

Na dit schouwspel zoekt deze geit half de dekking op.























En de Reebok houd nog steeds zijn territorium goed in de gaten, want.....





















als peter met zijn vinger naar rechts wijst, komt er een andere bok aangelopen. Daar is deze Reebok natuurlijk niet van gediend en rent er achteraan.














Helaas houdt de indringer het snel voor gezien en keert de Reebok met bokkesprongen weer terug.













































Als we denken dat het weer wat rustiger wordt, zien we de Reebok weer achter de Reegeit aan lopen, terwijl de jogster op de achtergrond duidelijk ook gebruik maakt van dit mooie moment.





















De Reeën zoeken nu wel half de dekking op om de liefde te bedrijven.





















Hij wil deze keer niet herkenbaar op de foto. :-)
Na een aantal seconden is het alweer gebeurt en zoekt de Reegeit een rustig plekje op in de heide onder de zon...

terwijl man Ree er nog niet genoeg van heeft, en erg zijn best doet om haar wederom te imponeren.


Maar na 3x vind ze het toch wel genoeg geweest, (tweede keer hadden ze echt de dekking opgezocht, waardoor die foto's echt te donker enz. waren).
Uiteindelijk na deze energieke bewegingen, eet de Reebok zijn korstje bij elkaar, en gaat daarna ook lekker in de heide liggen in het zonnetje.

Voor ons ook reden genoeg om naar de uitgang te lopen. 
Zo hebben we echt een ochtend gehad met een goud randje....die ik waarschijnlijk niet meer snel zal tegenkomen....laat staan zo kan vastleggen.
Bij deze wil ik peter van de Veen enorm bedanken voor deze geweldige, bijzondere en mooie ochtend!!! Nog geen Reeënmoe? De hele Reeënbronst reeks op een rij, inclusief de tegenlicht opnames kan je hier bekijken in betere kwaliteit.

Ook wil ik meteen al mijn bloggers bedanken, die steeds de moeite nemen om een reactie achter te laten op mijn nieuwe blogs, terwijl ik zelf al een tijdje gene reacties méér heb gegeven op al jullie mooie blogs. Ik waardeer dat enorm, en dat maakt bloggen ook zo leuk en toch ook wel verslavend. Ik beloof jullie echt, dat ik mijn achterstand volgende week helemaal in gaat halen. Ik heb echt zoveel mooie blogs gezien, waar ik zeker weten mijn reactie en enthousiasme in kwijt wil. ;-)

Ik ga nu niet meer zeggen wat er in mijn volgende blog komt. Ik laat jullie wel wéér verrassen!

Groeten,

Remco





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...