maandag 28 november 2011

De passie van fotografie met of zonder pijn!?

Het is alweer een enige tijd geleden sinds mijn laatste blog (2 November). De reden hiervan is dat ik begin November last kreeg van mijn onderrug. Omdat het eigenlijk steeds erger dan minder werd, heb ik een bezoek gebracht aan de huisarts. Die kwam tot de conclusie dat ik een lichte vorm van hernia heb, aangezien de pijn doorstroomde naar mijn linkerbeen (tinteling). Het uit bed stappen ging daardoor ook steeds moeilijker en pijnlijker. Het advies van de dokter was dan ook: rustig houden maar wel goed blijven bewegen, en goede fysiotherapie. Na een aantal fysio-behandelingen ging het zachtjes aan wel iets beter. De tinteling in mijn linkerbeen werd minder, maar de pijn 's morgens was/is  nog wel heftig. Met de medicatie van Diclofenac (pijnstillers) en Paracetamol (500mg) moest de pijn wel verminderd worden. Nu moet ik zeggen de ene dag ging het weer iets beter, en de andere dag had ik weer heftige pijn toen ik uit bed stapte. Op een gegeven moment werd ik er echt gek van. Je zit thuis, je verveelt je, je moet je rustig houden, je hebt nergens zin in. Nee dan werk ik liever met geen pijn, dan dat ik zo thuis zit. Nu had ik wel een positief vooruitzicht, want voor eind november werden we uitgenodigd door een kennis om een weekend door te brengen in een bungalow huisje in Gelderland. Voordat ik last van mijn rug kreeg, keek ik daar erg naar uit, maar nu ik met mijn rug zit, keek ik er héél erg tegen op. Ander bed....nog meer pijn 's ochtends, maar wel ff andere omgeving, en ontspannender, en ook de mogelijkheid om vanuit het huisje vogels te kunnen vastleggen.
Uiteindelijk toch gegaan. Een zware Diclofenac zetpil (100mg) gekregen van die kennis, en het er toch op gewaagd.
Zaterdagochtend zonder pijn wakker geworden, omdat ik die avond daarvoor de zetpil heb ingebracht. Een mooie foto setting gemaakt voor de bosvogels en eekhoorns, door middel van takken en vogelvoer. Nu maar lekker wachten op wat er op afkomt. Ik hoopte dat de Kuifmees ook regelmatig langs zou komen, want dat vind ik toch wel de mooiste vogel onder de mezen familie. De eerste vogels komen voorzichtig een bezoek brengen, onder andere deze Koolmees..

















De Pimpelmees kan dan natuurlijk niet achterblijven..


En nog een vogel uit de mezen familie, de Glanskop..




Deze Glanskop had ik nog niet veel eerder kunnen vastleggen in zo'n setting, dus extra tevreden met deze opnames.








Uit onverwachte hoek duikt er ineens een Grote Bonte Specht in mijn fotostudio. Het is een Grote Bonte Specht man, te zien aan zijn rode vlek achterop zijn koppie. Hij durfde geen poging te wagen aan het ruime aanbod vogelvoer. Dichterbij als deze foto kon ik hem niet vastleggen.


Na enige tijd kwam dan eindelijk de mooiste mees, de KUIFMEES. Alle focus is op deze mees, die dan ook regelmatig langs komt om wat te snoepen. Alleen het is ook weer zo'n ADHD vogeltje die géén moment stil zit. Nu ik zo aan het schrijven ben, en het over een ADHD vogel hebt, vergeet ik helemaal een andere vogelsoort die ook regelmatig te zien was, en dat is, de Boomklever. Omdat ik naar mijn idee al genoeg opnames heb van deze ADHD vogel, heb ik me beperkt tot een aantal tegenlicht opnames van deze Klever.


Eindelijk zijn we bij de Kuifmees. Een niet alledaags vogeltje, die dan ook alleen maar in bosrijke omgeving te zien is. Aangezien ons huisje gelegen is een bosrijke omgeving, moest het haast wel zo zijn dat ik deze mees te zien kreeg. Ja hoor na een aantal uurtjes heeft ook de Kuifmees het plekje gevonden waar veel lekkers ligt.











Het licht is natuurlijk wéér eens niet optimaal, omdat ze meestal 's morgens vroeg het actiefst zijn + dat ik door het raam moet fotograferen. Na ook een hoop onscherpe opnames heb ik toch een selectie kunnen maken van opnames die naar mijn tevredenheid zijn.












Hij/zij ging ook op het mooiste takje zitten (aantal seconden).








Hier nog een aantal geslaagde opnames van deze Kuifmees..




De volgende dag zag ik zelfs 2 Kuifmezen een bezoek brengen aan de fotostudio, helaas kreeg ik het niet voor elkaar om ze beide op één foto te krijgen. Toch wil ik jullie in mijn ogen de mooiste foto laten zien van de Kuifmees. Gemaakt in tegenlicht, wat toevallig ook de nieuwe maandopdracht was voor de maand November op birdpix (vogel in tegenlicht, waarbij de doortekening van de vogel nog goed zichtbaar is). Zo aan de reacties te lezen eindig ik sowieso in de top 5. Hier de desbetreffende foto.
30 November wordt de winnaar op Birdpix.nl bekend gemaakt. Ik houd jullie wel op de hoogte mocht ik in de top 3 eindigen.

Niet alleen vogels kreeg ik voor mijn lens maar ook mijn favoriete zoogdiertjes, de Eekhoorn. Omdat ze redelijk dichtbij kwamen kon ik een paar mooie portretten maken van deze leuke dieren.
Dit waren de waarnemingen die ik vast kon leggen met mijn camera vanuit het bungalow schuilhuisje.

Ik hoop dat het vanaf nu de dag dat ik dit blog schrijf alleen maar beter met mijn rug gaat, en ik met volle passie mijn mooiste hobbie kan voortzetten door middel van lekker de natuur in te trekken en lekker te gaan struinen, zoals de AWD bv. Tot die tijd moet ik het doen met korte bezoekjes ergens waarbij er niet teveel van mijn rug gevraagd wordt. Ik wil dit blog eindigen met het bericht dat ik toch nog een bezoek aan de OVP hutten heb gewaagd in dat zelfde weekend, toen we in een bungalow huisje verbleven. Ik kan jullie verzekeren ondanks de zware dichte mist, een topdag gehad daar!!! Geen pijn in me rug (dankzij de zetpil) en heerlijke platen kunnen maken. Klein voorproefje.
Wordt vervolgd.......

Groeten,
Remco

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...