dinsdag 23 augustus 2011

Oostvaarders & Lepelaarsplassen

Hier mijn allereerste blog vanuit mijn vakantiebestemming in de Hoge Veluwe. Mijn vakantie is nog maar net begonnen, en ik had al meteen afgesproken om met Henk naar de OVP te gaan. Zondagochtend is het dan zover. Ik kom omstreeks 05.50 uur aan bij de parkeerplaats vlakbij het bezoekerscentrum. Niet veel later komt er een auto de parkeerplaats oprijden. Dat moet Henk zijn. Hij heeft medeblogger Greet meegenomen. Met zijn drieën beginnen we onze vroege wandeling. Het is nog vrij donker, en we lopen naar de eerste vogelkijkhut "de Kluut". We zien een hele groep Grauwe Ganzen ronddobberen in het water, en daar tussenin zit de éénzame Lepelaar. Het is eigenlijk nog te donker om er een redelijke foto uit te halen, maar de foto hierboven is dan nog net genoeg om hem hier te plaatsen.


Naderhand discussiëren we, wat we gaan doen...blijven we hier totdat het licht beter wordt, of gaan we naar "de Zeearend" observatiehut? We blijven nog héél even, maar gaan daarna toch richting de volgende hut. Onderweg komen we de eerste Edelherten tegen. Een Hinde met links haar jong.
















Dit zijn tevens de enige Edelherten die we deze ochtend tegenkwamen (helaas). Wel kwam er nog een aparte bok uit de dekking, die recht in me lens keek, met een glimlach. ;-)


















We komen dan aan bij de Zeearend observatiehut. We doen even een hapje en een drankje, en kletsen gezellig wat. Als ik dan naar beneden kijk zie ik ineens een jonge vos lopen!!!..


















Hij ziet ons nog niet en loopt rustig verder door het hoge natte gras..








totdat hij ons in de gaten heeft, en recht in me lens kijkt, je ziet hier duidelijk zijn natte vacht....wat een prachtig beest!!!

Hij gaat er dan meteen vandoor, en we kunnen hem nog mooi volgen vanaf boven, in de hut. Maar het is zo dichtbegroeid met gras/riet dat we alleen maar iets zien bewegen.
Helaas geen Edelherten en Konikpaarden waargenomen vanaf de Zeearend hut, maar wel dit bijzonder mooie vosje.
Op naar de volgende vogelkijkhut. De weg daar naartoe zien we een hele zwerm spreeuwen de boomtoppen in vliegen.






















Ook komen we het één na kleinste vogeltje van Nederland tegen, de Winterkoning. Je krijg hier een mooi beeld hoe klein dit vogeltje wel niet is.
















We komen aan bij de volgende kijhut, waarvan ik de naam even kwijt ben. Rechts voor de hut staat een struik vol met rozebottels, die enorm veel vogels aantrekt, zoals de onderstaande opnames:
Fitis die bezig is met haar tweede legsel?



Jonge Fitis
Pimpelmees
Putter

Ook kwam er nog een Groenling voorbij, maar die zat echt helemaal tussen de takjes in.
Nadat we genoeg opnames hadden gemaakt vanuit deze hut, gingen we richting de laatste vogelkijkhut. Helaas het uitzicht vanuit deze hut was zo slecht, door de enorme begroeiing van het riet, dat we die maar snel voor gezien hielden. We lopen langzaam terug naar de uitgang, en pikken nog even de jonge Boerenzwaluwen mee die nog steeds in de vogelkijkhut "de Kluut" zitten. Waarschijnlijk het tweede legsel van de Boerenzwaluw. Ik en Greet proberen ze ze mooi op de plaat vast te leggen. deze 2 opnames zijn met flitslicht gemaakt.
Nadat ik en Greet klaar waren met deze Boerenzwaluwen, liepen we naar Henk toe die even gebruikt maakte van het bankje voor de hut. We bespreken even deze ochtend in de Oostvaardersplassen. We kijken op de klok en zien dat het pas 10.00 uur is. Ja dat is zo lekker als je heel vroeg ergens bent.

We gaan naar de Lepelaarsplassen in Almere, wat vlakbij de OVP ligt. Ik heb er al veel van gehoord en gezien, en had er daarom erg veel zin in om daar ook heen te gaan. Vanaf waar we de auto hebben neergezet is het nog zo'n 2 km lopen naar de observatiehut van de Lepelaarseplassen. Natuurlijk zitten er al een aantal fotografen in de hut als we aankomen. Dit is natuurlijk de hut waar regelmatig de Zeearend wordt waargenomen in zijn habitat. De ijsvogels laten zich hier ook regelmatig zien.
De hut is ruim genoeg, dus er was nog plaats. Het eerste wat me opvalt is deze jonge Kuifeend.
Ook deze Fuut had wat gevangen, een Baarsje tussen het wier.

Er zwommen ook een aantal Tafeleenden, waarvan ik één van de mannetje Tafeleend gefotografeerd heb. Het grappige aan deze eenden is dat ze eerst een stamp beweging maken in het water, en daarna een duik nemen. Bij deze foto kan je dat stamp moment een klein beetje zien..


Even de vleugels spreiden.

Er is zoveel te zien vanaf deze hut, dat de tijd ook erg snel gaat. Rond 12.00 uur besluiten Henk en Greet naar huis te gaan. We nemen afscheid, en ik besluit nog even een uurtje te blijven, want ik wil nog zo graag opnames maken van de ijsvogel, die hier regelmatig voor de hut op een tak land. Een kwartier later, nadat Henk en Greet weg waren, zie ik ineens deze Muskusrat zwemmen.

Een fotograaf die al 's morgens vroeg in de hut aanwezig was, vertelde ons dat hij een Bever had gefotografeerd en gefilmd. Hij liet ons heel trots via zijn camera de beelden zien van deze Bever. Erg gaaf was onze reactie. Maar omdat ik deze Muskusrat op dezelfde plek heb vastgelegd als deze fotograaf, moest het dus gaan om deze Muskusrat in plaats van Bever. Hier kan je het duidelijk zien aan de staart dat het om een Muskusrat gaat. De Bever en Beverrat is nog veel groter als deze rat.

De tijd tikte maar door, en nog steeds geen ijsvogel gezien. Het was inmiddels al 12.45 uur, totdat ik ineens het geluid van een ijsvogel hoorde. Niet veel later vlieg die op één van de takken die in het water voor de hut zitten.
Yessssss...de afstand was nog behoorlijk, maar zij ging al snel naar een andere tak, dichterbij de hut.
Missie geslaagd en enorm blij om zulke opnames te kunnen maken van deze geweldig mooie en kleurrijke ijsvogel.
Het was inmiddels 13.00 uur tijd om richting me auto te lopen, en naar ons vakantiehuisje te rijden.
Wat een prachtige ochtend is dit geweest, met enorm veel verschillende en bijzondere waarnemingen. Voor de tweede keer in de OVP, en de eerste keer in de Lepelaarsplassen. Ja ik ben overgehaald om hier echt terug te gaan. Nu ik nog lekker vakantie heb ga ik hier zeker nog een keer terug. Erg gezellige ochtend geworden met Greet en Henk, en met veel mooie platen thuisgekomen.

Wat ik in mijn volgende blog wil laten zien weet ik nog niet. Ik heb nog zoveel in de planning (Boshut, Wildbaanweg, Hei in de Veluwe, Woensdag Roofvogelshow op het park hier). Vandaag ook een bijzondere vogel hier rondom ons huisje (Groene Specht). Ik laat jullie wel gewoon verassen. ;-)

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties. Ik loop gigantisch achter met jullie blogs, en het reageren, maar dat ga ik echt zo snel mogelijk weer inhalen.

Groeten,

Remco

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...