vrijdag 1 februari 2013

Bosvogels in de sneeuw!!

Hoewel de sneeuw overal al verdwenen is en iedereen al hun prachtige opnames in de sneeuw hebben laten zien in hun verschillende blogs, loop ik weer eens achter de feiten aan. Ik loop nog steeds achter met de vele foto's die gemaakt heb o.a. in de sneeuw. Zo ben ik half januari er wéér tussenuit geweest. Ditmaal geen lang weekend maar een midweek. De locatie was deze keer Nieuw Milligen. We hadden daar een 6-persoon bungalowhuisje gehuurd midden in het bos in het park Rabbit Hill (Landal Greenparks). Een betere timing had ik me niet kunnen bedenken, want uitgerekend die week werd heel Nederland wit en was er zelfs een file record gehaald van meer dan 1000km. Hoewel het in Den Haag het meeste had gesneeuwd, hoopte ik dat het op deze locatie ook behoorlijk zou sneeuwen. 1 dag later gebeurde dat gelukkig ook. Zoals gewoonlijk had ik me goed voor bereid qua vogelvoer e.d. Ik wilde tenslotte graag een Kuifmees in de sneeuw vastleggen en als verrassing ook nog wel de Eekhoorn. Helaas heb ik de Eekhoorn maar 1x gezien elders op het park en kwam die niet op mijn pindakaas/pinda's af. Gelukkig hadden de vogels het voer (redelijk snel) door en begon het al druk te worden met de aantallen Kool- en Pimpelmezen. Af en toe ook steeds een kort bezoek van een Glanskop en de Kuifmees was ook wel een dagelijkse bezoeker. Zoals beloofd zou ik deze keer wel een foto maken van mijn  zelf samengestelde voedertafel. Ik heb de foto's alleen wel met mijn mobiel gemaakt, dus de kwaliteit is ver te zoeken, maar het is voor het idee zal ik maar zeggen.

Eerst heb ik plakken mos bij elkaar geraapt, daarna een boomstronk gepakt rondom ons huisje. Daarna heb ik wat losse gebogen takken gezocht, die ik dan zo horizontaal kan neerleggen, zodat de vogels daarop landen. De andere takken heb ik gebruikt om in de gaten te steken van de houten paal (o.a. dennentak). De eerste indruk is hier te zien.



Ik had eerst helemaal geen vetbollen en pinda netjes neergehangen, omdat ik die vergeten was (dus toch niet goed voor bereid:-)). Ik merkte dat er helemaal geen vogels op mijn voedertafel afkwamen, terwijl ik op de fiets door het park reed en overal vogels aan vetbollen en pindanetjes zag hangen, heb ik snel bij de supermarkt daar een wintervoer pakket gehaald. Ja hoor zodra ik de vetbollen en pindanetjes op had gehangen kwamen de eerste vogels al meteen. Op de volgende foto is te zien hoe de vogels mijn tafel van bovenaf zagen.

























Het voer aan de onderkant is de één na laatste dag door mijn vriendin daar neergelegd, omdat ik tegen haar had gezegd dat zij maar 's morgens voer moest neergooien, omdat ik op pad ging. Normaal leg je dat altijd netjes erachter om zo niet het voer in beeld te krijgen, maar gelukkig zakte het meteen in door de sneeuw, zodat ik er geen last van had. Omdat ik de meeste vogels toch heb vastgelegd, toen ze op die middelste tak zaten. Ik heb overigens wel continu die middelste lange tak vervangen door een andere tak, omdat ik anders heel veel dezelfde foto's kreeg. Genoeg ins & outs. hier de beelden. Allereerst beginnen met de meest voorkomende mees die er op de voedertafel te vinden was.


Koolmees (Great Tit, Parus major) 

























Natuurlijk is daarna de meest voorkomende de mees, de Pimpelmees

Pimpelmees (Blue Tit, Parus caeruleus)






















De volgende mees komt niet zo heel veel voor, maar was wel een dagelijkse bezoeker. De Glanskop. Die was vaak nog moeilijker vast te leggen dan de Kuifmees die straks komt. Die komt aanvliegen pikt een zonnepit en vliegt meteen weer weg. En dat 10x achterelkaar. Toch is het me gelukt, want zodra er al 1 mees in de voederbak zat, bleef de Glanskop net lang genoeg zitten om een aantal foto's te maken.

Glanskop (Marsh Tit, Parus palustris)





















Ook zaten er een aantal Merels, die meer vanaf de grond voedsel aan het zoeken waren, maar een enkele keer kwam mevrouw Merel nieuwsgierig op de voedertafel spieken vanaf de tak. Precies net binnen het bereik van mijn 300mm lens.

Merel (Blackbird, Turdus merula)





















Nog een vogeltje die meer op de grond te vinden was dan op de voedertafel. Dit Roodborstje wachtte altijd geduldig af, totdat iedereen genoeg gegeten had en besloot dan om op het zaad af te komen op de tafel.

Roodborst (Robin, Erithacus rubecula)





















Maar ik focuste me eigenlijk merendeel maar op 1 mees en dat was natuurlijk de Kuifmees. Die wilde ik zo graag in de sneeuw met opgezette kuif vastleggen. Ik heb er wel lang voor in de kou moeten zitten met bevroren handen en voeten, maar als ik de vele beelden terug kijk is het me toch allemaal wel waard geweest. Een selectie maken van de vele opnames die ik heb gemaakt valt dan ook niet mee. Ik zal jullie laten meegenieten van een aantal opnames van de mooiste mees.

Kuifmees (Crested Tit, Lophophanes cristatus)






















Door de kou en de sneeuw lijkt het net alsof zijn kuif half bevroren is.























Ik had bijna het ultieme shot te pakken als er ook een Pimpelmees op de tak belandt, terwijl de Kuifmees er al opzit. Helaas kreeg ik de Pimpelmees er niet helemaal op, omdat het allemaal zo snel ging.


Hier wordt Pim verjaagt door de Kuifmees..






















Ik heb ook nog een foto waarbij een Koolmees wazig op de voorgrond staat. Dus totaal 3 verschillende mezen op 1 foto. Die is te zien in mijn galleries/recente foto's.

Als laatste nog een aantal opnames van de Kuifmees die mij wel aanspreekt.













































Omdat ik niet makkelijk kan kiezen heb ik nog meer fraaie opnames van de Kuifmees en andere mezen ge-upload in mijn galleries/recente foto's.

Ik heb die week niet alleen maar buiten op een stoel gezeten om deze vogels vast te leggen in de sneeuw. Zo ben ik namelijk een ochtend (met dank aan een aantal twitteraars voor de tip) naar het Speulderbos (Ermelo) gegaan, om optimaal te kunnen genieten van de sneeuw in landschap. Het werd een pittige zware wandeling, waarbij ik niet alleen genoten heb van het Speulderbos (dansende bomen), maar ook van de Ermelosche heide in sneeuwlandschap. Die foto's zijn allemaal te zien in het mapje Winterlandschap.

Het is zo wel weer een lang blog geworden, maar als ik van die  sneeuw winterlanschap foto's ook nog eens een apart blog moest maken dan wordt mijn achterstand nog groter. Ik heb namelijk nog veel meer mooie opnames om te laten zien.

Volgende blog zal ik dan ook foto's laten zien die ik in de sneeuw periode heb gemaakt (vorige week).


Iedereen weer hartelijk dank voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:



Ik zal ook weer zo snel mogelijk al jullie nieuwe fraaie blogs nalopen en van een reactie voorzien.


Groeten,

Remco






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...