vrijdag 4 januari 2013

Bijzondere natuurmomenten van 2012

Heb ik in mijn vorige blog nog mijn mooiste foto's van 2012 laten zien, nu is het de beurt voor de meest bijzondere natuurmomenten van 2012.

Ik begin meteen met een bizar natuurmoment van 21 september. Ik bezocht zoals gewoonlijk het klein natuurgebied vlakbij huis. Ik zat daar rustig op een bankje en plots zie ik een grijze kat over het looppad lopen. Dat was voor mij al bijzonder, want ik had namelijk nog nooit een kat gezien daar. Maar het meest bizarre was nog toen ik hem weer terug zag lopen. Ik kon niet direct zien wat hij in zijn bek had, totdat hij over het bruggetje langs mij liep. Gewoon een konijn!!! Of het konijn al ziek/zwak of misselijk was weet ik niet. Bizar en bijzonder vond ik het wel.






















Ik was eerder verbouwereerd dan dat ik er fatsoenlijke foto's van heb gemaakt. Van de totaal 4 foto's was deze nog het redelijkst. De kat probeert nog zielig te kijken ook.


Maar ik had meer bijzondere natuurmomenten. Ik heb dit jaar eindelijk de kans gekregen om een Steenuil vast te leggen met mijn camera. Eigenlijk waren het meer bewijsplaatjes dan tevreden foto's. Totdat ik op 14 juni werd aangesproken door iemand, terwijl ik de Steenuil van grote afstand aan het observeren was. Het bleek dus de eigenaar te zijn van het stuk grond waar de Steenuil zich bevond. Die vraagt me waar ik naar aan het kijken ben? Als ik hem uitleg dat ik naar de Steenuil aan het kijken ben. Dan vraagt hij mij om mee te lopen op zijn land, om zo de kans te krijgen om hem dichter te benaderen. Terwijl de man naar zijn paarden loopt verderop in het weiland, probeer ik via het houten hekwerk de Steenuil te benaderen op gepaste afstand. Als ik hem dan zo mooi vrij in beeld heb, gebeurt er iets wat ik niet aan zie komen. De Steenuil wordt belaagd door een vliegende Boerenzwaluw. De Steenuil vliegt weg in een andere tuin verderop en gaat op rand van een stenenwand zitten. %#@$#$^%& weg kans!!!!!!!!! Toch heb ik nog deze foto kunnen maken, waarbij je rechts boven de Boerenzwaluw aan ziet komen vliegen. 


Steenuil (Little owl, Athene noctua)





















Verder heb ik nog wel een aantal foto's kunnen maken, maar niet van de afstand die ik gehoopt had.




Nog een bijzonder moment. 11 April in Zoetermeer het baltsgedrag van de Grauwe Gans kunnen vastleggen. Met een hoop kabaal van een hele groep Grauwe Ganzen die met zijn allen in een klein plasje zwommen. Heel gaaf om te zien.


Grauwe Gans (Greylag Goose, Anser anser)





















In dat zelfde plasje zwom ook een paartje Dodaars. Een fuutsoort die ik nog niet eerder voor mijn lens had gekregen. 3 maanden later daar teruggeweest om te zien of ze al jonge hadden. Ik had inderdaad gelijk ze hadden 3 jonge grootgebracht. Voeroverdracht blijft toch bijzonder om te zien.

Dodaar (Little Grebe, Tachybaptus ruficollis)





















Behoorlijk wat opnames kunnen maken, alleen had ik vaak last van tegenlicht. Daarom op een bewolkte ochtend teruggegaan.



Eind Juni ben ik met Loes Willebrand  's morgens naar de Vlietlanden gegaan. Zij wist mij een plekje te vertellen waar je heel mooi Visdiefjes kan fotograferen vanaf een boot/waterfiets. We konden zelfs zien hoe de jonge visdiefjes werden grootgebracht door hun ouders, die steeds maar met vis aankwamen. Prachtig moment. Hele gave serie van kunnen maken. Het hele blog inclusief foto's komt er nog dit jaar. Hier alvast zo'n moment.

Visdief (Common Tern, Sterna hirundo)




























Een ander bijzonder natuurmoment vind ik bij vogels altijd het "baltsgedrag". Een bijzonder fraai gedrag bij de mannetjes om de vrouwtjes voor zich te winnen. Zo'n moment maakte ik recht voor me neus mee in een natuurgebied in Schiedam. Prachtig baltsgedrag van een Blauwborst (m) tegen een Blauwborst (v). Helaas was de afstand iets te groot, maar wat een gaaf moment was dat.

Blauwborst (Bluethroat, Luscinia svecica)





















Hier heb ik 2 foto's van dit moment samengevoegd, om het zo nog nadrukkelijker te laten zien. De hele serie en het verhaal hier achter is te lezen in dit blog.

In dit zelfde gebied was eind April een Rietzanger (m) elke ochtend druk bezig om een vrouwtje Rietzanger voor zich te winnen met telkens een hele fraaie baltsvlucht. Omdat hij steeds in het zelfde stukje zo'n baltsvlucht maakte was het voor mij onder andere een mooie kans om zo'n vlucht vast te leggen met mijn camera. Van de vele honderden foto's waren er gelukkig ook een paar gelukt. Dit is toch wel één van de mooiste daarvan.

Rietzanger (Sedge Warbler, Acrocephalus schoenobaenus)



























In de maand mei was er telkens een Lepelaar waargenomen in dat zelfde gebied. elke keer als ik dit gebied had bezocht kwam ik hem wel tegen. Foeragerend in de 2 aangelegen ondiepe plassen. Ik wilde proberen of ik deze Lepelaar onder net zulke weersomstandigheden als de Zwarte Ruiter kon vastleggen. Helaas is dat niet gelukt. Wel onder juist tegenovergestelde weersomstandigheden....oftewel regen.  Een ontmoeting tussen mij en de Lepelaar op nog geen 3 meter afstand!!!!!!
Heel het blog met de foto's komt ook nog dit jaar. Wat een bijzonder mooi natuurmoment was dat ook voor mij.

Lepelaar (Spoonbill, Platalea leucorodia)



























In een ander gebied werd ik getipt voor een wel hele bijzondere vogel die in Nederland vrij zeldzaam is met enkele broedgevallen. Een voor mij doen tropische vogel met een prachtig tropische zang, waar je al blij van wordt, namelijk de "Wielewaal". Hoog in de bomen heb ik een Wielewaal paartje kunnen zien, waarbij het mannetje druk bezig was om het nest klaar te maken. Ondanks de grote afstand was het voor mij een bijzonder mooi moment om deze knalgele vogels te zien en te kunnen vastleggen. Foto is wel behoorlijk gecropt, maar in mijn ogen toch reden genoeg om hem hier te laten zien.

Wielewaal (Eurasian Golden Oriole, Oriolus oriolus)



In hetzelfde gebied was nog een bijzondere trekvogel waargenomen. De mooiste onder de duiven, namelijk de "Zomertortel". Normaal heb ik het niet zo op duiven (genoeg in de tuin), maar dit is wel een bijzonder mooie duifsoort. Na een tijdje te hebben gewacht kwamen ze toch aanvliegen. Op dit moment wilde ze met zijn 2-en op de paal zitten, waarna ze kort daarna weer wegvlogen.


Zomertortel (European Turtle Dove, Streptopelia turtur)



























Op Koninginnedag  waren de meeste mensen er vroeg uit voor de vrijmarkt. Ik was er vroeg uitgegaan om naar de Ackerdijkse plassen te gaan. Het was een mistige ochtend waarbij het tijdens deze ochtend ook nog eens toepasselijk oranje kleurde van de opkomende zon. Roeselien had een mooie titel bij deze foto gevonden, die ik graag met haar deel.


Safari in Nederland


























En dan nog een foto waarbij het me eindelijk gelukt is om een Fazant haan (die met zijn vleugels klappert om zijn territorium af te baken) vast te leggen.

Fazant (Pheasant, Phasianus colchicus)




























En dan als laatste nog 2 foto's die ik al eerder heb laten zien in 1 van mijn blogs van afgelopen jaar.


Een Reeënparing. Prachtig en bijzonder om te zien, helemaal van zo'n redelijke afstand. Als je er dan ook nog een foto van kan maken, dan vergeet je zo'n moment helemaal nooit meer. Het hele blog is hier te zien.

Ree (Roe Deer, Capreolus capreolus)



























En als laatste het gevecht tussen 2 Bergeenden (m), waarbij het er behoorlijk heftig aan toe ging. Terwijl de vrouwtjes het toekijken hadden.

Bergeend (Shelduck, Tadorna tadorna)





















Heel het verhaal en de foto's zijn terug te zien in dit blog.


Zo dit waren voor mij toch wel de meest bijzondere natuurmomenten van het afgelopen topjaar! Uiteraard zijn nog méér niet eerder getoonde foto's te zien bij mijn galleries/recente foto's.

Kijken wat dit jaar voor mij gaat brengen en of het inderdaad mogelijk is het vorige jaar te overtreffen!!??


Wil iedereen nog hartelijk danken voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog:



Groeten,

Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...