donderdag 12 juli 2012

Opzoek naar Reeën in het Wild Radijs

Nu er een rustige periode aan komt om vogels te spotten, kan ik hier mooi even een blog plaatsen waarbij vogels niet de hoofdrol spelen. :-)


Eind juni heb ik met Loes afgesproken om samen naar de Reeën te gaan in Westerheide. Het is een prachtige plek om Reeën te fotograferen tussen de bloeiende witte bloempjes (Wild Radijs). Loes heeft me van te voren gemeld dat je geheid Reeën gaat zien. Dat is mooi!!
Gelukkig hoeven we niet ver te lopen om bij de plaats van bestemming te zijn. Onderweg ziet Loes al meteen de eerste Reegeit in de heide. Hoewel het nog behoorlijk vroeg is, kan ik er toch een redelijke foto van maken.


Reegeit ♀ (Roe Deer, Capreolus capreolus)















Deze Reegeit is niet zo schuw dat ze het meteen op een rennen zet, maar kijkt eerst even aandachtig achterom en loopt dan op haar gemakkie verder het veld in.


Das meteen al de eerste Ree die ik te zien krijg...dat belooft nog wat voor deze ochtend.
Als we bij de plaats van bestemming komen, komt de zon ook nog eens langzaam op. Mooier kunnen we het niet treffen. Nu de Reeën nog zien tussen het Wild Radijs. Loes zei het al eerder dat het eigenlijk net te hoog staat. De prachtige foto's die zij vorig jaar hier heeft kunnen maken, zit er deze keer niet in voor ons. Maar de omgeving is nog mooi genoeg om het niet zomaar op te geven. We zien namelijk al een klein koppie boven het Wilde Radijs uitsteken.


Reebok ♂ (Roe Deer, Capreolus capreolus)


























De zon komt al iets hoger te staan, en we besluiten naar de andere kant te lopen, zodat we het mooie ochtendlicht in onze rug hebben.
We zien verderop in het veld een volwassen Reebok staan tussen de bloemen. Met het eerste zonlicht erop krijg je dan zo'n foto uit je camera.
























Even nieuwsgierig kijken.....wie wij zijn, en loopt rustig verder.
























Ik ben zo enthousiast dat ik deze prachtige Reeën mag vastleggen, dat ik verder vergeet om een nog mooier standpunt te kiezen. Loes is hier namelijk al meerdere keren geweest, en die is dan ook druk bezig om deze Reebok vast te leggen met op de achtergrond de gekleurde Vingerhoedskruid, want die staat achterin het veld in volle bloei, zoals hier.


Vingerhoedskruid (Digitalis purpurea)























Dit levert inderdaad net wat mooiere achtergronden op, zie hier.



























Nadat ik deze opnames gemaakt heb, zie ik links van mij een vogel op een paaltje zitten. Tja..ik als vogelaar/liefhebber kan het dan toch niet laten om mijn camera er op te richten.


Grote Bonte Specht ♂ (Great Spotted Woodpecker, Dendrocopos major)




















We merken op dat na anderhalf uur de eerste Reeën al zachtjes aan de dekking opzoeken, en omdat we foto's genoeg hebben gemaakt van de reeën in het Wilde Radijs, besluiten we naar een ander plekje te gaan, waar Loes aantal dagen ervoor ook Reeën heeft gezien en wie weet met kalfjes.

We besluiten om met de auto daar naartoe te rijden, omdat het voor mijn rug net iets te ver lopen is hier vandaan.

Loes heeft wéér gelijk, als we in het gebied lopen zien we de eerste Reegeit alweer.





















Reeën genoeg in dit prachtige gebied. Wederom een Reegeit. Dit keer van iets dichterbij.
Hiervan heb ik een verticale uitsnede gemaakt, om zo storende takken/bossages buiten de foto te laten.























Of dit dezelfde Reegeit is als hiervoor weet ik niet meer, maar wat staat ze daar prachtig in de heide met haar mooie bruine vacht. Totdat ze er vandoor gaat.





















We zien ook een kleinere Reegeit....we twijfelen of het een kalf is, maar zien al gauw dat ze daar te groot voor is. Waarschijnlijk een Ree van een paar maanden oud.





















Zo geniet ze van het zonnetje, en zo gaat ze er weer vandoor.























Tussen de Reeën door zie ik ook deze Graspieper op de top van een struik zitten.

Graspieper (Meadow Pipit, Anthus pratensis





















Ja sorry toch wéér een vogel. Niet getreurd het is de laatste. We gaan weer over op de Reeën, nou ja Reeën...een foto "behind the scenes", gemaakt door Loes.




















Ook hier na 1,5 uur vinden we het genoeg geweest...nou ja genoeg.........we krijgen er eigenlijk geen genoeg van als we deze 2 Reeën weer zien.





















We gaan uiteindelijk toch maar naar onze auto, terwijl we onderweg nog een Reegeit zien, die net oversteekt.





















Gelukkig ga ik met een bijna vol geheugenkaartje (4gb) naar huis. Eindelijk na maanden weer één van mijn favorieten zoogdieren kunnen vastleggen en o.a. zoals ik ze in mijn hoofd had. Eind augustus ga ik hier zeker nog een keer terug als de heide dan in volle bloei staat.

Ik wilde hier eigenlijk nog meer foto's laten zien van de Reeën die in het mapje stonden voor dit blog, maar die laat ik jullie liever hier zien op mijn site.

Wil Loes bedanken voor deze geslaagde en gezellige ochtend. We gaan elkaar vast wel weer zien ergens in het veld. ;-)

Ik loop nog steeds gigantisch achter met mijn foto's. Sommige foto's van april moet ik nog bewerken, dus ik heb nog een hoop te doen.
Waarschijnlijk volgt er dan ook na dit blog weer een vogelblog. Wat ik daarin allemaal laat zien blijft een grote verrassing.

Groeten,

Remco 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...