zaterdag 13 augustus 2011

Kiekjes in de polders e.o.




Aangezien voor veel mensen de vakantie alweer (bijna) voorbij is, is het moment voor mij aangebroken. Ik heb namelijk dan eindelijk ook vakantie!!!, en dus veel meer tijd om op pad te gaan om lekker véél foto's te maken.
De tijd die ik tot op heden had, heb
 ik dan wel erg goed benut om er snel ff tussen uit te gaan. Ik heb daarom een aantal foto's nog op me harde schijf staan van bezoekjes uit de polder en omstreken. De mooiste heb ik m.i. uitgekozen om daar mijn laatste blog  van te maken, voordat ik op vakantie ga.
 Deze landende Blauwe Reiger heb ik gemaakt in de Polder Schieveen te Rotterdam (langs A13)




















Ook kwam ik daar een aantal jonge Boerenzwaluwen tegen, die helaas niet op een mooi plekje gingen zitten voor mij.
















Dat deed wel deze volwassene Boerenzwaluw in de polders van Zoeterwoude.

























Ook kom je in de polder Schieveen altijd wel één of meerdere Ooievaars tegen. Zo trof ik dus o.a. deze aan.







Ook kom ik graag in het kleine stukje natuurgebied Landgoed Te Werve in Rijswijk, waar momenteel nog steeds jonge Futen te zien zijn.




















Zo viel deze juveniel Fuut bijna van moeders rug.









































Ik heb deze Futen een tijdje geobserveerd, zodat ze aan mij gewend waren en zo ook steeds dichterbij kwamen. Het mannetje was druk bezig om de jonge te voorzien van kleine visjes.





















Zo kwam hij soms heel dichtbij weer bovenwater.




















Doordat ik op een gegeven moment plat op me buik lag, creeërde ik een mooi laag standpunt, met dit als resultaat.




















Toen ik net weer bij de uitgang was, en van plan was om naar huis te gaan, zag ik deze Blauwe Reiger in een ondiep slootje foerageren. Wat meteen opviel was de fraaie weerspiegeling door het stilstaande water.







































Ook ben ik een keer op een avond naar de polders van Leidschendam gereden, en uiteraard ook een bezoek gebracht bij Vogelplas Starrevaart. Op weg daar naartoe zag ik een Jonge Koekoek in het gras zitten.
























Steeds als ik een stapje dichterbij wilde komen vloog die weer aantal meters verder, totdat hij/zij ineens op een tak van een struik ging zitten. Hij is wel wat gecropt om hem toch duidelijk te laten zien.

Mijn eerste redelijke foto van de Koekoek, waar ik dan best tevreden mee ben.
Eénmaal aangekomen in de vogelkijkhut vol met vogelaars en fotografen, komt de vaste watervogel voorbij de "Rosse Stekelstaart". Hij schijnt er al een tijdje rond te dobberen op de vogelplas. Wat opvallend is is zijn blauwe snavel. Op het moment dat ik deze foto maakte, maakt hij een soort balts beweging en sloeg met zijn kop tegen zijn borst aan. Hier een foto van het begin van het baltsen...stekelstaart recht omhoog.





















Ook heb ik afgelopen vrijdag ochtend weer een bezoek gebracht in de Brabantse Biesbosch. Vanaf de Bandijk heb je een mooi overzicht van boerenvelden, plassen en moerassen. Je kan daar dan ook van alles verwachten. Zo kwam ik deze Zilverreigers tegen. Links de Grote en rechts de 2 Kleine Zilverreigers.

Ook daar kwam ik de terugweg richting huis een mooie gebeurtenis tegen. Tussen de boerenvelden vanaf de Bandijk zag ik een Reegeit op de vlucht slaan. Meteen me auto stoppen en door me lens kijken waar die heengaat. Opeens zie ik er ook een Reebok bij staan.....ja wat er toen gebeurde was natuurlijk helemaal geweldig....een Reeën paring, helaas de afstand was echt te groot. Bij deze foto krijg je een beetje een indruk hoever het wel niet was.




















En dit is nog wel de foto waarbij ze iets dichterbij kwamen. Ik geloof dat de Reebok er wel 6x op ging. ;-)
Ik heb één foto geprobeerd wat te croppen zodat je het van iets dichterbij kunt aanschouwen, wat de kwaliteit niet ten goede komt.





















Ik kan in ieder geval zeggen dat ik ook een Reeën paring gezien heb. :-P Dat blijft natuurlijk bijzonder om te zien. Terwijl mijn ogen daarop gericht waren, vloog er ineens een roofvogel boven het veld.




















Dit is waarschijnlijk een juveniel Bruine Kiekendief (vr).




















Zo ik kan nu gerust zeggen dat ik weer helemaal bij ben met nieuwe blogs plaatsen.
Hij is misschien wat lang geworden, maar tijd om deze te splitsen heb ik niet.

Ik kijk erg uit naar mijn vakantie, want ik verblijf 2 weken in een luxe vakantiehuisje tegen de Hoge Veluwe aan. Dus jullie kunnen wel raden waar mijn volgende blog over gaat. De OVP schijnt er ook niet ver vandaan te zijn. Nu nog hopen op nog wat beter weer, en dan kan ik gerust zeggen dat mijn vakantie dan al geslaagd is. We hebben ook toegang tot het internet in ons vakantiehuisje, dus zolang hoeven jullie niet te wachten op een volgende blog.

Wil iedereen weer hartelijk danken op mijn vorige blog:

Vroeg in de Ochtend met H & H de AWD in


Ik probeer weer helemaal bij te zijn met het bekijken en reageren van blogs die ik volg.

Groeten,

Remco 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...