dinsdag 14 september 2010

Natuurgebied "Bargerveen"

Tijdens mijn vakantie in Drenthe, heb ik ook een paar keer het enorme Hoogveen natuurgebied Bargerveen van circa 2.200 hectare bezochtHet Bargerveen bestaat uit drie delen: in het noorden het Meerstalblok, in het midden het Amsterdamsche Veld en in het zuiden het Schoonebeekerveld.


Mijn eerste wandeling begon bij het deel het "Meerstalblok" van circa 500 hectare groot. Aangezien ik er nog nooit eerder was geweest, heb ik me netjes via de aangegeven (langste) wandelroute laten leiden, in dit prachtige natuurgebied. 


Wat aan het begin al meteen opviel was dit natuurverschijnsel.














Ook kwam ik een aantal moerasplassen tegen, wat een mooi kleurrijk effect geeft.














Helaas was er op dat moment geen watervogel te bekennen in één van deze moerasplassen.















Een beeld waar het Drentse Landschap bekend om staat is natuurlijk:
                                  Schapen














en Heide.














Bijna aan het einde van de wandelroute kom ik weer wat moerasplassen tegen, 
met daarin die afgebroken bomen, wat toch wel een apart beeld geeft.














De zon begon ook ineens te schijnen.














Na ruim 2,5 uur gelopen te hebben, kwam ik weer bij het beginpunt, waar ik ben gestart. Ik kijk om me heen, en zie een stukje verder een vogelkijkhut staan. 
Terwijl ik daar naartoe loop vliegen deze Kolganzen over.












Eénmaal aangekomen bij de vogelkijkhut, is er weinig tot niets waar te nemen, dan alleen maar water en heide.
Ik loop richting uitgang, en zie dan enorm veel Boerenzwaluwen laag overvliegen, van de ene plas naar de andere.













Heb er gelukkig ééntje redelijk kunnen vastleggen.
Niet normaal hoe snel ze langs en over je heen vliegen, bijzonder om te zien. 
Na een aantal minuten op het zandpad te hebben gestaan, waar de Boerenzwaluwen continu overvlogen, zag ik dat er een aantal aan het uitrusten waren op een ijzeren hekje, die in het water lag.













Het bleek de Jongere Boerenzwaluwen te zijn.





























Ze vlogen ook regelmatig in deze boom.














Terwijl ik terugliep naar de auto, kwam ik in een plas ook nog deze 2 jonge fuutachtige tegen.
Misschien dat iemand de exacte naam weet, van deze fuutachtige.














Aangezien de Bargerveen zo'n groot natuurgebied is, wilde ik er nog meer van zien. Ik wilde graag de volgende keer naar het Amsterdamsche Veld, omdat dat omringd is met vele wateren, wat ook onderdeel is van Bargerveen.
Via een heel lang zandpad door Meerstalblok deel gelopen te hebben, kwam ik dit zitbankje tegen, met wat keien.














Voor mij even een mooi moment om ff een paar minuten te stoppen, en van het uitzicht te genieten.
Na die paar minuten vervolgde ik mijn wandeling naar Amsterdamsche Veld. IK kwam weer een heel lang onverhard pad tegen.
Terwijl een fietser me gepasseerd heeft, maak ik deze opname.














Rechts vanaf het pad zie ik dit mooie uitzicht.




































Ook links vanaf het pad heb ik mooi uitzicht op de heidevelden.














In de verte zie je een rij windmolens staan,vanaf daar is de Duitse grens.














Eénmaal het lange pad gelopen te hebben zie ik een informatiebord staan met Het Amsterdamsche Veld erop.
Ik volg het pad naar links, en zie al wat water liggen een stukje verder. Met een stevige wind in me rug, kom ik aan bij de watergebieden, en zie de windmolens ook al een stuk dichterbij staan.














Groot felgroen moerasgebied.


























Er vlogen nog een enkele Boerenzwaluwen over het water, maar meer vogels waren er dan ook niet te zien.
Ik besluit terug te lopen naar de uitgang, want aan 1 kant begon er steeds meer donkere lucht aan te komen, en aangezien ik nog een behoorlijk stuk terug moet lopen, maak ik op dat lange pad deze laatste opname. Waarbij je goed kan zien dat de zon half achter die donkere lucht schijnt.














Deze blog is iets langer geworden dan dat ik voor ogen had, maar omdat het 2 wandelingen zijn van 1 groot natuurgebied, wilde ik het graag in 1 blog plaatsen.


Iedereen hartelijk dank voor zijn/haar reactie op mijn vorige blog "De Huismus".


Groeten,


Remco
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...